L.A. Noire

Jag har blivit förfrågad vilka spel jag tänker på när de försökte berätta mig vad L.A Noire skulle bli, mitt svar var: en blandning av Mafia 2 och Heavy Rain, vilket är 2 spel jag verkligen tycker om. Så jag följde alla nyheter om L.A Noire och dess fascinerande Motion Scan. Men under hela den tiden var jag orolig att Rockstar och Team Bondi inte skulle lyckas med vad de försökte göra så bra som de kunde (Motion Scan och hur man undersöker en brottsplats). Själv trode jag att de inte skulle lyckas och att det skulle vara uppenbart att se om en misstänk ljuger. Var det, det? Och lyckades Team Bondi med vad de gjorde? Lets find out.

_______________Story:_____________

Storyn börjar med Cole Phelps en ''krigshjälte'' som precis kommit ur armén, men till skillnaden från Vito (Mafia 2) så vill Cole fortsätta hjälpa samhället, så han går med i poliskåren. Igenom spelet kommer Cole bli befordrad från vanlig polis som patrullerar gatorna, trafik polis, mord utredare, Vice utredare och mordbrands utredare, kort sagt det är en bra längd på storyn. Och storyn är också väldigt intressant med många konspirationer eller fel ledande ledtrådar och mer, så storyn blir aldrig enformig eller tråkig, vilket är väldigt bra. Alla karaktärer har också backstories som gör dom mer intressanta och trovärdiga.

Det är också en open-world (inte sandbox) game, vilket inte är särskilt chockande eftersom detta spel också är utvecklat av Rockstar. Men eftersom man spelar som polis eller utredare, så kan man INTE börja avrätta folk på gatorna (det är ett dektetiv spel, inte en ,GTA mörda alla klon). Så bortsett storyn kan man: Leta efter alla bilar (meningslöst), dispatch calls, vilket vissa av dom tyvärr kan bli väldigt enformiga.
Vilket leder till ett av spelets 2 största problem:
Det finns inget annat att göra bortsett från det jag precis sa, vilket är lite av en besvikelse, jag hade hoppats att man skulle kunna gå på en bar med sin partner, när man inte har sitt pass, eller göra något annat som man kunde göra på 40-50 talet.

____________Gameplay:____________

Som jag sa förut så stödjer sig L.A Noire på sitt revolutionerande Motion Scan system, där Team Bondi satt upp 36 kameror runt vem de filmar och ser till att få alla uttryck som aktörerna gör. Och det funkar väldigt bra, man ser inte hur enkelt som helst om de talar sanning eller inte vilket är bra för det väntade jag mig. Det och sättet man letar bevis är gjort med mycket försiktighet och det gav resultat.
I förhör kommer man välja om man tror den misstänkta talar sanning, betvivla att de talar sanning (om man inte har bevis och tror dom ljuger) eller säga att de ljuger (då behöver man bevis, för att visa att de ljuger).
Men något jag faktiskt störde mig på var att även om man får alla svar fel så kommer fallet fortsätta på något sätt, jag tycker att man borde få lite mer motivation för att få så många rätt som möjligt, än bara 5 stjänor i slutet.

Men det finns också delar i spelet där man inte kan lösa problem med ord och då behöver man nävar eller ett vapen. Fighting påminner lite om Mafia 2s fighting system, där man blockerar slår eller tar tag i dom och slänger runt dom. Skjut delarna är som de flesta TPS's man tar skydd och skjuter de som siktar och skjuter mot dig. Här kommer det andra problemet in, skjut delarna och ibland fighting kan bli lite enformigt vilket hade påverkat ett mer TPS fokuserat spel, men L.A Noire har ju också andra starka delar.

___________Ljud & Grafik:___________

Ljudet och grafiken i L.A Noire är faktiskt väldigt väl gjort vilket inte heller chockade mig och det borde inte chocka er heller. Ljudet är väl gjort, både alla ljud effekter som finns (de passar verkligen Las Angeles känslan), röst skådisarna gjorde också ett väldigt bra jobb och rösterna är något av de bästa jag hört. Men jag hörde nästan aldrig någon musik när jag körde omkring i staden, men det kan ha varit att jag kanske inte hörde eller hade musik volymen på för lågt.
Grafiken är också väldigt bra och man kommer sällan se någon texture popin och det ser väldigt bra ut för att vara ett konsol spel.
Men jag har hört att grafiken ska vara bättre till ps3 än till xbox och det var jag bered på för att L.A Noire skulle igentligen varit exklusivt till ps3.

__________ Sammanfattning:________

Efter att ha väntat ett bra tag på det här spelet och varit orolig om det skulle bli bra eller inte så är jag glad att L.A Noire faktiskt blev bra. Men om ni inte gillar såna här spel så är det inte värt att ni inte köper det här spelet (som dom, som har givit L.A Noire lågt betyg, och fortfarande gjort recensioner, trots att de inte gillar detektiv spel... DUMT). Därför ger jag L.A Noire:

Grafik: 8/10
Ljud: 9/10
Spelbarhet: 8/10