Disaster: Day of Crisis

It's time for Ray to save the Day

Disaster: Day of Crisis till Wii är ett spel som handlar om en muskulös kille, Ray, som jobbar för att rädda människors liv. Vid ett vulkanutbrott förlorade han sin bästa vän Steve. Nu efter att man spelat genom början vid vulkanutbrottet är Steves lillasyster kidnappad, som du lovade att ta hand om. Du är alltså självklart mannen som får ge sig efter henne. Ett special team av soldater från SURGE har kidnappat henne och en professor och ditt jobb är att rädda henne. Du ger dig efter dom med en handpistol, och efter missions kan du skaffa nya vapen. Men man lyckas inte rädda henne direkt och nu är soldaterna efter dig, bara mer och mer kommer efter att du viftandes med Wii kontrollen dödat dom som attackerar dig. Dom hittar dig överallt trots att marken ger vika i staden man springer igenom, då man också kan välja att rädda folk som är i fara, och vid ett tillfälle får man hjälpa borgmästarn dra upp en man från ett stenras. Massor av olika disasters händer som till exempel, vulkanutbrott. Fast man upplever inte riktigt att man svettas, lite "läskigare" skulle jag önska att det var.

Min egna åsikt om detta spel är faktist positiv. Det är bra fortskridning i spelet och en någorlunda bra story och många svåra inlägg av attacker man måste klara, och till och med rädda folk ur bränder. Spelet kan vara svårt, därmed 16-års gränsen. Men detta är nog ett spel värt att plocka upp från närmaste spelaffär och starta upp om man är säker på sitt viftande med Wii. Ibland kan man tröttna på dom tråkiga uppdragen men annars är det kul. Kanske inte ett spel perfekt gjort för Wii då det är svårt att sikta rätt med sin pistol. Grafiken är sådär, lite jobbig, men man tänker inte mycket på den, för detta spel får tiden att gå tills man fastnar. Ett plus är då realistiska moment, t.ex skadas man av mycket rök och måste andas ut genom att trycka med Nunchuken när man är igenom röken, och vifta med kontrollen om man brinner.

Plus: Bra räddningsmoment, coola omgivningar, realistiska rörelser.

Minus: Ingen detaljerad grafik, svårt att sikta, ingen riktig panikkänsla.

Grafik: 5