Svenska
MEDLEMSRECENSION

Need for Speed: Hot Pursuit

Skrivet av: Zoiler   2010-11-28

"All the cars you dreamed of driving, in the way you dreamed of driving them"

Utvecklarnas beskrivning av spelet stämmer ganska exakt med hur jag skulle vilja beskriva det. Hot Pursuit, gjort av Burnout-legendarerna Criterion, handlar helt och hållet om att köra fort med häftiga licenserade bilar på stora öppna ytor. Att leka tjuv och polis, jaga varandra, krocka lite, jämföra med dina vänner. Att ha kul helt enkelt.

Det fiktiva kustområdet Seacrest County (tänk Hawaii) som man kör omkring i är fyra gånger större än Burnout Paradise öppna yta. Man kan om man vill åka omkring fritt, men annars låser man på en karta upp olika race och kör igång direkt (efter en småjobbig laddningstid). Man växlar mellan att köra som polis och fartdåre, när man kör polis handlar det mest om att hinna ikapp och krocka sönder fortkörarna medan man som racer ska hinna först i mål i race med eller utan polis. Båda har också ett typiskt time trial-läge där man ska slå tider.

För att som polis hinna ikapp ligisterna kan man använda sig av "vapen" mappade till digitalkorset. Man kan sätta upp vägspärrar, kalla fram helikoptrar, lägga ut spikmattor bakom sig, och skicka ut en elektromagnetisk puls framför sig. Den motsatta sidan har tillgång till samma sak, förutom helikoptrarna som byts mot en jamming-mackapär som avbryter attacker från polisen och förstör deras radar temporärt. Det blir lite Mario Kart över det hela kan man säga, men man får bara en begränsad mängd av dessa vapen inför varje race så det går inte att spamma.

Allt eftersom man vinner mer och mer poäng så låser man upp fler riktiga, licenserade bilar och det finns ett ganska stort utbud fördelat på fem klasser. Mclaren, Koenigsegg, Murcielago.. t o m Bugatti Veyron finns med. Att åka i 400 km/h på en öppen motorväg i ett Hawaii-liknande område under solnedgång är himmelriket. Önskar jag hade hela vägen för mig själv utan massa äcklig trafik (även om trafiken är klart begränsad gentemot Burnout-spelen).

Det känns som att man låser upp någonting efter varje race i början, sedan tar det lite längre tid mellan upplåsningarna. Men man har alltid någonting att sikta mot. Det går även att uppgradera sina vapen så småningom.

Fartkänsla och styrning är två viktiga faktorer i ett bilspel, hur är de? Jo, fartkänslan är riktigt bra, det känns verkligen när man åker snabbt och det är ibland svårt att hinna med i svängarna. Styrningen känns konstig i början men när man vänjer sig så är det inga problem att ta svängarna perfekt. Kurvtagningen i spelet fungerar ungefär som i Outrun, fast inte riktigt lika extremt. Man bromsar in lite för att få till en sladd och sedan kan man styra i kurvan ganska perfekt. Det går också att boosta, något som är mycket effektivt i detta spelet.

En grej jag inte gillar med offline är att det är gummibands-AI. Så hur bra man än kör så kommer de alltid ligga nära i stort sett. Det är dock ändå kul att köra offline eftersom AI:n är bra i polisjakter och t o m utför manövrar som att göra en 180-sväng bara för att komma undan eller använder jammern för att jag inte ska se dem på radarn för att sedan stoppa på någon avfart och lura mig totalt. Även de snabba racen är roliga, men gummibandseffekten är alltid där och gnager.

Fysiken är inte heller helt optimal. Man tjänar mest på att krocka in i dem bakifrån, om man kör en snygg krock från sidan så överlever de oftast och man förlorar fart och tid på det. Inte alls som i Burnout där en välriktad sidokrock kunde förstöra dem totalt. Dessutom tjänar man inte mycket, om något, på att krocka in dem i andra bilar. Så om man pressar dem till att rammas in i en lastbil så dör de inte. Vad jag sett.

Grafiskt är det väldigt snyggt och så stort att man inte känner att man åker på samma bana hela tiden, snarare tvärtom. Vädereffekter såsom regn och natt och dag ingår också, ibland t o m mitt i en bana. Det kan regna inledningsvis för att sedan spricka upp i sol och då reflekteras solen i den blöta asfalten samtidigt som man ser havet till höger och de vajande palmerna till vänster. Snyggt. Även krascherna och bildemoleringen är snygg.Det finns dock ingen cockpit-kamera, och bara tre kameraalternativ så det är lite snålt imo.

Man kan också självfallet gå online och där är det ju ingen gummibands-AI så det är roligare. Man tjänar dessutom poäng online som kan användas offline, riktigt bra! Det finns ett tjuv och polis-läge, ett 1 mot 1, samt vanlig, hederlig racing. Matchmakingen känns bra, den delar in lagen så att det ska bli jämnt och man startar i ordning så att den med sämst level leder i början och så vidare.

Det är väldigt kul online men det stora problemet är att racen är för långa. Oftast handlar det om 20+ km så om man tar ledningen i början så kan man behöva köra loppet ensam i ledning i 7-8 minuter. Dessutom får man mindre boost när man är i ledning, knappt någon jämfört med de andra. Så det är ändå lite gummibandseffekt och mindre fokus på perfekt körning. Det finns inte så många kurvor (vilket gäller hela spelet) så skicklighet är inte ett jättefokus.

Ett annat irriterande problem när man bara vill rejsa för att se vem som kör bäst är trafiken som sabbar mycket. När andra kör framför en som dårar så kan helt plötsligt en minibuss täcka halva vägen. När du kör i 300 km/h är det lite svårt att väja undan. Trafiken förstör mer än förarna. Men det jobbigaste av allt är genvägarna. Man MÅSTE ta dessa om man inte vill att det ska gå käpprätt åt skogen. Jag hade kört perfekt i ett race och ledde med fem sekunder. Då tar någon plötsligt en genväg och kommer före. Genvägarna låter dig alltså ta in mer än fem sekunder! Det är en sjukt stor fördel som tillsammans med boosten gör att de inte nödvändigtvis behöver köra så jättebra, bara ta alla genvägar.

Och även om jag också kan ta alla genvägar så gäller det ju att inte missa någon. Till slut kommer alla bara ta genvägarna och då blir det inga genvägar längre, utan den riktiga vägen. Då kan de kalla det Need For Speed: Offroad istället. Nej, jag föredrar att ta in tid via perfekt kurvtagning och det är inget fokus varken online eller offline. Sen gillar jag inte nattbanorna heller, jag bara hoppar ur och tar en ny match när jag ser att en sådan kommer.

Hur som helst så är Hot Pursuit väldigt välgjort och har en mycket bra hållbarhet. Jag var nära en nia men jag tycker inte bristerna, som lätt skulle kunnat fixas eftersom det mest är designval, motiverar det. En åtta är det dock, och jag rekommenderar det verkligen som ett lättillgängligt bilspel designat mer för fun factor än skicklighet. Alla bilar du någonsin velat köra, på det sätt du velat köra dem. Utan Ferrari.

+ Snyggt, stort
+ Bra kontroll
+ Lång hållbarhet
+ Bra urval av grymma, licenserade bilar
+ Spela som polis
+ Outrun Light-feeling, öppna vägar
+ Bra onlineläge,
+ Uppgraderingssystemet

- Gummibands-AI
- För långa race = mycket dötid
- Genvägsbaserat
- Ej perfekt fysikmotor
- Trafiken

Samlat betyg: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10