Svenska
MEDLEMSRECENSION

Call of Duty: Black Ops

Skrivet av: Zoiler   2010-12-12

Ett nytt CoD, ett nytt världsrekord.

Call of Duty, spelet som alltid slår nya säljrekord och fyller forum med trådar på 100+ sidor är återigen släppt i en ny version. De släpps ju årligen nu för tiden, vilket inte är konstigt med tanke på vilken kassako det är för Activision. De bara växlar mellan utvecklare då och då förstås. Över 7 miljoner på 24 timmar lyder det nya världsrekordet.

För att göra en lång recension kort - singleplayer är trist, multiplayer kul. Multiplayer kan man spela hur länge som helst egentligen men Call of Dutys singleplayer börjar jag tröttna på. Förr i tiden handlade det om andra världskriget och en soldat. Numera ska man vara 10 olika personer och försöka klämma in så många olika fordon eller krigssätt som möjligt, gärna i så många olika miljöer som möjligt. Och visst, det är ju bra med variation men jag vet inte. Jag börjar längta tillbaka.

Även i Black Ops växlar man karaktärer, men mest är man Alex Mason. Scenen är 1960-talets kalla kriget och en fastbunden Mason tvingas återuppleva tillbakablickar som man då sedan spelar. Ett kemiskt, ryskt vapen med kodnamnet Nova-6 står i centrum för händelsen och det gäller för black ops-agenterna att stoppa ryssarna. Man får besöka platser som Ryssland, Kuba, Laos och Vietnam och en del historiska personer är med i handlingen, såsom Castro och Kennedy. Storyn är mer tilltagen än normalt måste jag säga. Den är mer avancerad och bättre presenterad med en del twists.

Det känns också som att det är lite personligare att spela, lite mindre ytor och inte öppet krig som det normalt brukar vara. Men så är man ju Black Ops också. Vissa spelmoment som krypandet i tunnlar med asiater som hoppar fram känns nytt, men det mesta har mansett förut.

Det största problemet är helt enkelt att det är så scriptat. Jag vet att man måste göra så för att få till vissa händelser, men du tillåts inte gå utanför dessa händelser alls. Du måste utföra en viss sak på ett visst sätt annars kommer du inte vidare. Två exempel:

När du ska dyka under en båt i Laos för att ta ut två asiater simmar du en bit bakom din kompis som är redo på andra sidan båten. Om du inte gör exakt vad spelet vill att du ska göra (trycker på en knapp när du närmar dig en viss sida av båten) så upptäcks du och blir nedskjuten. Du kan inte dyka upp någon annanstans då blir du avrättas du direkt. Du kan inte dyka ned och titta på en fin orm som simmar förbi, även om du är flera meter under och vattnet är grumligt så ser de dig och dödar dig.

Exempel två: Du ska följa en kille på ett smyguppdrag och hålla dig i skuggorna. Efter flera försök så kommer jag till ett ställe där han ställer sig vid ena väggen i mörkret, ljus är i mitten, och det är en vägg med skugga på andra hållet. Vart man än står så blir man till slut upptäckt. Det spelar ingen roll om du är i mörker bakom en vägg. Superasiaterna har röntgensyn och infraröd syn och ser dig. De springer efter dig som målsökande självmordsbombare, hela gänget, och skjuter ner dig med mycket kraftigare skott och bättre sikte än vad de normalt brukar ha. Man måste tydligen röra sig vidare precis när kompisen vinkar med handen att man ska ta sig vidare. Även om man står direkt bakom honom i hans skugga så ser de mig.

Sådana här saker gillar jag inte och det finns fler exempel på att jag bara följer spelet slaviskt som jag av platsbrist inte tar upp. Scriptade sekvenser är inte fel, men man kan fortfarande göra det fritt.

Dessutom börjar jag tröttna på hur fienderna i CoD beter sig. De är inte de smartaste om man säger så och de dör på ett fult sätt. I framtiden kommer jag nog överlåta åtminstone SP till annan recensent. Det känns mest som att de har med SP för att de måste, men 90% köper det ju ändå för multiplayer.

Multiplayer:
Jag testade aldrig MW2:s multiplayer så jag kan inte göra någon jämförelse mot det. Men jag tycker det är riktigt skoj, på xbox 360 funkar det också för det allra mesta, laggar lite ibland (man har ju läst om skräckexempel på PS3 och PC).

