Killzone 3

OBS! Spoilers!

Hur gör man uppföljare på ett av världens bästa spel? Det är ansvaret som Infinty Ward sumpade, Naughty Dog handskas med och Guerrilla lyckades med. Nästan.

Jag köpte Killzone 2 ganska sent (januari 2011) men hade ändå oerhört kul med det. Storyn var intressant, karaktärerna bland de bästa jag har sett i ett spel (Natko), grymma omgivningar och en riktigt tung kontroll. Allting var perfekt, nästan. Kampanjen var lite kort men det blundade jag för. Jag visste att en uppföljare var på gång och såg fram emot det. När jag hämtade det på Gamestop var jag extremt ivrig att få börja spela och.....jag blev lite besviken...

Vi börjar med storyn. Storyn börjar direkt efter Killzone 2 där Rico precis har förvandlat Visari till schweizisk ost och ISA blickar ut över ruinerna av Phyrrus samtidigt som Helghast styrkorna knackar på dörren. Taskigt läge. Det börjar med en liten träningsbana a'la CoD, dock är den mycket bättre än CoD. Sen hoppar spelet tillbaka till Sev, Rico och Narville. En liten fråga uppstår. Var f*n är Natko? Han dog ju inte i tvåan så han borde ju vara med men icke! Hursomhelst, de resterade ISA trupperna flyr scenen men snart är Helghast på dem med missiler och stridsvagnar. Naturligtvis går allting åt helvete efter det och du måste (efter några Hollywood ögonblick) hitta ett sett att komma hem. Därifrån går du från storstad till djungel till polarisar till ett skrotupplag och slut ut i rymden. Varierande banor alltså och detta är ett problem. Om man tittar på en bild av Helghan ser man inga djunglar eller arktiska isar. Hur tänkte holländarna? Men en besvikelse med storyn är att den är Hollywood doftande och att Visari inte är med. Det blir liksom inte samma sak utan honom. Man får även se Helghast ledarna ''bakom kulisserna'' och de här scenerna är riktigt underhållande med bra röstskådespelare och stiliga karaktärer. För övrigt anser jag att kampanjen är på tok för kort.

Rent gameplay mässigt har inget har förändrats på något radikalt vis förutom att spelkontrollen är lite ''lättare'' nu. Saknar tyngden från tvåan. Lyckligtvis har själva kontrollerna inte ändrats. Ducka funktionen kommer tillbaka och funkar även här riktigt bra. Vapnen är också väldigt roliga att använda. De klassiska finns här men även nya som är underhållande att använda. De har dock slängt in många scriptade fordonsscener som inte är ett dugg underhållande. Fienderna är smarta, även på lägsta svårighetsgraden, och tvingar dig att tänka till.

Som jag sa innan är Helghast rösterna fantastiskt bra, gjort av bl.a Malcolm McDowell. ISA sidan däremot är väldigt melodramatiska och bara löjliga. Ljudeffekterna är ruskigt bra, nästan i klass med Battlefield skulle jag våga påstå. Musiken är väldigt bra, det låter väldigt sci-fi och påminner rätt så mycket om Star Wars.

Nu kommer vi till multiplayer delen. Jag testade aldrig multiplayer på Killzone 2 så jag var upphetsad att få pröva det legendariska multiplayer läget. Jag blev inte besviken! Det finns fyra lägen:
Guerrilla Warfare: Ungefär
vanlig Team Deathmatch.

Warzone: Du för olika mål
som t.ex skydda
en VIP. Detta
läge är riktigt
underhållande.

Operations: Du får, liksom
warzone, olika
mål men dessa
är samma varje
match. Dock
visas korta klipp
med din, och de
andras gubbar
slutföra målet.

Man blir väldigt beroende av det men det kan vara väldigt buggigt beroende på hur snabb din internet uppkoppling är. Klasssystemet återvänder men man låser inte upp saker genom att stiga i rank som i tvåan (så har jag fattat det) utan när du går upp i rank får du upplåsnings poäng som du kan spendera på dina klasser. Man låser även upp olika egenskaper vid en viss rank som kan ge dig större motstånds kraft mot kulor. Klasserna är dina typiska klasser: Medic, engineer, sniper osv. Men vissa klasser är grymt obalanserade. Varför kan snipern ha ett automatgevär? Varför kan medic ha den flygande robot och en riktigt stor kulspruta? Dessa små problem åsido, multiplayer delen är underhållande.

Spelet är även kompatibelt med 3D och den stödjer Move och PlayStation Move Sharpshooter. Det finns även ett splitscreen läge som jag inte har provat ännu.Men hey, det finns där.

Ett bra spel som kunde ha varit bättre om inte MW2 fanns. Värt att investera i men förvänta dig ingen superb singleplayer.

+ Samma goda gameplay, Helghast rösterna,