Gran Turismo 5

OBS! Detta är en utvärdering och recension av "Gran Turismo 5" som beskriver vad JAG tycker om spelet och vad JAG skulle ge för betyg! Alltså jag är inte ute efter att säga emot någon, utan detta är en egen åsikt från min sida.

Tja!
Nu har man lirat "Gran Turismo 5" i snart en månad eller nästan eftersom jag fick det lite försenat på grund av ett missförstånd så jag fick det den 3 december och inte den 24 oktober.

Jag köpte förstagradens samlarutgåva till spelet som heter
"Gran Turismo 5 Collector's Edition" där man får några extra saker så som en bok med lite bilhistoria och bilteknik i plus 5 vykort med olika bilar från spelet på. Denna samlar versionen är inte något som jag rekommenderar till någon som bara vill lira utan detta är mer en samlarversion. Hur som helst har jag testat samtliga "Gran Turismo" spelen och jag har inte känt något dåligt med något av spelen i helhet men det finns ju inget spel i välden som är det perfekta med tanke på att vi alla har olika mål och sy på hur ett spel ska se ut.

Det jag kommer visa och skriva om är några saker som jag tycker är viktiga för alla spel och de saker som är viktiga för ett bilspel. Jag kommer att visa både för och nackdelar som "Gran Turismo 5" har bland dessa punkter och så kommer jag att jämföra med äldre "Gran Turismo" spel.
Här kommer sakerna jag ska skiva om:

- Meny och spel musik:
- Kör känsla med både ratt och handkontroll:
- Spelets upplägg i menyer och i spelet:
- Kontroll knappar och knapp val:
- Spelets känsla på banan:
- Spelets storlek:
- Spelets svårighets grad:
- Spelets Grafik och detaljering:
- Spelets innehåll med kupper, banor och bilar:
- Spelets kostnad:
- Vilken målgrupp spelet är till för:

Detta är i huvudsak vad jag kommer att gå igenom och om ett bilspel uppfyller alla dessa saker så är det inte ett dåligt spel, i alla fall inte ur mina ögon. Så då börjar vi från punkt 1 och går nedåt.

Meny och spelmusik:
Detta är något som aldrig varit det perfekta med "Gran Turismo" serien i något av spelen och den enda kommentaren jag har är för att det är att den "Sony" ägda utvecklaren "Polyphony Digital" ger ut musik som är populär i just Japan där kulturen inte riktigt ser ut som vår. Det jag kan kommentera om det är att det är för liten blandning av låtar när man kör, alltså det är i stort sätt bara Pop och Rock som rullar på men gillar man inte musiken så kan man bara stänga av den eller om man bara gillar några låtar så kan man gå in på ........ och välja att bara dem ska spelas för det finns flera hundra låtar att välja mellan. Om vi då tittar på meny musiken så ser vi att den är lite mer vad ska man säga? Typ som klasisk musik som är instrumental och rullar på hela tiden när man är i menyerna. Detta musikvalet beror också på Japan och att deras musikkultur inte är likadan som våran. Det bästa med menymusiken är att den styrs online så det är samma låtar som snurrar för alla samtidigt och så byter dem till nya ibland, tillexempel när jag loggade in på julafton så hörde man julsångerna "Stilla natt" och "Mery Cristmas" i instrumental version spelas.

Körkänsla med både ratt och handkontroll:
När jag började köra "Gran Turismo 5" så började jag med handkontroll av en ren vana och tyckte faktiskt att körkänslan var väldigt bra för att var med handkontroll och jag såg inga större problem med det och jag tycker faktiskt att den va mycket bättre än på "Need for Speed Shift", "Race driver Grid", "F1 2010" och
"Burnout Paradice". Alla dessa spelen har jag spelat mycket och jämfört med varandra. Som jag sa tycker jag att körkänslan är väldigt bra för att vara med handkontroll för man känner direkt när der är ojämnt underlag eller att man bromsar för spelet arbetar perfekt ihop med "Dualshock 3" kontrollen så man känner allt mär den på ett realistiskt sätt vibrerar. Det som är problemet med handkontroll körning är att du aldrig kan gasa, bromsa och svänga exakt eftersom att det är knappar. Så när du gasar så blir det alt eller inget likt som när man bromsar men svänga kan man göra någorlunda bra med analogspaken. Lite senare gjorde jag ett kap och köpte en
"Logitech G27 Racing Weel" på "MediaMakt" för bara 2400 kronor vilket ledde till att jag började köra med den i stället. Det var då jag förstod vad "Polyphony Digital" lagt stora pengar. På ett grymt bra sätt samarbetar spelet med ratten och skapar den perfekta körkänslan. Det var nu jag riktigt förstod vad "The Real Driving Simulator" betydde för när man väljer en premium bil och sitter i den och använder den 6 växlade lådan med koppling och 900 graders vrid på ratten så förstod jag direkt att i ett bilspel så är grafiken inte allt och en som idag sitter med handkontroll till GT5 och tycker att känslan är dålig, gör mig en tjänst! Klaga inte! Köp en ratt med åtminstone "force feedback" och känn efter! Om du klagar då, så letar du efter ett spel som inte står att finna. Då får du köpa en riktig simulator. Men för den perfeckta körkänslan till detta spelet så rekommenderar jag djupt rattar med dubbla force feedback motorer gärna "Logitech G25 Racing Weel" - "Logitech G27 Racing Weel" eller den officiella och utformade ratten för "Gran Turismo" nämligen "Logitech Driving Force GT". Alla dessa rattarna fungerar till både PC, PS2 och PS3 men "Logitech Driving Force GT" är framför allt en PS3 ratt. Det råder inget tvivel om att G27:an är bäst men alla duger gått och väl. Vill ni veta mer om dem så får ni googla på dem skälva men detta är dem bästa rattarna på marknaden för hemmabruk. Så vill man sätta GT5 på prov så ska man köra med en ratt som har dubbla force feedback motorer för då kan du kontrollera bilen i alla situationer som att tillexempel rädda sig ur en under- och överstyrning.

