Dragon Age II

Dragon Age 2 är uppföljaren till succén Dragon Age: Origins som kom ut 2009. Men gentemot andra spelserier där ett spel bär siffran två bredvid titeln så tar Dragon Age 2 inte vid där det Origins slutade, utan det är nästan helt fristående handlingsmässigt. Spelet fungerar nästan som en slags "reboot" av serien och istället för att handla om Ferelden där Origins utspelade sig, eller karaktären man skapade då, så tar sagan en ny vändning och man beträder istället rollen som Hawke. Dock får man precis som i det första spelet välja mellan att spela som en warrior, rogue eller mage.

Spelet handlar om att Hawke och hans familj är på flykt från Darkspawn som härjar i Ferelden. Ens hemort Lothering har precis fallit för deras kraft och den enda utvägen man har är att fly till staden Kirkwall, som agerar centrum för resten av spelets handling. Väl i Kirkwall blir det dock inte lättare p.g.a. de politiska stridigheterna i staden mellan rasen Qunari och människorna, men även inbördes finns det motstridigheter mellan Templarorden och magikerna i staden om hur staden ska styras.

Ganska tidigt i spelets gång märker man att det inte är bara handlingsmässigt som BioWare har valt att göra en omvändning från föregångaren utan även stridssystemet har förändrats en ganska stor del. I Dragon Age 2 har stridssystemet förenklats en del men enligt mig är det till det bättre då det skapar ett mer aktivt spelande och skapar större underhållning. I Origins var striderna ganska gammaldags och det var väldigt mycket att hålla reda på samtidigt, bl.a. positionering och hur man använde sina magier var otroligt viktigt för att vara framgångsrik. Detta precionsmässiga spelande har man istället gått ifrån och nu bl.a. rör sig karaktärerna mer smidigt mellan fienderna och var de positionerar sig för sina specialattacker. Detta gillar jag skarpt då jag kände att i det första Dragon Age var det lite för mycket att tänka på och det blev mer arbete än underhållning.

Ett annat sätt som striderna har förändrats är att rollfördelningen inom sin grupp av fyra stridande har blivit ännu mer tydlig och fungerar nu lite mer som ett MMO. Detta i den bemärkelsen att det t.ex. finns någon som drar fiendernas uppmärksamhet, medan andra helar samt använder förhöjande magier som gäller för hela gruppen, eller delar ut stor skada genom närstrid eller från distans.

Detta skapar ett system som är lättare att förstå sig på och hur man bör levla upp sina gruppmedlemmar och deras förmågor. Samtidigt krävs det dock fortfarande en del tänkande och pysslande för att lägga upp en klar vision av vilka färdigheter som kommer krävas för att bygga ett optimalt system inom sin grupp. Exempelvis har warriors vissa förmågor som gör att man kan få sina motståndare bedövade, vilket rogues och mages kan dra nytta av med andra attacker och på så sätt utföra ännu mer skada. Detta fungerar jättebra och det är väldigt roligt att undersöka och fundera över vilka förmågor och attacker som kommer komplettera varandra på bästa sätt. Detta gör även att spelets strider hela tiden har ett övergripande strategiskt fokus samtidigt som de nyimplementerade mer actionbaserade detaljerna i striderna gör att det skapas en balans som är mycket mer underhållande än de i Origins. För min egen del gör detta mycket för spelet eftersom en stor del av spelet går ut på att just strida och att denna del är underhållande är mycket viktig och vitalt för Dragon Age 2 framgång.

Vad gäller den övriga delen av spelet produktion finns det inte mycket att klaga på. Röstskådespelet är på otroligt hög nivå och hjälper till att skapa en trovärdig och verklig värld, om nu ett fiktivt spel som Dragon Age 2 på något sett kan kännas verkligt. Ännu en förändring från föregångaren vad gäller rösterna är att i detta spel har din hjälte nu fått en röst, och det är en häftig sådan. Att den egna karaktären nu fått en röst istället för att stå helt livlös medan de andra karaktärerna pratar gör mycket för att skapa den trovärdiga känslan jag precis nämnde och den skapar även en emotionell förbindelse. Såhär i efterhand känner jag att detta spel faktiskt var ett av få spel som fått mig att svänga upp och ner känslomässigt, mellan glad och ledsen, tack vare bra röster och bra dialog.

Om jag istället skiftar fokus till grafiken och designen av världen så är mina tankar delade på denna punkt. Grafiken ser i min mening väldigt bra ut, speciellt huvudkaraktärerna. Även designen på staden Kirkwall, där nästan hela spelet utspelas, tycker jag är passande. Men... i Kirkwall hittar vi också spelet stora minus. Det är nämligen så att alla "dungeons" som finns utspridda i staden återanvänds väldigt rikligt och det är i princip så att efter spelets första akt så har du sett alla de olika "dungeons" du kan besöka. Trots att fienderna ändras lite och andra gångar öppnas upp är det fortfarande samma lokal du vistas i och för mig förstör det faktiskt ganska mycket. Det känns som BioWare har varit lata på denna punkt och det gör mig lite ledsen eftersom Dragon Age 2 är ett sådant fantastiskt spel. Då förväntar man sig bättre på denna punkt och jag tycker att detta är det enda som talar emot Dragon Age 2. Spelet är fortfarande ett mästerverk, även med denna lathet i designen, men istället för att höjas till skyarna stannar spelet kvar på jorden p.g.a. detta.

Trots återanvändningen av stadens platser gör detta ändå inte Dragon Age 2 till ett litet spel utan världen känns lagom stor, och det gör även att det finns massor att göra. Att bara spela huvuduppdraget tar nog ungefär 25 timmar att genomföra medan en "komplett" genomgång skulle jag uppskatta kan ta cirka 50 timmar, vilket jag tycker är grymt spelvärde, framförallt när sidouppdragen håller så hög klass som de gör.

Sammanfattning
Trots att Dragon Age 2 öppet fått mycket kritik från många håll för att det ska ha simplifierats på ett stort sätt och "Mass Effectiviserats" för att skapa ett mer strömlinjeformat spel, samt att man gått ifrån handlingen i det första Dragon Age helt och istället fokuserar på karaktären Hawke, så är Dragon Age 2 ett helt fantastiskt spel. Det väcker otroliga känslor, skapar stor spänning, har ett grymt underhållningsvärde och ett aktivt stridssystem samt en detaljrik värld som gör det till ett av de mest modernt anpassade RPG:s som finns att köpa och är definitivt värt att spela mer än en gång.

Betyg: 9/10

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 7.6/10