Professor Layton and the Lost Future

Skrivet av: Jokez   2010-12-06

Det är dags att åter stifta bekantskapen med Hershel Layton och hans vänner, denna gången skall det resas fram och tillbaka i tiden, är det något vi vill minnas eller kommer vi resa tillbaka för att ha genomspelningen ogjord?

Allt börjar med ett brev från den Luke daterat tio år in i framtiden, något dåligt kommer att ske och Layton och Luke behövs för att reda ut det hela. Som alltid är historien i Professor Layton spelen en bra ursäkt för att få klura på mer eller mindre svåra pussel och så även den här gången. Med det sagt skall jag inte förringa historien i Laytonspelen som alltid är av det mer välskrivna slagen, du får alltid en spännande historia med en rad vändningar, så även den här gången.

Personligen håller jag Professor Layton and the Curious Village som det storymässigt klart bästa spelet med en dipp till Pandora's Box, nu i del tre har man bortsett från ett lite utdraget slut fått till en riktigt bra historia där man får en större inblick i Layton som person för första gången i serien. Här får äntligen vara lite mer av en människa med känslor annat än den stela, tråkiga men ändå älskvärda person han har utmålats som i de två första spelen.

Pusslen som ändå är kärnan i spelet är som vanligt av både varierande kvalité och svårighetsgrad, det finns en hel del bra pussel men jag irriterar mig fortfarande på pussel där man medvetet lurar spelaren att göra fel snarare än att tänka fel. Vid ett tillfälle skulle jag räkna ut skillnaden i pris på en penna, det blev 2,70 pund men utan att få det förklarat för mig skulle jag ange det i pence vilket fick mig att göra mig av med fem hint coins och slutade med en google sökning, tråkigt och onödigt helt klart.

Just hint coins systemet har den här gången ändrats något, nu precis som innan kan du hitta dessa mynt gömda runt om i världen men nu har man utöver tre olika ledtrådar som kostar en hint coin var även möjlighet att köpa sig en super ledtråd för två mynt där du mer eller mindre får svaret skrivet på näsan, något som ändå är en bra lösning istället för att spelaren tvingas sitta fast utan möjlighet att komma vidare.

Systemet fungerar bra men är du en hyfsad problemlösare så har du ett gäng med mynt över när du närmar dig slutet och det kan om du vill bli relativt enkelt med hjälp av dessa.

Utöver klurigheterna kopplade till historien finns det en rad sidoaktiviteter som du kan sysselsätta dig med under ett antal timmar. Det handlar om banor där du ska klura ut rutten för din radiostyrda Layton bil, leverera olika varor med din papegoja eller varför inte sätta ut klistermärken i en virtuel bok för att klura ut hur sagan i den slutar. Alla dessa är riktigt roliga och Level 5 har som alltid gjort ett bra jobb med att få spelet att kännas som en fullgod pysselbok.

Grafiskt sett är Lost Future sig likt sina föregångare med fantastiska vyer och mellansekvenser som är mer av en tecknad spelfilm än något man förväntar sig i ett Nintendo DS spel, hög kvalité rakt igenom.

Ljudmässigt är musiken som alltid riktigt mysigt och man har nu lagt röster på allt mer av dialogen, men varför i hela världen man inte gjort det på all dialog övergår dock mitt förstånd, det känns lite fattigt att vissa delar inte har fått samma kärlek speciellt när röstskådespelarna gör ett såpass bra jobb.

Sammanfattningsvis når The Lost Futureinte riktigt upp till den där första kärleken jag fick med Curious Village men samtidigt så får vi mer av den välkända formeln som man älskar så mycket vilket inte är helt fel det heller. Jag önskar bara att Level 5 nu tänker till och skapar något lite annorlunda till mitt nästa återseende med Hershel Layton.

Oavsett små problem så vill jag resa tillbaka i tiden, men inte för att ha det ogjort, utan för att få uppleva det hela en gång till.

För dig som: älskar pussel och inte kan få nog av höga hattar och pojkar i keps!

Inte för dig som: tycker att det börjar bli tjatigt nu med samma typ av spel, om och om igen.