Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dissidia: Final Fantasy

Garland polar med Ultimecia och Kefka drar Squall i luggen. Square har samlat hjältarna och skurkarna från sin populära spelserie i ett fightingspel. Rolig sammanfattning av 20 år eller ett sätt att fortsätta sin mjölkningshysteri?
Tobio har polerat spikfrillan och satt tänderna i Dissidia

Att Square skulle göra något inför seriens 20-års jubileum var väl inget oväntat. Men ett fightingspel med seriens ikoner från hjälte och skurksidan var ett oväntat drag. Dock blev resultaten bättre än förväntat.

Storyn handlar om konflikten mellan de två gudarna Cosmos och Chaos och de kämpar de samlat från olika världar. Konflikten har pågått i oändlighet, men vid spelets början finner Cosmos ett sätt för hennes kämpar att stoppa den ocnda cirkeln och återvända till sina hem.

Storyläget är uppdelat i olika kampanjer, en för varje hjälte och kan avklaras i valfri ordning. När man väl gott igenom introduktionen för karaktären så placeras man på ett brädspelsgrid med skatter och fiender utplacerade längs med vägen. Man tilldelas ett antal DP, Destiny Points, som dras av för varje steg man tar och beroendes på hur många DP man har kvar till nästa nivå, belönas man. Och i slutet av kampanjen väntar hjältens nemesis som boss.

Utöver storyläget finns även ett Arcadeläge där man strider mot ett antal karaktärer mot en belöning i slutet, Costume match där man själv väljer motståndare bana etc, ett Multiplayerläge där man kan utmana nära och kära och bevisa att din favorit slår deras på fingrarna.
Senare låser man upp Duel Colosseum där man plöjer sig igenom en oändlig ström med strider i jakt på exp, equipment och dylikt (mer om det strax).

Men hur är själva fightingen då? Faktiskt helt ok och ibland riktigt rolig.
Man har två sorters attacker, Brave Attacks och HP Attacks. Brave attacks används för att sno Brave Points från sin motståndare. Brave Points styr hur starka dina HP attacker kommer att vara, ju högre desto bättre. Lyckas du få ner motståndarens Brave till 0 blir nästa attack BP break och du tilldelas ytterliggare Brave i bonus.
HP attackerna i sin tur fungerar som vanligt till att få ner motståndarens livsremsa till 0.
Sedan finns också olika summons, vars uppgift är att antingen hjälpa dig och dina attacker eller att sabotera för motståndaren.

Som en extra tvist fungerar alla kämpar som i ett av seriens rollspel och går upp i levels ju mer man strider. Och i sann rollspelsanda kan man hitta och köpa equipment för att höja karaktärens olika stats.

Varje stid belönas man med AP, gil, exp och PP. AP går till abilitys för att master dem, Gil används till att köpa vapen, armor mm, Exp till att levla och PP går till PP-catalog, där man kan köpa extras såsom skurk-karaktärerna, nya dräkter m.m.

Allt är dock inte solsken i Dissidia. Karaktärsbalansen hade kunnat förbättrats avsevärt och de som fått lida mest är skurksidan. Exdeath är för slö och enriktad för att kunna vinna mot snabba motståndare som Cloud och Tidus, Emperor blir enkelt öppen för mot anfall och fanfavoriten Sephiroth är segstartad. I slutändan är det bara Jecht och måhända Garland jag är motiverad att använda bland skurkarna.
Sedan är röstskådespeleriet ojämnt, vilket jag efter FF XIII, Crisis Core och Kingdom Hearts spelen hade förväntat mig ner av från Square. Det går från att vara helt OK till onödigt styltigt och framtvingade konstpauser.

Men allt som allt är Dissidia en överraskande kul upplevelse, inte minst när man kan utmana vänner och familj, med trevliga camoes i manualer, gammal Final Fantasy trivia och ett överraskande gameplay.

+ Kul Gameplay
+ Multiplayern får en att fastna
+ Sammanfattar 20 år FF på ett under hållande sätt
+ OK röstskådespel....
- som har en tendens bli för mycket
- Hade det skadat att få det lite mer balanserat?

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10