God of War (2005)

Ursinnigt vansinne i grekiska mytologin, mitt äventyr med Kratos var underbart.

Jag har alltid haft ett öga på God of War. Mitt intresse för historia och religion gjorde att när jag först fick höra om spelet blev sugen. Men budgeten var stram, och spelet föll i glömska när det släpptes, fast alla fina betyg. Spola fram till våren -07 och ett nersatt pris på CDON samt inga andra utgifter. Efter att Zombiegamer påminde mig om spelet kunde jag kunde inte låta bli utan beställde det och fick det två dagar senare.

Jag återuppväckte mitt PS2 från de döda, som inte använts på ett år, kopplade in den i husets maffigaste ljudsystem och startade äventyret. Direkt slogs jag av hur grym grafiken fortfarande var. Efter att ha spelat igenom en briljant tutorial-bana som var svår i jämförelse med hur tutorials brukar vara nådde jag Athen. Nu ska jag inte avslöja något mer av storyn, men man känner verkligen för Kratos. Hans ödé är tragiskt och berättas också mycket bra.

Spelmekaniken är väldigt bra i GoW. Kontrollerna är lätta att lära sig och det krävs knappt något för att göra kombos. Tyvärr finns det inga avancerade kombos á la Ninja Gaiden, men det tål jag. Man skyddar sig mot slag, gör kombos med hjälp av 2 knappar för det mesta och tar ner hälsan på fienderna tills man kan avsluta dom med en annan kombo som varierar från fiende till fiende. Varje fiende har dessutom en "svag punkt", ett sätt att lätt tar ner dom. Detta är speciellt viktigt på de svårare svårighetsgraderna. Dessa svaga punkter kan skilja rätt så mycket från varandra och kräver ofta rätt så mycket strider mot fiende för att hitta. Detta är något som ger spelbarheten mer djup.

Som jag sa innan är grafiken otroligt snygg för att vara PS2. Effekter, texturer och allt det imponerar rejält. Trots det är frameraten stabil hela tiden. Ljudmässigt är spelet också jättebra. Musiken passar in bra och är storslagen, precis som den grekiska mytologin. Ljuden från fiendernas olika attacker är tydliga, så även om man inte ser fienden på rutan ibland kan man gissa vad dom håller på med.

Hållbarheten är det enda som inte är så bra i spelet. Äventyret är jätteroligt och handlingen är i topp-klass, men jag känner ändå inte för att spela igenom det så många gånger. Tack och lov har spelet gott om extramaterial att låsa upp, som videos, extrabanor och annat smått och gott. För att låsa upp allt måste man dock klara de flesta svårighetsgrader, så om man verkligen vill låsa upp allt räcker spelet ett bra tag.

Ett måste för alla med PS2. Spelet är så pass billigt nu för tiden att det är dumt att gå miste om ett så bra spel och äventyr.

###############
Grafik: 10