Need for Speed 4: Road Challenge

Skrivet av: AG Jati   2011-01-03

Motorerna vrålar över den stekheta asfalten över planeten Jorden där dess underverk sprider sprakande gnistor av slitkörda däck och avgaser som går i bi-bitars effekt kring moder naturs ljuva under av vägar, hav och berg i ett spel:
Need For Speed 4:Road Challenge

Det hela började som det skulle, natten faller på, plötsligt dyker upp en väl trimmad och muskeluppbyggd gammal 911 samt en Honda med modet på topp att ta segerflaggan kring natten av gatlyktor och morrande hundar.
Trafikljuset gör sig redo för att ta ner dom 3 signalerna till djungelns gröna färg medans dom 2 stycken kärrorna sprutar ut sina föroreningarna av koldioxid och förbereder sig för att helvetes röda ska orka sin väg ner.
Den blir gul och......grön!
Men vad står på med Hondan som värkar ha fått ryggskott som en gammal pensionär och står kvar och ryker som solens flammor under motorhuven där han ser hur resten av sportbilarna som susar iväg likt vilken farlig blixt som helst och lämnar stackarn med sin rykande kastrull som ser att göra sig redo för ännu en Pimp My Ride utmaning för sig och sin bil.

Flytta ur vägen Gran Turismo, Need For Speed har svarat!

När man kommer in dess ljuvliga atmosfär i retroblått med en stark klang av Romolo Di Prisco som dess tyvärr gjorde bara sina debutlåtar till detta makalösa projekt som jag aldrig har upplevt förut i ett enda bilspel som bara lade sina mixskivor och inspelade stämmor av operater och robotröster och visade sig aldrig mer den italienaren i centrum för sitt land något mera.

I sina vanliga själar som Need for Speed alltid har tänkt så släpper dom in dom läckra klass B-bilarna som låter sig själva skina i showroom med musiken som diggar i takt med golvet som skiner med rött och blått ger mig bara mer känsla av att upptäcka mer och detta mästerverk till spel.

Jag tar en närmare titt på alla dessa kärror där EA verkligen tänker på allt så genialt då det gällde detta när man kan se ut från bilens cockpit i presentationsvideor och låta sig upplevas av fina bilder av Mclaren och Ferrari om deras historier kring likt en sagostund av Astrid Lindgren där man brister sin tår över att bilen är mer än en bil, det är ett under.

När jag väl har fått hjärtat brustet tar några klick och låter mig upplevas av alla dessa möjligheter det här bilspelet har när man själv nästan leker med skärmen med att visa skador över motorer och karossen, visar sina shifts mm så tycker jag att det är ett spel som aldrig bör gå över gränsen med snillrika detaljer där man ser fyrverkeri som skiner i natten kring Route Adonf och snötäckta branter kring norra Amerika där man får sin känsla som att man är nästan i sitt eget lilla inrutat paradis av regn och plask som även kommer med och gör det hela ännu bättre.

När jag talar om snö och slask så är det en självklart att det ska förändra körkänslan lika mycket som att köra kring kolsvarta nätter där man förgäves försöker på att göra sitt livs sväng, men om man glömmer sin broms är sin körglädje förvandlad till domedag där man ser hur kärran antingen kör in en lyktstolpe eller brakar till i skotska stenar där man ser hur motståndarna svischar förbi och låter dig hamna vid den sista platsen och du måste köra om igen.

Förutom denna realism så har EA satt in ett urval av stadsbanor i USA där man kan passa på som nybörjare att känna hur det känns att köra bilspel om man kommer in som en nybörjaryngling inom spel så rekommenderar jag dessa för dig.
Även så finns det b.la tävlingsbanor samt ett par hejdundrans svåra öken banor där man måste hålla sina 2 enda ögon på koll vid alla dessa faror som väntar när man har på nattläge så märker man redan att det gäller inte att göra en enda minsta krock som kan leda till något så katastrofalt där dom 2 lysen blir till 2 släckta ögon där man kommer helt vilse och hamnar snart ur leken.

Karriärläget låter dig komma in mer i spelet där du kämpar dig igen från Europa i en ynklig Z3 till en enda stor och magnifik Lamborghini som svävar över trampaster där flåsande Porsche, Ferrari och BMW kommer efter dig och har alltid något lurt för sig för att knipa förstaplatsen och för att fixa stålarna till medaljerna där bara en kan vinna guld och gå vidare.

Inom själva bilarna så finns förutom en hel del ordinariebilar en hel specialbilar som du kan tjäna ihop genom att antingen vinna karriärrace eller turnering för att få specialtrimmad Camaro, Porsche eller det mystiska vrål åket under namnet La Nina.
Även så kan du även få tag polisbilar i om du älskar polisjakter där du vill få fast varenda streetracer om du klarar av hela karriarläget där du kan få tillgång till olika sorters fusk.

Formen på alla banorna är av alla slag så unika där du kan leka clown vid Atlanticas rampor eller leka snöbolls krig vid dom snöiga och sliriga vägarna kring Snowy Ridge tillsammans med en polare via multiplayer.

Nu när jag känner klar med min recension så säger jag att detta är EA`s största debut inom Racingspelens historia där du njuter av varenda sekund med technomusik i takt med krockar i stolpar och stenhårda väggar.

Jag antar att många inte kommer att hålla med om den här spelet men det är eran egna åsikt.

Musik:
Romolo di Prisco: