Kingdom Hearts

När jag hade spelat klart Birth By Sleep så tänkte jag att jag måste köra det riktiga Kingdom Hearts. Jag började med Birth By Sleep för att se vad jag tyckte om serien och då blev svaret, jag måste verkligen köra resten. Jag blev rätt rörd av allt det magiska som var I Birth By Sleep och i det här spelet så var det en otrolig fantasi upplevelse. Jag sa i min förra recension att det var en ganska ovanlig idea att ha en blandning mella Final Fantasy och Disney. Men en sån idea blev faktis en riktig succe. Jag tycker själv också att spelet är en riktig upplevelse.

Spelets story handlar om pojken Sora som tillsammans med sina vänner Kairi och Riku tillbringar mycket tid på en lek ö (Destiny Island). En dag beslutar sig alla att försöka komma iväg från deras värld och se många andra världar. Men natten innan deras färd så kommer det en mörk storm. Under stormen så får Sora plötsligt fram en Keyblade som är kabel till att döda hjärtlösa. Strax efter så skiljs Sora från sina vänner och deras värld hamnar i mörker. Sora vaknar senare upp då han märker att han är i en annan värld. Samtidigt i Disney världen eller Disney slottet så har Kung Musse mystikt försvunnit. Musses kännare Kalle och Långben får i uppgift att hitta sin kung och en person som har ett nyckel svärd. Vid tiden så kommer dom tre olika figurerna att möta varandra och tillsammans så åker dom igenom flera världar för att kunna slåss mot mörkret.

Spelets story är väldigt magisk och spännande. Om ett spel är rikigt overkligt så är det ett bra spel, för fantasi är vad spel handlar om. Det är både en känslosam och roligt upplägg. Samtidigt när jag tycker att det är en fantastisk story så tycker jag att det blir ibland lite förvirrande av vad dom pratar om. Men det är för det mesta ganska enkelt att förstå vad allting handlar om ändå.

Ett stort plus för spelet är karaktärerna. nästan alla har sina egna personligheter som spelas på ett bra sätt. Sora med en barnslig attityd, Långben med ett fånigt pratande och Kalle med ett ilsket psyke. Det är också väldigt intressant att köra igenom spelet med en final fantasy liknande figur och två disney figurer som slåss ihop tillsammans. När man åker igenom olika disney världar så möter man många vällkända disney figurer. I vissa världar så får man hjälp av disney figurerna till att slåss.

Stridssystemet i spelet märkte jag var rätt annorlunda från systemet i Birth By Sleep.
Det står alltid up en vapen menu som liknar mycke en final fantasy stridsmenu. I den menun kan man antigen attackera, köra magi, ta items eller göra speciella attacker.
Till nästan allt det här så krävs det Mp och Ap, det är vällbekande saker som final fantasy spelare säkert känner till. Livet man har heter också Hp. Det är likadant som Birth By Sleep att man slipper hoppa in i en stridsplan och slåss iställe på den marken man går på. Dessutom så kan man attackera hur mycket man vill utan att man behöver vänta på att det har laddas om. Jag tycker stridssystemtet är rätt bra i det här spelet dock så tycker jag bättre om systemet i Birth By Sleep.

Rösterna i spelet är totalt underbara. Jag var rätt förvånad att Soras röst gjordes av en kille som var bara typ fjorton när han gjorde rösten. Dessutom känns det roligt att höra Kalles och Långbens vällkända röster, dock så var det deras svenska röster som jag upplev mest av i min barndom. Många andra disney karaktärer har väll bra röster fast alla är inte perfekta. Dialogen i spelet är perfekt och har inte några specilla nackdelar.

För att kunna åka igenom olika världar så måste man använde ett gummi skepp. Av det så finns en menu där man kan bygga sitt gummi skepp hur man än vill. När man bygger ett gummi skepp så känns som att bygga ett lego skepp. Tycker att det är flamsig att bygga nåt som jag inte riktigt vet har någon menning. Dessutom är menyn där man bygger obalanserad och svår att kontrollera. Från början så visste jag inte alls vilka knappar jag skulle trycka för rätt. Jag vet egentligen inte menning med att man slösar sin tid på att bygga skeppet då det redan funkar tillräckligt för att kunna åka igenom världar. När man åker till en nu värld så åker man först igenom en rymd bana där man använder skeppet till att åka igenom ringar, skjuta skepp och att samla på sig saker som verkar bara va saker som har med gummi skepp att göra. Tycker att det här inte behövs egentligen eller jag vet inte. Men däremot så kan det finnas dom som gillar sånt här och såna personer respekterar jag med all min heder. Det här är bara mitt vitsord.

Grafiken i spelet är väldigt fin för det tiden såklart. Vissa områdets grafik är lite tråkiga men det spelar inget roll. Musiken är fantastisk då det är i variationer beroende på var man är. När jag är i vissa Disney världar så känner jag igen musiken som är från själva filmerna.

Miljöerna i spelet är väldigt fina och detaljerade. Vissa miljöer känner jag dessutom igen från Disney filmer såklart.
Allt är i olika variationer när man går från ett område till ett annat. Kan säga att miljöen i det här spelet var bättre detaljerad än Birth By Sleep.

Spellbarheten i spelet är helt okej att kunna styra. När man springer så är det inga problem och när man slåss så är det inget problem heller. Dock så blir jag lite trött ibland på siktknappen då jag kanske siktar på ett objekt istället för en fiende, och under den tiden så har jag redan blivit skadat. Dessutom så hamnar kameran ibland i obalans och man tappar bort sig vart man är. Däremot så är kameran inte så dålig när man inte slåss.

Kingdom Hearts är ett fantastisk magisk spel som man borde verkligen prova på. Även om spelet har lite obalans i spelandet så är berättelsen och världarna det som är bäst.

Grafik 8 ( För den tiden)
Spelbarhet 8