Spelets upplägg i menyer och i spelet:
"Gran Turismo 5" har fått mycket kritik för sina menyer och att dem inte är speciellt genomtänkta men jag har ett ganska enkelt svar på detta, GT serien är fortfarande världsledande på spelmarknaden när det gäller funktioner i spelet för om man tittar på huvud menyn inne på "Gran Turismo mode" så hittar du online vänner, garage, bilmarknaden, bengnat marknaden, turningshop, A-spec events, B-spec events, frikörnings läge, photo mode, online, GT-auto och mycket mer. Alla dessa saker är sådant som jag använder mig av dagligen och jag förstår inte hur man skulle kunna göra det enklare för det har varit liknande menyer på alla GT spelen. Skälv tycker jag att dem är väldigt genomtänkta och välgjorda så man lätt ska hitta i dem. Något som också är bra i menyerna är att man så fort man kommer in på spelet och är inloggad på "Playstation Network" (PSN) kan se allt nytt inom GT välden, ibland kan det komma bilder och filmer och text om det och det som visas kan vara att en ny patch har släppts eller att kanske Logitech har släppt en ny specialutformad ratt eller något liknande. Du kan även välja hur din meny ska se ut med färger och att dina bilar eller din valda bil ska gå i bildspel på olika platser i välden. På menyn kan du även se vad klockan är, vilket datum det är, vilken bil som är vald, hur mycket pengar man har (Cr) och vilken level du är i på både A-spec och B-spec.

Kontroll knappar och knapp val:
Kontrollerna på GT har alltid varit likadana alltså dem klasiska bilspels kontroller för PS2 för när PS3 släpptes så fick "L2" och "R2" ny form vilket gjorde att ban började använda dem som fart reglage men på GT5 är kontrollerna som förr:
- Gasa och välj med "X knappen"
- Handbroms och ångra med "Cirkel knappen"
- Backa med "Trekant knappen"
- Bromsa med "Fyrkant knappen"
- Styr med "Högra Analogspaken"
- Växla med "R2 och L2"

Sedan finns det andra saker som att titta bakåt och liknande som sker med återstående knapparna. Men tycker man att dem inte passar en skälv så kan man byta bland alla knapparna på kontrollen. Men när det gäller rattar så kan du använda större delen av marknadens rattar som stödjer PS3 fast det är bara några som du kan ändra knapparna på, tyvärr är inte G25 och G27 med bland dem.

Spelets känsla på banan:
På GT5 är bankänslan väldigt hög så du känner när du kör över något och du känner när bilen flyger över ett hopp i Rally och du känner när du gör en hastig kurva. Så det blir väldigt hög känsla och på GT5 beror det också på vad du har för fjädring, däck, vindmotstånd, underlag och var drivningen sitter. Man får en väldigt bra inlevelse i spelet och det hjälper även ljudet och bilden till med. Något som också är väldigt bra på GT5 är fartkänslan som är så otrolig verklig. Så man verkligen ser när man kör att denna hastighet håller jag.

Spelets storlek:
Ja det är detta som jag tycker är det sämsta med GT5 det är alldeles för litet för det var mycket bättre på GT4 att spelet var större med många fler kupper och Championships dessutom var kupperna större många kupper som på GT4 hade 10 banor har på GT5 bara 5 stycken. Detta tycker jag är väldigt synd efter som att man har färdiga banor i grunden som man kämpat med så länge och så gör man inte fler kupper! Det är den stora missen med detta spel för det var det som "Gran Turismo" var kända för, stort spel med mycket bilar som skulle ta långt tid att klara. Så det är en miss av dem tycker jag eftersom jag gillar bilspel som är stora och inte små enkla NFS som man klarar på 2 dagar. GT5 har 5 events på A-spec och 5 på B-spec med 9 kupper i varje events.

