Svenska
MEDLEMSRECENSION

Ratchet & Clank

Skrivet av: AG Jati   2011-04-01

Ser du stjärnan i det blå?
Allt du önskar kan du få.
Om ditt hjärta har begärt.
Vart du har kärt.

Ratchet hade förmodligen sina drömmar som inrutat när han tittar upp i rymden och önskar att han var ute där och upplevde äventyr istället för av leka mekaniker dag ut och dag in, snart fann han sin önskan uppfylld i Insomniacs spel Ratchet & Clank.

Kring spelets begynnelse finner vi den ludna och mjuka typen Ratchet som försörjer sitt liv med sin käraste ägodel, ett skepp som tog kål på hans ömtåliga fingrar med hjälp av flera lager tuggummi och lite metall på men var ändå värt allt besvär.
Plötsligt ryker det i himmelen av något som liknar en komet fast med en liten brödrost i cockpiten som desperat försöker vända, men brakar ner vid en klyfta.
Därefter finner Ratchet sin nya medhjälpare som erbjuder honom ett förslag på att få möta galaxens mest älskade superhjälte:Captain Qwark i utbyte på att han frivilligt låter fixa mer uppdateringar på Ratchets skepp, och våra hjältar kastar sig in i äventyret.
Under senare gång får man reda på en kommendör vid namn Drek som har en nödplan över hans planet som har blivit förgiftad måste snabbt finna en ny plats där de kan bo på, genom avtagande av bitar från varje planet så att det bildas en ny planet vilket Ratchet & Clank får information via en Info-bot och de inser att något måste göras, rädda galaxen med hjälp av Qwark!

När du väl kopplar in dig i spelet har ratchet en fiffig bombhandske som blir en spelares första arsenal mot elakingar som bl.a har plasmapistoler och insekter till hands, genom att sikta via en blek punkt mot fienden så färgas siktet grönt och då är det bara att släppa loss bomben eller skottet från en härlig Blaster tills det bara syns delar över hela spelplanen.
Det kan vara rätt svårt om du är mer van vid förstapersons-kamera som i CS där du har siktet tydligt bredvid ditt vapen, här kan du inte springa i sådant läge utan måste stanna vid en säker sten eller skyddslinje och försöka på ett skott annars är du ett lätt byte för alla tjyvar och lömska kryp som kryper fram.

Kontrollen styrs ej vid sidflyttning utan endast bak och fram då du skjuter med ditt vapen.
Det kan vara ganska jobbigt med tanke på att vissa vapen kan vara rätt svåra att hantera om du står allt för nära fienden och den istället skjuter på något märkligt vis och du får en snyting i ansikte som du sent kommer att glömma.
Då du styr Ratchet märker du att han kan hoppa väldigt kvickt och utföra perfekta landningar även via höga branter som en vig katt och inte en klumpig björn, vilket kan göra det på tok för lätt när du står sida vid sida mot en skjutglading som springer långsamt och segt ifrån dig.
Vid Clank-läget som kan ske vid vissa ingångar där Ratchet behöver en smart och välutvecklad pryl som Clank till hjälp är det däremot snäppet svårare att styra och lära sig, det märker du vid en farlig avsats med geggig smörja som kan suga åt sig alla Clanks krafter och ta dig tillbaka till respawn-punkten, som tur är finns en heli-pack till hjälp som du kan aktivera via att hoppa och utlösa den vid rätt tillfälle och vips har du klarat av gropen.
Dock så är det ett minus för att man inte möter de riktigt stora giganterna vid alla Clank-lägen utan besynnerliga mesproppar som kräver ett slag vilket inte hör från sådana som hoppar som akrobater med härliga vapen till hands.
Vad jag gillar mer med Ratchet är att man kan sätta dit en hel del fräna masker som det verkar som Insomniac har jobbat hårt med som ex.l Gasmasken som är så frän att den nästan klår alla figurernas utseende runt hela deras kroppar när det gäller passformen på Ratchets huvud som formar perfekt och är rent av som en riktig mask från 1900-talet.

Vidare i spelet finns det förutom en hel del spartanska krigsutrustningar även explosiva pärlor som Devastor, Visi-Bomb Gun och R.Y.N.O för den som tröttnat på att blivit bombad av flygande skepp och små maskingevärstorn som dyker upp ur tomma intet och vill istället pröva på att sadla om som Rambo är de solklara valet.
De rykande missilerna är träffsäkra mot varenda liten kis genom att de har en speciell funktion i siktarläget där en extra ring syntes för inkommande hejdukar, när du har fått till det perfekta läget är det bara att avfyra och njuta av lukten av rostade mandlar och rinnande olja från var och en som visar sitt ansikte, vilket utvecklar spelet med en humorisk effekt.

Frånsett från alla dess mordvapen finns nyttiga hjälpmedel som hjälper dig på vägen där det anses omöjligt att bara försöka skutta över, som Swing-shot som utstöter ett kraftigt rep mot gröna/gula ikoner och får en att förvånat svinga iväg som en fågel i skyn vilket är ett härligt exemplar på att vara som barn på nytt i lekparken.

