Command & Conquer Generals

Skrivet av: Homer S   2007-08-08

Command & Conquer: Generals är ett strategispel som utspelar sig i nutid eller en snar framtid. Man kan spela som tre olika sidor och de är USA, Kina eller GLA (En Mellanöstern-koalition). USA har de mest moderna enheterna men de är dyra att bygga och använda, de har radar från start. Kina har inte lika moderna enheter men har fler än USA, de har också radar från start. GLA kör omkring i skrotfärdiga fordon som är mycket billiga att bygga och de har också lättast att skaffa resurser, de har heller inte radar från start utan måste ha en radar-van.

Jag föredrar att spela med USA och GLA eftersom jag tycker de är roligast. Men jag tycker ändå att sidorna är bra balanserade.
GLA har lastbilar fulla med sprängämnen som de kan kamoflera så att de ser ut som fiendens enheter. USA har toppmoderna helikoptar och flygplan som är mycket utsatta för GLAs och Kinas Stinger och luftvärn. Varje sida har styrkor och svagheter som är bra att utnyttja för att få ett övertag. GLA kan också ta hjälp av terrorister för att förstöra för fienden. (GLA framställs som fula skurkar.)

Det finns inga begränsningar för att bygga förutom resurser och utrymme som det finns i exempelvis The Battle for Middle-Earth. Och det går att bygga stora armeer. Men det är oftast bäst om man har lite av varje enhet och inte bara massor av en. Det jag saknar i detta spel är nån typ av ledare ute på slagfältet (förutom sidornas specialist som är överlägsen på sitt område) som det finns i The Battle for Middle-Earth.

Grafiken är ganska bra och ljudet är helt okej och sammanställt är det här ett mycket bra spel. Men jag tycker att The Battle for Middle-Earth ett och två är bättre än det här.

Samlat betyg: 8.7/10
1