Portal 2

Första spelet hade sina brister, helt klart. Det var kort och det var på tok för enkelt. Vad som gjorde det spelvärt var det unika portal-pussel- konceptet och den fantastiska humorn. Vad man nu har gjort är att eliminera sina brister samt vrida upp sina styrkor tre snäpp högre. För Portal 2 överglänser sin föregångare på alla sätt och vis. Med marginal.

Likt i första spelet så spelar du som Chell, en försökskanin på Aperture Science som får genomgå en serie av komplicerande pussel med ett Portal-gevär. Geväret kan skjuta en blå och en orange portal, du går in i ena och ut ur den andra. Enkelt och bra. Allting övervakat av den supersarkastiska datorn GLaDOS. Den här tillvaron är då såklart inte så önskvärd och du ska med Chell försöka fly från Aperture. Som hjälp har du den fantastiskt charmiga roboten Wheatley (briljant röstskådespel av Steven Merchant) vars underbara osammanhängande pladder gör att man konstant skrattar genom testkamrarna.

Det är humorn som är det bästa helt klart. Wheatley och GLaDOS är varandras direkta motpoler som är roliga på helt olika sätt. Wheatley är maniskt optimistisk, puckad, fullständigt taktlös och pratar på stup i ett utan att ha den minsta koll på läget. GLaDOS är å andra sidan iskall, cynisk, spydig, smart och ondskefull. Hon kommer att komma med spydiga kommentarer till dig för en massa olika saker, allt mellan det att du är adopterad och till att du är fet. Det är inte så billig humor som det låter, lovar. Exempel:

"That jumpsuit you're wearing looks stupid. That's not me talking, it's right here in your file. On other people it looks fine, but right here a scientist has noted that on you it looks "stupid". Well, what does a neck-bearded old engineer know about fashion? He probably- Oh, wait. It's a she. Still, what does she know? Oh wait, it says she has a medical degree. In fashion! From France!"

Karaktären Cave Johnson som uppkommer lite senare i spelet är också rent briljant. Det är egentligen dessa tre karaktärer som överhuvudtaget finns i spelet. Tre stycken som samtidigt ingjuter mer personlighet i Portal 2, än i något annat spel på marknaden nu. Så väl genomförda är karaktärerna som aldrig någonsin blir tjatiga utan hela tiden kommer med härlig fräsch humor. De underbara tornen från första spelet är tillbaka tillsammans med en ny defekt variant som också rockar.

Detta gör att storyn är klockren. Den lyckas alltid få sköna tvister med som jag inte tänker spoila. Detta är inte Valves bästa spel som de sa, men en god tvåa. Mest på grund av storyn.

Pusslena som sagt har tidigare varit för enkla. Detta ligger dock nu på en perfekt balanserad nivå. Det blir aldrig så svårt så man kör fast någon längre tid, men det krävs alltid ett visst geniknöl-gnugg. det tog några minuter att ställa om min FPS-skadade hjärna till spelande på en intelligentare nivå. Man introducerar jämnt nya medel för att lösa pusslena; laser, ljusplattformar, substanser som gör att du kan hoppa högre eller fara snabbare etc. När alla moment är visade så visar man med nya pussel nya sätt att använda och kombinera dem på. Allt kombinerat med portalgeväret som leder till många lekstunder med fysik.

Man behöver inte pussla ensam heller då Portal 2 bjuder på ett Co-op läge som jag spelar för tillfället med en vän. Man spelar då som robotarna Orange och Blue. Detta har varit lite svårare än enspelarläget, men det har också varit till en mänsklig nivå så inga allvarligare stopp och frustrationer. Även här är man kommenterad av GLaDOS som ständigt byter favorit bland robotarna. Som hon uttrycker det:

"Keep in mind that - like Albert Einstein and his cousin Terry - history will only remember one of you."

På den negativa sidan så börjar man märka av att Source grafikmotor är antik jämfört med dagens använda motorer. Den är dock en krokodil evolutionsärt sett, den ändras inte för att den inte behöver det. Den är fortfarande väldigt snygg och har fått sig en rejäl uppdatering. Den tuffar på helt utan problem med och vissa scener är storslagna tack vare den. Eftersom den inte kräver så mycket så kan mycket hända på skärmen samtidigt utan att det hackar. Så kan inte ge några minuspoäng för det faktiskt.

Det här är nu redan ett av mina absoluta favoritspel. Jag har varit väldigt besviken på Valve eftersom de valde att lägga krut på en uppföljare till Portal och inte Half-Life 2. Men nu går det inte. Portal 2 imponerar och lever över mina förväntningar på alla punkter. Årets definitivt bästa spel 2011 än så länge, det är nog bara Skyrim som kan ge Portal 2 en riktig utmaning om den titeln i november.

Medlemsrecensioner17
Samlat betyg: 9.2/10
1