Halo: Reach

Halo Reach. Bungies farväl till Microsofts och Major League Gaming (MLG) flaggskepp. I Halo Reach så spelar man som bekant inte som Master Chief. Utan som en tidigare Spartan II modell som heter Noble Six. Reach utspelar sig på planeten Reach som närmar sig sin undergång. Bungie har lyckats göra en väldigt bra Kampanj. Den överträffade den tredje delen i spelserien. Det känns både tyngre och fräckare även ifall jag kan tycka att berättandet av storyn inte är så bra alla gånger. Till Reach så bestämde sig Bungie för att ändra om en hel del från sin föregångare. Dem tillsatte så kallade armor abilities i form av sprint, armor lock, Hologram, active camo, och jet pack. I multiplayer finns även evade men den kan bara användas av eliter. Man slopade även Battle Rifle till förmån fär den nya DMR:en.

Jag tycker armor ability funktionen fungerar utmärkt i kampanjen och det känns väldigt roligt att kunna flyga upp i luften med en rocket och spränga ett halvt dussin hjälplösa Grunts. Däremot fungerar inte dessa alls lika bra i multiplayer delen av spelet, och att dem slopade BR:en är också ett minus. Även banorna i mulitplayer delen är betydligt mycket sämre än vad dem är i Halo 3. Sen är det också tråkigt att dem slopade rankingsystemet i Halo 3 då det kändes mycket mer tävlingsinriktat i trean än vad systemet i Reach gör. Trots en märkbar försämring i multiplayern är Reach fortfarande ett mycket bra online spel. Med en fantastisk kampanj och ett underhållande fire-fight läge. Trots att multiplayern inte blev vad jag hade hoppats på att den skulle bli i Halo Reach så lämnar ändå killarna på Bungie Halo serien med en värdig avslutning även om det var det svagaste spelet i spel serien i mina ögon. Man lämnar nu över spel seriens öde till 343 Industries med tre mästerliga spel och ett fantastiskt spel i bagaget. Starkt gjort Bungie.

Medlemsrecensioner42
Samlat betyg: 8.5/10
1