Dragon Age II

Jag trodde att det skulle gå åt helvete, tänk så fel jag hade.

Efter många månaders vänta släppte Bioware äntligen demot till Dragon age 2 (om ni vill se vad jag tyckte mer detaljerat kolla min blogg:
http://www.gamereactor.se/blog/reakiller94/187156/) men fyfan vilken besvikelse i början så mina förväntningar låg nere i bottnen i förvätanspolen och samlade kiss som små snorungar utsöndrat.

Och för 3 dagar sedan fick jag spelet och i brist på annat började jag spela som magiken "Mike Hawke" (LOL) och fick uppleva demot igen, inga direkta överraskningar här och när man äntligen kom därifrån, det var då spelet började på riktigt.

Mike Hawke och hans familj tvingas fly från sin hemstad Lothering när Ostagar föl för darkspawnernas armé en noterbar funktion är att du kan andvända dina sparfiler från Orgins och följa din karaktär parallellt, visserligen är det bara historier man hör om "The grey warden" eller "The hero of Feelden" och hans äventyr men det är en rolig funktion som drar på bredar ut käften lite då och då. På tala om Orgins så återvänder många karaktärer äen om de kanske inte har samma roll längre förutom Anders (Awakening) som är en kompanjon är DA2 också. Vissa biroller i Orgins blev huvudroller som Merrel och Isabella.

När man väl har flytt från Lothering hamnar man i storstaden Kikwall, "The city of chains" där där tempelriddarna (templars) har stor influens vilket gör Kirkwall till en farlig plats för en magiker. Hawkes kamp för överlevnad är en intressant sådan. Tempot i DA2 börjar i en ganska låg hastighet och det tar tar tid innan det börjar hända saker i Kirkwall och för Hawke och hans familj. När jag väl får följa med expedition till "The deep roads" med dvärgen Varric och hans bror börar spelet sätta fart, slut på mengslösa uppdrag för att samla ihopa pengar, nu var det igång och storytwists och bossfighter blir vanligare och allt blir intensivare och intensivare och man blir tvungen att ta beslut som kan förändra storyn helt.

Men nog om storyn, grafiken är en del jag är kluven om. Spelet och blivit snyggare men designen fick mig att facepalma minst 10 gånger. Designern ville antagligen göra det mer fantasy-likt vilket resulterade i många facepalms, för det första alla kvinnor emorna bröst, till och med ens mamma har enorma fasta bröst, precis som en 15-åriga syster i har fått silikon i pattarna. Isabella är ett annat bra exempel på hur designen förvärrades om du har spelat Orgins ver du skillnaden, om inte kan allid googla det. Men det värsta av allt är hur alverna ser ut de har blivit helt ihoppressade, de har sjukligt smala ansikten och kropparna ser ut som anorektiska fotomodeller, inte nog med det så har de nu fått gigantiska valpögon som är helt runda och detta kombinerat har orsakat många suckar och facepalms.

Om vi går från karaktärerna så har Bioware faktiskt lyckats ganska bra med att göra snygga och detaljerade miljöer och de har inte varit rädda för att använda hela färgburken och spelet är nästan fritt från gråa miljöer. Ända felet med miljön är att den är repetiv, och med repetiv menar jag inte att de liknar varandra, med repetivt menar jag att de ÄR varandra. Grottor tex utgår har exakt samma kartor, det ända som gör att man inte går samma jävla väg hela tiden är små fula dörrar som ska ge illusionen av att det är ett nytt ställe, ett trist val av bioware då man kan alla grottor utantill halvägs in i spelet något som spelet lider extra av då det inte finns så stor yta totalt att röra sig på.

Om vi kollar på de mindre sakerna så man bytat ut dialogsystemet från Orgins och ersatt det med Mass effects, dvs att huvudpersonen själv pratar. Övertalningsförmåga är också borta vilket gör att man får välja sina val noggrannare för bästa möjliga val då full coercion var en easy-win knapp. Om allt det är positivt eller negativt vet jag inte än jag gillar båda ungefär lika mycket och de har båda fördelar och nackdelar. På tala om dialog sår levererar Bioware mästerligt röstskådespeleri och tillsammans med passade musik skapar ljudet överlag en riktigt trevlig atmosfär.

En annan sak de har uppdaterat är stridssystemet, istället för att trycka en gång för att attackera måste man nu hamra A eller X-knappen (PC behöver inte trycka mer än en gång). Striderna är snabbare än i Orgins mer urlöjliga moves där karaktärena skjuter spells bakom ryggen och gör 360s innan de skjuter. Utöver det så fungerar striderna som i Orgins, man har 4 medlemmar i sitt "party" den karaktär man styr måste styras helt medan de andra agerar efter inställningsbara taktiker. Man kan pausa genom att hålla inne LT (xbox) och kan därefter digerera avancerade ordrar, något som är absolut nödvändigt i de svårare stridena.

Slutsats:
Ett riktigt grymt äventyr som förmodligen endast kommer att slås av Skyrim i år, grymma dialoger, intressant stridsystem, rolig story och lite godis till de som spelade Orgins. lider dock av fjantig design.

Note to Bioware:
Alla spel behöver inte vara Mass effect 2...

+Grym story