Det finns en jätteurval av olika spellägen, vapen, perks och attachments. Inte direkt ett jätteurval av banor dock, men man ska väl lära sig dem också. Allt låses upp via ett levelsystem som baseras på hur bra man gör ifrån sig. Tillgång till nya vapen och sånt är en bra morot, men samtidigt så är det svårare för nybörjare som inte får mycket att säga till om mot lvl 50 veteraner som har mycket bättre vapen. Så det gäller att spela, det ger belöning.

Det finns också en massa challenges man kan klara av för att t ex få pro perks (som vanliga perks fast bättre) och contracts för att få mer pengar (CoD-points) att köpa vapen för. Du kan t ex satsa en viss summa på att du ska vinna två matcher på raken under en viss tid och sedan casha in när du väl gjort det.

Det ska sägas dock att jag inte kört så mycket med perks och sånt. Så fort jag låste upp Barebones och Pure Team Deathmatch så har jag kört uteslutande på det, då jag ganska snabbt tröttnade på helikopterns förmåga att skjuta genom allt, exploderande radiobilar (hatar dem) som kör in i en när man minst anar det, eller mattor av explosioner.

I Pure finns inga attachments eller perks så där känns det renare och ärligare på något sätt. Mer fokus ligger på att hitta och döda din gubbe, att ha snabba reflexer. En jättebra grej som jag verkligen hoppas de fortsätter med, och som jag tycker alla multiplayerspel borde ha, är splitscreen online. Dvs, du kan bjuda in en kompis och köra online ihop med denne, och ni hamnar alltid i samma lag. Skitkul!

Banorna tycker jag de utformat väl, vissa banor blir bara rena rama skjutgallerier dock (élo Nuketown), fast de är roliga de också. Det finns inte många ställen som man kan skjuta ifrån utan att behöva kolla bakåt eller täcka andra öppningar och det är ju alltid bra för att inte gagna snipers för mycket. Det går också oftast att flanka. Jämfört med ex. Medal of Honor och BC2 är det mycket svårare att snajpra i Black Ops, imo. Black Ops är i jämförelse ett snabbare spel där man också dör mycket, mycket snabbare.

Det finns de som klagar på spawningen i Black Ops, att de spawnar direkt bakom en eller vaktar spawnpoints. Emedan detta kan vara sant så har jag inte själv blivit utsatt för det. På Nuketown händer det förstås (eftersom banan är så liten) att ett lag tar så mycket mark att de till slut byter spawnpoint till andra sidan. Då kan det uppstå lite roliga situationer, men nä.. har inga problem med spawnpoints personligen. Däremot är det trist med kniven som har alldeles för lång räckvidd och är överlägsen i närstrid.

Lite tråkigt är också att det inte finns något blod i multiplayer. Roligt är att man kan kasta granater i skallen eller pungen på folk för instakills. Om man har tur ;)

Det finns också ett Zombieläge där du, tillsammans med en kompis gärna, ska försöka överleva zombiehorder. De odöda försöker ta sig in genom att bryta ned dörrar och ditt jobb är att skjuta ned dem och förstärka dörrar och fönster med brädor. För detta får du poäng som du kan använda till att låsa upp nya dörrar och därigenom ta dig vidare, eller/och låsa upp vapen som gör det lättare för dig att överleva. Det är en kul variant av Left 4 Dead som håller en sysselsatt ett tag.

Till sist, den tekniska biten. Ljudet är ok, men det är långt ifrån Bad Company 2. Grafiken varierar, är bitvis riktigt snygg och ibland ful men överlag snygg.

Självklart rekommenderar jag att köpa världens snabbast sålda spel, det är riktigt skoj i multiplayer och kommer hålla mig/oss sysselsatta ett bra tag. Vem vet, kanske gillar ni SP också. I och för sig så spelar det mindre roll, detta köper ni/har ni redan köpt oavsett vad jag skriver.

+ Riktigt underhållande multiplayer
+ Splitscreen Online!
+ Lång hållbarhet
+ Mycket att låsa upp och leka med
+ Perfekt kontroll
+ Mycket valmöjligheter
+ Zombieläget
+ Bra story i en relativt lång SP-kampanj...

- ..som dock är tråkig och styrd
- Kan vara svårt att komma in i för nybörjare som blir krossade online
- Kniven har för lång räckvidd
- De radiostyrda bilarna...

Medlemsrecensioner37
Samlat betyg: 7.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10