Spelets svårighets grad:
Efter det att "Polyphony Digital" fått stor kretik över att GT4 blev så enkelt så valde man att göra GT5 mycket svårare än dem andra spelen genom att motståndarena skulle bli bättre och ett level system ska undvika att man köper bilar som är för bra för det är så att för varje race du klarar får du XP som gör att du går upp i Level och det blir svårare och svårare och man får olika mycket beroende på vilken kupp det är. Med hjälp av detta kan man spärra bilar, events och kupper så det krävs en viss grad för att få köpa och köra dem. Genom detta systemet blev spelet mycket svårare.

Spelets Grafik och detaljering:
"Gran Turismo" serien har alltid varit längst fram i grafik och det märktes starkt när GT4 precis släpptes, det fanns inget spel som kunde möta sig med det men nu är dem inte lika överlägsna längre men jag skulle ändå säga att dem ligger i klar topp. För när det gäller detaljering av bilar så är den väldig hög särskilt på Premium bilarna som är dem exklusivaste så bilarna tycker jag är i klar topp men det jag tycker dem har misslyckats med så är det publiken längs banan. De är väldigt dålig gjorda men som sagt jag köpte inte GT5 för grafiken utan för känslan och bilutbudet. Men det är det som GT5 har som grafik fel tycker jag men jag tror att det är det som de fick dra ner på när spelet blev för kraftigt för PS3:an.

Spelets innehåll med kupper, banor och bilar:
På GT5 finns det 45 stora kupper i 5 stycken events dessa är:

- Beginner Series:
Sunday cup
FF Challenge
World Compact Car Race
Lightweight K Cup
Japanese Classics
Vitz Race
European Classic Car Championship
World Classic Car Series
FR Challenge

- Amatur Series:
Clubman Cup
European Hot Hatch Championship
NR-A Roadster Cup
Pick-Up Truck Challenge
Japanese 90's Challenge
Tous France Championnat
Festival Italia
Classic Muscle Car Championship
Supercar Nostalgia Cup

- Professional Series:
Mini Challenge
Muscle Car Championship
Supercar Festival
Lupo Cup
Japanese 80's Festival
Lamborghini Exclusive
British Lightweights
La Festa Cavallino
Gran Turismo World Championship

- Expert Series:
Tuned Car Championship
Schwarzwald League A
MR Sports Cup
Historic Racing Car Cup
Turbo Challenge
Gallardo Trophy
Japanese Championship
Gran Turismo All Stars
Plyphony Digital Cup

- Extreme Series:
Schwarzwald League B
Like The Wind
NASCAR Series
European Championship
German Touring Car Championship
Super GT
American Championship
Formula Gran Turismo World Championship
Dream Car Championship

Det ser mycket ut men det var mycket mer på GT4 för då hade nästan alla bilmärken minst en egen cup var, men det finns inte på GT5. Men där emot finns det fler banor på GT5 som är spridda över hela välden från stora ovala NASCAR banor i USA till "Nürburgring Nordschleife" i Tyskland. Om vi då tittar på bilarna så finner vi över 1000 åk som är från snabba LE-MANS bilar till gamla tyska arme-bilar. Bilarna är indelare i två klasser Premium bilar och Standard bilar skillnaden är att du kan sitta i premium bilar och se deras verkliga interiör och att dem är mer detaljerade men det är bara cirka 200 av dem 1000 bilarna för resten är standard bilar. På GT5 finns det två olika lägen det ena är A-spec och det andra är B-spec skillnaden är att på A-spec kör man skälv och på B-speck skapar man en förare som sedan kör så man skälv får bara titta på och lägga upp en taktik. För det är så att det finns dubbelt av alla kupper så att det är en A-spec cup och en B-spec cup skillnaden är att det är dubbelt så många varv på B-spec. Så på GT5 har B-spec förändrats totalt för på GT4 fick du välja på A-spec om det skulle vara det ena eller det andra du kunde även byta i depån men B-spec kör mycket sämre men jag tyckte det va bättre på GT4 så att man mitt under ett till exempel ett Endurance kanske man inte vill köra så då låter man spelet köra.

Spelets kostnad:
Jag tycker spelet är mycket prisvärt och man får mycket för pengarna när man köper det med både körkänsla och bilutbud.

Vilken målgrupp spelet är till för:
Jag skulle rekommendera spelet till en som vill uppleva känslan i tävlingsstolen hemma men även en som gillar bilar och bara vill testa större delen av marknadens bilar. Det står +3 på fodralet men jag skulle inte rekommendera det till en under 10 år.

Vad ger jag då spelet för betyg? Jo:

- Meny och spel musik:6/10
- Kör känsla med både ratt och handkontroll:10/10