Bulletstorm

Skrivet av: Jokez   2011-03-06

- I will kill your dicks!

Ja snoppar, tuttar, ja nästan allt du kan tänka dig som vulgärt nämns i dialogen, välkommen till Bulletstorm, en förpubertal fest i "humor" som skall vara distanserade och sexistiskt avväpnande men som i slutändan faller så platt att en pannkaka skulle vara avundsjuk.

The Ugly

Bulletstorm är en ordinär förstapersonsskjutare som har något extra, så som det har börjat bli allt oftare nu för tiden. Där Bioshock har sina plasmider, Singularity har sin TMD så har Bulletstorm en piska vars främsta egenskap är att dra till sig sina motståndare, sakta ner tiden en aning och på så vis ge dig möjlighet att utsätta dem för något fyndigt sätt att dö på, detta mina vänner är kill with skill.

Skillnaden med detta system och de ovan nämnda är att de tillför något till spelet medan Bulletstorm använder sin extra förmåga till att vara en gimmick, en ursäkt för att få hitta på könsinspirerade namn på sätten dina fiender dör på och ge dig en vänlig klapp på rumpan o form av xp för det hela. xp som du sedan kan använda för att uppgradera dina vapen på olika sätt.

Uppgraderingarna i sig är tämligen standard då man oftast bara kan öka på antalet kulor i magasinet eller låsa upp varje vapens specialattack. Samtidigt måste man använda sin xp till att betala för att köpa ammunition till sina vapen så det gäller att spara på kulorna så att du kan satsa på att uppgradera dina vapen till max.

Det är ett fult system som lurar dig som spelare för det gödslas på med xp och hur du än gör kan du förvänta dig att ha xp i överflöd över mot slutet och absolut inget att spendera det på.

The Good

Nu kanske ni tror att det inte finns något bra i Bulletstorm och så är verkligen inte fallet. Här finns allt som kännetecknar ett klassiskt storspel, grafiskt var min stora favorit förra året det underbart vackra Enslaved, även det "Powered by Unreal Engine" men jag kan villigt erkänna att Bulletstorm verkligen visar hur väl Unrealmotorn faktiskt klarar av att måla upp grönskande landskap på ett helt enormt bedårande vis, det finns partier då jag formligen tappar hakan över hur vackert det hela är. Tyvärr finns det tillfällen då vi som spelare får betala ett pris för skönheten med en sjunkande bilduppdatering men det sker inte allt för ofta och inget som drar ner helhetsintrycket.

Lljudet i Bulletstorm håller högsta klass, alla spydigheter och könsord låter i alla fall riktigt bra när jag tvingas höra dem och det känns ändå lite som en tröst. Röstskådespeleriet är genomgående riktigt bra och förvånande nog levererar skådespelarna rader ur manuset på ett sätt som får mig att tro att dom faktiskt tror på det dom själva säger, personligen hade jag nog haft svårt att hålla mig för skratt när jag skulle ha levererat dessa verbala skitnödigheter.

Även om den elektriska piskan inte fyller någon speciell funktion mer än som möjlighet att dra till sig fiender och dra ner föremål för att komma vidare i spelet så skall man inte hymla med att det hela ändå är väl genomfört. Framför allt är det kul att använda den och försöka lista ut nya sätt att döda sina fiender på men ju längre in i spelet man kommer inser man att detta är mer beroende på att omgivningarna varieras på ett föredömligt sätt än att man faktiskt har nämnda piska att tillgå.

Vapnen i spelet är även de i många fall både bra och känns och låter på de sätt man förväntar sig, självklart får du ett par av standardvapnen så som ett maskingevär och en hagelbössa men det finns även lite mer annorlunda vapen, däribland den som kallas "The Flail Gun" som skjuter en form av ihopkedjade granater som man kan ha mycket skoj med. Tyvärr känns vapenarsenalen lite tunn och det hade inte skadat med ett par vapen till att leka med, gärna något som matchar den utflippade stil som spelet i övrigt siktar på att vara.

Under spelets kampanj stöter jag på många riktigt episka moment och bara möjligheten att få styra en gigantisk mördarrobot borde vara nog för att beskriva lite av det som du faktiskt får uppleva i spelväg. Alla dessa underbara moment och ett kill with skill system som ändå fungerar, om än inte klockrent, hade varit nog för att sälja in spelet till mig.

The Bad

Men om jag ska vara ärlig, och det hoppas ni väll att jag är i min recension, så är det inte mycket spelmässigt i Bulletstorm som är dåligt, spelet med TV:n på ljudlöst och utan text skulle säkert roa mig tillräckligt under de 7-8 timmarna som kampanjen sträcker sig.

Tyvärr kan jag inte bortse från hur illa jag tycker om språkbruket i spelet och det faktum att det både lyckas med att vara genomgående sexistiskt mot båda könen.

Visst man kan hävda att jag inte har någon humor, att jag kanske borde slappna av och inte ta allt så seriöst, men jag lovar er jag är avslappnad och jag har min humor intakt, tyvärr kan jag inte få bort mitt intryck att Bulletstorm förmedlar en bild av hur kvinnor och män ska vara mot varandra som inte kan liknas vid något annat än hur grottfolk interagerade. Jag köper inte argumenten som påstås från flera håll att det hela görs med glimten i ögat, jag vill slippa denna jargongen både i verkligheten och när jag spelar spel, det blir bara tröttsamt.

Spelutvecklarna People Can Fly försöker köpa sig fria från kritik som den jag framför genom att låta en av de häftigaste kvinnliga karaktärerna på mycket länge vara precis lika grov i munnen som männen i spelet, det är synd, för hon hade varit precis lika cool utan ett munläder värre än alla fulla sjöbusar tillsammans, precis som hela spelet hade varit mycket bättre om man inte försökt göra lite för mycket och sedan ändå välja att lägga till lite till av allt.

Hade det inte varit otroligt mer intressant om Trishka hade varit tuff och kvinnlig utan att för den delen bete sig som en man? Hade det inte varit roande om Grayson Hunt faktiskt hade fått möjlighet att visa lite känslor under all sin matcho attityd? Då hade vi kunnat sitta här med något riktigt intressant framför oss.

Att vi sedan får se att av de bajsnödigaste slutet på mycket länge känns ändå passande då vi matats med genomgående skitnödig dialog från första till sista sekund.

För dig som: Kan stå ut med en dialog som får dig att rodna, alternativt kräkas på alla usla skämt som de inblandade slänger mellan varandra. Vill du njuta av läcker grafik och fantastiskt ljud samt en rolig spelmekanik. Vill du även uppleva några otroligt häftiga scener ja då är det bara att slå till!

Inte för dig som: avskyr fula ord, har svårt för överdrivet stereotypa karaktärer och som jag inte klarar av att se detta som något gjort med glimten i ögat.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.8/10