Super Smash Bros. Brawl

Ett super kreativt spel med massor av olika roliga gubbar, full av Nintendo charm

När jag först roffa åt mig en kontroll hos min lillebror och skulle lira lite Smash Bros på hans Wii med två av hans vänner så var jag förvirrad. Jag hade full kontroll på vilken figur som var jag, och så räknas det ner. 3, 2, 1, Fight! Jag går framåt och ska slå till en skum sak jag inte visste vad det var.. tänkte jag i alla fall. Jag slår till, och har ingen aning om vad som händer. Sedan har jag tydligen dött för jag ser mig själv i luften på en ytterst märklig spawnpoint. Jag hoppar ner och känner efter på kontrollerna. Dom var perfekt anpassade och så provar jag slå någon. Det var kul, så jag slog honom igen. Det var ännu roligare så tillslut bankar jag skiten ur någon och han flyger iväg. Så har jag vant mig vid kontrollerna, och alla specialattacker och hur man tar sig upp.

Det visar sig att jag faktist är bra på det, och kontrollerna är hur bra som helst och man vänjer sig vid att tusen saker händer samtidigt och att saker kan ramla ner från himlen och bli plockade, till exempel har jag plockat upp en hammare som halvautomatiskt slagit sönder dom andra igen och igen. Det är extremt kul att köra mot datorn eller kompisar och få mest KOs, och alla olika grejer som finns att använda. Dessutom är det verkligt kul att köra match efter match och vinna nya figurer till sin samling av små krigare, och massor av olika finns, till exempel Mario, Kirby eller Falco.

Det finns massor av olika spellägen, då Brawl är det vanligaste. Du kan köra Adventure eller Tournament och en massa kul, så detta spel räcker länge och är svårt att tröttna på, och den har Wifi-funktioner så du kan köra online, vilket passar fint till ett spel som detta. Ett extremt kreativt spel med massor av Nintendo charm och olika specialiteter, detta spel är absolut värt att plocka upp.

Min egna åsikt om detta spel är mycket positiv, det är bra musik och mycket bra ljud, och fräna spelupplägg. Det är mycket material och bra online funktioner, väldigt bra kontroller och stöd upp till fyra personer vilket är bra om man vill samla ett par vänner vilket detta spel är perfekt för. Dessutom kan man välja svårighetsgrad på sina datormotståndare och välja vilka dom ska vara, dock kan spelet vara lite rörigt. Vissa kan uppskatta det men andra inte. Men det absolut största problemet jag har med detta spel som hindrar det från en full poängare, är väntetiden efter att man dött. Ja, oftast får man vänta en evighet på att dom andra CPU-spelarna ska bli klara. Dom är så rutinerade så det inte är sant, dom går långt bort från varann, tar upp extra grejer och väntar in varann, sedan attackerar en av dom, då använder den andra sin specialgrej och dödar honom så att han bara har ett liv kvar, och sedan dödar han den andra och vinner. Man vet precis hur dom kör och jag sitter där i soffan och har urtråkigt för att jag var modig nog att ta en mycket hög svårighetsgrad på mina motspelare, då jag dött lite för tidigt. Synd, man borde kunna skippa att se dom otroligt tråkiga datorspelarna fega mot varandra.

Alltså är detta spel ett grymt fightingspel med mycket material och grymt ljud och bra action. Vissa kan dock känna av att det är lite för rörigt för deras smak.

Plus: Grym charm, otrolig spelbarhet, mycket material, absolut grafik, mycket kreativitet.

Minus: Tråkig väntetid efter död.