Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Skrivet av: PhMan   2011-05-05

Metal gear solid 4 är ett spel som inte liknar nåt annat. Metal gear solid är ett spel man kommer ihåg.

Metal gear solid 4 är första gången jag kom i kontakt med denna spelserie och kan erkänna att jag hade fullt upp att hänga med alla namn och karaktärer som presenterades på tv-rutan i början. Gick till och med så långt att jag spelade om vissa uppdrag för att titta på en videosekvens en andra gång och försöka hänga med i diskussionen. Kan även tillägga att jag alltid försöker sätta mig in i handligen och lära mig så mycket som möjligt när jag spelar ett spel. Av den anlednigen brukar jag välja bort att starta spel mitt i
en serie. Isåfall vill jag helst spela serien från start vilket i det här fallet var omöjligt med tanke på hur gamla de första spelen är. Allt för att upplevelsen ska bli total! Men en vän lyckades övertala mig och tur var väl det! Handlingen i spelet är invecklat, riktigt invecklat. Men samtidigt så är det just handlingen som är spelets absoluta tyngd och gör det till förmodligen ett av PS3:an bästa spel.

Räddningen för mig var att ladda ner "Metal gear solid database" från PSN. Man kan enkelt säga att det är en databas som innehåller i princip allt som har med spelserien att göra. Alla karaktärer, miljöer, uppdrag ja egentligen allt som har hänt i tidigare spel kan man läsa om i lugn och ro och på så sätt sätta ihop pusslet.
Den är helt gratis och dessutom i synk med spelet så att man inte råkar läsa för mycket. Den känner av hur långt du har kommit och visar data som är relevant fram till din checkpoint. Det hjälpte mig enormt att komma in i spelet.

Nu till själva spelet. Ja.. upplevelsen är lik inget annat. Det är till hälften ett spel, till hälften en film där som nämnt tidigare läggs mycket tyngd på manus. Man är Solid Snake. En klon som är framtagen för ett syfte, att dominera i krig. Krig i framtiden är inte som idag. Trenden att man hyr in sin arme från privata företag istället för att ha en egen. De vinstdrivande företagen vill inget annat än krig, allt för att tjäna mer pengar.
I jakten på att optimera och förbättra armen och vinna krig har man kommit på ett sätt att kontrollera soldaternas känslor och stämning så att de kan prestera bättre i pressade situationer utan att t.ex. rädsla tar över. Detta med hjälp av så kallade "nano machines" som injiceras i kroppen. Dessutom har man kommit på ett sätt att låsa vapen för soldater så att endast rätt soldat får använda rätt vapen. Vi pratar egentligen om att ha full
kontroll på allt militärt för att fullständigt styra sina trupper och bli lyckosam i krig.

Men sådan makt över militären får konsekvenser... Makt som kan utnyttjas för egen vinning, makt som i fel händer kan få hela världen i gung. Dessutom finns det olika krafter som vill komma åt makten och gör allt för att lyckas.
Och så finns det en liten grupp människor som försöker stoppa den onda utvecklingen och vill bryta den nya trenden med privatägda armeer som maktkåta, elitistiska människor styr över. Du är en av dem. Mer av handligen vill jag inte skriva någonting om.

Jag gillade mycket själva spelidén med de långa filmsekvenserna. Tyckte aldrig att det blev för mycket film. Alla filmsekvenser förde storyn framåt och kändes intressanta och viktiga för spelets gång. Men vill även tillägga att vissa av de är så pass långa att det är pop corn varning! Så man bör vara pigg när man spelar annars är det risk att john blund kommer smygandes.

Grafiken är imponerande. Detaljrikt och riktigt snyggt presenterat även om det inte är av referenskvalitet idag. Filmsekvenserna är också extremt välgjorda och snyggt regisserade. Ljudet är riktigt bra. Alla kanaler används flitigt och erbjuder rent och välbalanserat ljud.
Karaktärerna är intressanta och känns äkta. Enda som jag faktiskt hade lite problem med var rösten på Snake. Tyckte det kändes lite väl ansträngt. Påminde mig lite om Clint Eastwood när han låter som absolut hårdast, men så lät Snake under hela spelet.

För att summera så tycker jag att Metal gear solid 4 är ett riktigt bra spel med ett fantastiskt välskrivet manus och intressant handling. Tekniskt sätt är spelet fortfarande mycket bra och grafik och ljud är bättre än många nyare spel.
Enda nackdelen som jag ser det är att det kan bli lite jobbigt att sätta sig in i handligen med risk att man tappar intresset. Mycket nystas upp mot slutet, men samtidigt har man sett så många videon innan man kommer dit som man knappt hängde med på som går lite "förlorade". Jag kan inte tänka mig att spela spelet utan databasen jag nämnde ovan. Alternativt spela om en andra gång när man känner sig mer hemma i handligen. Men när man väl kommer in i spelet blir det en resa man sent glömmer.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 9.8/10
1