Boss-striderna är ytligt få vilket ger en bättre titt på storyn istället för knasiga dumsnutar som bara känner för en avrättning från andra plattformsspel, vilket som händer när Qwark överlistar Ratchet och Clank via sitt ondskefulla husdjur som tigger efter blod och kött, och man får ett fascinerad blick av ett spel så bra att det skulle utmärkas till att bli en film och nå varenda biograf.

Huvudkaraktärerna är så sjukt roliga och skojiga så att det inte är sant, hippiesnubben Skidd McMarx är en av mina favoriter speciellt då man möter honom i Aridia där han försöker spela cool och tuff men egentligen visar sig var en ytlig fegis.
Helga är också en skrattretande filur som jag nästan fick magknip av då man får syn på henne, tjock och sur som gammal kärring som säger så otroligt löjliga repliker att jag nästan ramlade av stolen.

När man talar om trollen så har Insomniac satt dit en retrodoftande cutscene med suddiga bilder som ur en hederlig matine-film när Ratchet får se en tips-video från Qwark vilket är en av de mest bedårande och mest tårögda ögonblicken i ett spels historia med Jim Ward i spetsen som gör en strålande insats.
Vad mer är även huvudmenyn som framstår som inte världens mest avancerade system vart man än klickar på men är ändå snygg tack vare de suddiga detlajerna på varje alternativknapp som avdunstar efter en stund.
Också vill jag berömma Insomniac för arbete bakom varje miljö vid vissa planeter, även om vissa är bara mörka och man knappt upplever något så finns det ändå ett fåtal planeter som innehåller detaljrika miljöer:

Kerwan
Innan Insomniac släppte sitt hyllade spel fanns det ett demo med två planeter där den här klådde verkligen utöver alla andra planeter.
Skyskraporna är uppbyggda med purpurröda färger vilket är mysigt och trevligt, även gräset runt omkring och gatorna med alla gatlyktor är imponerade verk med blommor och annat trevligt.

Rilgar
Andra planeten som fanns på demot var också inom den gränsen för att vara toppen till tusen!
Makalösa och flashiga ljus skiftningar vid varje gång är så att man nästan fångas in och blir ett med spelet, dessutom finns även en hel del intressanta gator fyllda med blåljus och kloakhål vilket är awesome.

Gemlik Base
Trots att den var fasligt trång och obekväm att bara styra Ratchet vid varje tidpunkt så var ändå ett minne för livet.
Tack vare den otrevligt läskiga miljö där man befinner sig bredvid avgrunder och giftigt virus som svämmar över samt öppenheten över universum så är den en obehaglig upplevelse.

Kalebo III
Gadgetron har inte bara en snygg kiosk där man kan köpa häftiga underverk utan även deras hemplanet är även en sant stor och överraskande plats fullt med tåg och polerade glasfönster runt omkring.

Musiken ger dig önskvärda blandningar av symfonier från olika platser runt Solana-galaxen och även en hel del taktiska beats med technorytmer som blir på så sätt som att man är i himmelen av musik, bortsett från den tarvliga och långsamma tystnaden i Orxon så är förövrigt alla skapligt gjorda.
Mina favoriter:
http://www.youtube.com/watch?v=1htRM9JonnI
http://www.youtube.com/watch?v=n3HQM_RPaVA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=QUYiIqGEpzw&playnext=1&list=


PLF26C5F86D8986C14

http://www.youtube.com/watch?v=QUYiIqGEpzw&playnext=1&list=


PLF26C5F86D8986C14

För övrigt kan man säga att Insomniac gjorde en bra start på sin karriär i Ratchet & Clank-triologin där man njöt av varje sekund med allt skjutande och hamrande med skiftnyckeln mot fiender som flög flera meter bort, vissa snedsteg lite var och stans och trubbel med att styra Ratchet var de enda som orsakade två steg nere men det var ändå ett jättebra spel värt sitt pris.

OBS!:
Av ett tillfälle så stämmer faktiskt inte åldersgränsen som den ska, det märkte jag vid de helvetiska monstren i Rilgar vid namn Amoeboids som är slemmiga och omännskliga varelser som gör skrämmande läten då de biter Ratchet och hoppar upp då de får syn på honom.
Jag respekterar allt övrigt men inte att småbarn ska behöva kämpa sig igenom sådana varelser, det bara går inte.

Betyg:

Spelet:7/10
Grafik:9/10
Hållbarhet:8/10
Story:8/10
Kontroll:6/10
Prylar:8/10
Karaktärer:8/10

+Utomordentlig story, vanvettiga vapen, roliga och fantasifulla huvudpersoner, lagom svårighetsgrad för 3+, magnifika och häpnadsväckande miljöer.
-Klumpig kontroll, Rilgar är inte direkt den mest trevligaste plats att befinna sig på.

Kan se ut som vilken stojig liten katt som helst, men har nerver av stål.

Samlat betyg: 9.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10