Pokémon Black/White

För fyra årsedan fick världen skåda något spektakulärt. Något så mäktigt att det till och med fick de högsta gudarna att tappa hakan. Så vackert att självaste satan började lipa likt en liten flicka. Världens alla ögon blev våldtagna utav de japanska företaget Gamefreak. Och hur i all världen gjorde dem detta? Jo, dem gav oss en ny generation med de bästa monstren i världen, Pokémon. Den fjärde generationens Pokémon steg fram ur mörkret och alla Pokémonfans skrek sönder sina stämband. Nu, fyra år senare, gör freaksen på Gamefreak det igen. Men frågan är, lyckas dem fortfarande skapa banbrytande monster, eller har deras fantasi övergivit dem?

För att börja denna text, låt mig snällt redovisa lite för er som som inte har världens koll. Med varje ny generation med Pokémon så kommer det alltid ett nytt videospel innehållandes dessa nya krabater. Gen.4's spel hette Diamond och Pearl och släptes till den bärbara konsolen Nintendo DS. I Gen.5, som är den senaste, heter spelen Black version och White version och dessa finns också endast till DS. Och det är just det spelet som kommer recenseras här och nu. Så, nu kör vi!

Pokémon white/black är inget banbrytande när det kommer till berättelse. Du är en pokémontränare, eller en kommande pokémontränare, för att vara exakt. Din uppgift kommer att vara följande; fylla den så kallade pokédex med information om alla monster, fånga alla pokémon, och dessutom bli den bästa tränaren i hela regionen. Inte så värst falligt, lätt som en plätt. Som vanligt kommer du få äran att välja en nybörjarpokémon som skall hänga med dig på ditt kommande storslagna äventyr genom djupa skogar och vidöppna hav. Dessa tre, Snivy, Oshawott och Tepig är designmässigt inte det bästa nybörjarmonstren. Den enda som har ett unikt, nytt och fräscht utseende är enligt mig den lilla gröna Snivy. De andra två känns som att de har blivit för inspirerande från tidigare generationer.

Så, bort med pokémon och in med elakingar. Japp, det är samma visa även denna gång, det finns en elak organisation som vill stjäla alla pokémon och förvandla alla glada ägare till deprimerade zombies. Detta är heller inget banbrytande, men någonting som jag har uppmärksammat mig på är anledningen som används denna gång. För har det varit ''för att vi är onda, skumma skurkar'', men denna gång handlar det om att denna grupp ogillar att människor använder pokémon på det sätt som dem gör, till att strida tillexempel. Detta kan faktiskt skapa en intressant debatt, och kan jämföras med om det nu var riktiga djur det handlade om. Detta är japanerna haft i åtanke och det är skönt att dem faktiskt har haft en baktanke denna gång.
Bortsett från alla detta som rabblats upp, så finns det inget annat att säga om handlingen i spelet. Det är det, traditionellt, mysigt och en lätt story, vad mer kan man begära från fickmonster?
Värt att nämna är att det tog mig ungefär 21 timmar att klara ut huvudstoryn, men självfallet så är inte spelet slut där.

Om vi kikar närmare på det tekniska i spelet, såsom grafik, så kan jag glatt meddela att Gamefreak har lagt ut feedbacken på bordet och gått igenom det noggrant. I Black bjuds vi på härlig blandning med 2D och 3D strukturer. Det gamla typiska Pokémongrafiken är fortfarande kvar samtidigt som man har tryckt i massor av annat gott. Såsom stora, maffiga broar och en hel storstad med alla byggnader i härlig 3D. Dessutom gör kameran ett utmärkt jobb, både utanför och innanför strider. Utforskandet av Unova regionen är rent ögongodis, vilket leder till en mycket roligare spelupplevelse. Allt är dock inte frid och fröjd på den visuella delen. Världen är mycket bra uppbyggd med bra mängd detaljer och mycket miljövariation. Men, när det kommer till strider så blir det tyvärr inte lika trevligt. Man har verkligen tryckt på grafiken ordentligt på en hel del grejor, men i sin tur så har man dummat ned grafiken på andra ställen likaså. Flera attacker som pokémon kan använda i strider har blivit mycket fulare är vad dem en gång varit. Attacken Icebeam tillexempel är inte alls lika fräck som den var i Diamond. Den härliga känslan man fick i Diamond när man använde Icebeam är bortblåst. Det finns flera attacker som har fått lida, jag vet inte varför. Det är antagligen för att man vill att strider ska vara mycket smidigare, eller så kan det vara så att konsolen inte klarar av mer, och att man måste sänka något för att få med andra, mer essentiella saker.
Annars är grafiken suverän för att vara ett DS spel, och detta är den perfekta starten för den nya generationens pokémon-spel.

