Just Cause 2

Skrivet av: KYRU   2011-07-13

Just Cause 2, ett galet open world-spel som handlar om Rico Rodriguez. Han är en agent som får uppdrag att åka till diktaturön Panau i sydöstra Asien för att döda den nya antiamerikanska ledaren Panay och träffa sin mentor Tom Sheldon som varit försvunnen ett längre tag.

Spelets starka sida är självklart friheten i spelet. Finns extremt många fordon att köra och världen är enorm. Finns skog, vatten, öken, berg och till och med städer. Städerna känns dock extremt döda och består till största delarna av fyrkantiga byggnader. Inga intressanta städer som i SR och GTA-spelen men andra ord. Det är tydligt att det är naturen som det satsats mest på.

Grafiken kan vara oerhört vacker på vissa ställen. Även här är det naturen som är stjärnan. Fordonen och byggnaderna är snygga men naturen är fantastisk.

De dåliga sidorna med spelet är att det finns väldigt många buggar. Spelet känns hyfsat oslipat. Även laddningstiderna är fruktansvärda. Särskilt om det är ett uppdrag som man failar på och måste spela om det, så kommer det en lång laddningstid varje gång.

Storyn är ett stort jävla skämt som en femåring kommer tycka är bra. För det är förmodligen en femåring som faktiskt har skrivit den. Skådespelarna pratar med en överdriven asiatsisk brytning vilket kan göra att man kan få kolossala fördomar mot alla människor från Asien. Särskilt då det i längden är väldigt irriterande att lyssna på och man antagligen stänger av ljudet.

A.I. är ungefär som den i GTA 3, och då är spelet tio år gammalt. Folk vandrar runt i städerna som flugor utan huvud och babblar något thailiknande språk. Skjut ett skott i deras huvud och de börjar springa, ett till och de ramlar ner och försvinner ca 20-30 sekunder senare.

Men sammanfattningsvis är detta ett spel som du borde köpa ifall du vill ha en gigantisk värld att freeroama i och prova på varje möjliga fordon som finns på kära Jorden. Om du är villig att spela igenom tio-tjugo timmar av spelets story det vill säga. Spelet är alltså bra för det som det står för, friheten, men vill bara säga det att trean borde ha en ännu större frihet och än, antingen kortare story, eller än lika lång men som inte är skriven av en hjärntvättad stackars femårig amerikansk unge.

Tack för mig:)

(Observera att bilden är en wallpaper, inte gameplay)

Medlemsrecensioner15