Grafiken var utmärkt, men hur är ljudet? Har man dummat ned det likaså? Det gör mig en stor sorg att svara ''ja'' på den frågan. Och det är attackerna denna gång också. De ljuvliga ljudeffekter som nästintill alla attacker har haft genom åren har gått i graven. Man har ändrat mycket, och det är negativt. Detta gäller dock bara gamla moves, de nya har samma klass som de gamla har haft. Ibland har jag märkt att man använt samma lätte på två olika attacker, vilket i min värld är fullständigt oacceptabelt. Alla attacker borde vara unika på sitt sätt när det kommer till ljudeffekterna.
De nya pokémon som nu har kommit till världen har självfallet egna läten, eller skrik kanske man ska kalla det. Dessa är inte alls så unika eller fräcka. Man kanske lär känna igen dem bättre när man har lärt känna varje ny pokémon riktigt och spelat i några månader, men första intrycket var ingenting att hänga i granen. Allt detta negativt som har skrivit vägs dock upp utav det himmelska soundtrack som förekommer i strider och under vandringen genom vildmarken. Det skapar en fantastiskt mysig stämning och man blir frustrerad på att man inte kan höja volymen ytterligare på ens DS. Ljudet i Black version är sammanlagt mycket bra. Man hade kunnat förbättra ett flertal grejor, men man kan inte begära för mycket här i världen.

Nu, äntligen kommer vi till spelets olika system. Först och främst, pekskärmen. I förra årets pokémon-spel, Soulsilver/Heartgold, kunde en enkel DS-penna användas till massor av olika finesser (man kunde inte gå med karaktären...). Man kunde navigera menyn enkelt och smidigt, likadant med förvaringslådan i pokémoncentret (google is a great friend for those who don't understand). Men, i Black så har man skrotat det mesta. Man kan navigera förvaringslådan och menyn, men man måste använda hederliga DS-knappar för att kunna få fram dem.

Stridssytemet har piffats till ordentligt (äntligen!!) och man kan inte göra något annat än att applådera. Gamefreak har gjort ett fantastiskt jobb denna gång och överträffat sig själva något enormt. Nu är det inga stela klistermärken som står på varsin platta och spyr ut flammor av olika slag. Nu är det äkta, levande, tecknade monster. Alla pokémon rör sig under hela matchens gång, lägg sedan till att kameran som zoomar ut och in perfekt. Striderna är underbara i Pokémon Black.
Det är då dessa handlingar som har försämrats som är lite tråkigt, men detta påverkar inte spelbarheten.

Något annat som introduceras och som aldrig har sett dagens ljus är helt nya superfinesser som förekommer inom området ''strider''. Vad det är kommer inte avslöjas i denna text, köp spelet och bli överraskade, vet ja. Man har också slopat användningen för HM's på de mesta ställen. Det inträffade inte alls många gånger att jag behövde använda sådana moves på väg mot slutmålet. Det krävs dock tillexempel surf för att nå vissa lite speciella ställen, men under själva storygången krävs det inte hela tiden. Cut, Strength och Surf var de enda som behövdes. TM's finns denna gång i oändligt antal, såsom HM's (Skriker av glädje) och därmed behöver man inte oroa sig för att klanta bort viktiga handlingar.
Det sista som nämns här inom ''spelbarhet'' är det nya, uppfriskande online-läget. Det är förbättrat på massor av punkter, men det saknas dock fortfarande några små detaljer. Någonting som finns nu och som är helt nytt är online matcher mot slumpmässiga personer från hela världen (!!).

Detta spel kommer att hålla i flera hundratalstimmar om du har intresset. Jag klarade storyn på 21 timmar, men då är det endast själva handlingen som är klarad. Nu är det dags att fixa det ultimata laget, fånga alla pokémon (!) och piska japansk skärt online. Offline kommer detta spelet hålla dig fast hur länge som helst, har du tillgång till internet, ja, då lär du ta med ditt DS ned till graven.
Flera olika spellägen erbjuds också, pokémon Black har allt som krävs för att klassas ett ''fullproppat spel''. Någonting som absolut bör noteras är att Gamfreak har, faktiskt, tappat en hel del av sin fantasi. Vissa av de nya monstren ser skitlöjliga ut, andra är direkt kopierade från tidigare generationer och andra borde inte få ha titeln ''pokémon''. Men, det finns också en hel del tuffingar, så helt värdelöst är de inte. Gen.1 håller fortfarande kungatronen, och lär göra det ett bra tag till...

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Slutsats>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Grafik: 9
Ljud: 7</b>
Spelbarhet: 9
Hållbarhet: 10

Underhållning: 10
Tekniska biten i helhet: 8

Slutbetyg: En stabil 9:a. Detta är tveklöst ett utav de bästa pokémonspelen på marknaden. Den nya Unova regionen sparkar rumpa. På den tekniska biten regerar det inte, tyvärr, tack vare flera äckliga små brister. Äger du ett DS, åk omedelbart till Toys'r us och införskaffa denna pärla.

Samlat betyg: 9/10
1
2