Heavy Rain

Jag har förälskat mig i Heavy Rain på Playstation!
En oerhörd intressant spelupplevelse som är något utöver det vanliga. Hoppas verkligen att det kommer fler spel i samma genre framöver!

Du styr fyra olika karaktärer i en gripande historia som jag inte vill avslöja för mycket av. Röstskådespelarna, grafiken, musiken och hela känslan i spelet gör att man lever sig in, känner spänningen mer än vad man gör i en film. Kontrollen är inte det viktiga i spelet. I slagsmålsscener använder man s.k. Quick Time Events, där man ska trycka på knappar i en viss kombination. Men vanligare är att man går omkring och letar efter ledtrådar eller får moraliska dilemman när man pratar med andra karaktärer. Som om man ska fly eller överlämna sig till polisen eller skjuta en skurk för att rädda/hämnas någon man bryr sig om.

Första gången jag spelade igenom spelet blev jag lite besviken på mig själv när jag körde fast med tre av karaktärerna i utredningen på att hitta Origamimördaren. Och min favorit, som jag kom längst med i min utredning och tog reda på mördaren råkade dö. När man dör i Heavy Rain är det inte riktigt som i vanliga datorspel att man får försöka igen på samma ställe utan handlingen fortsätter, förändrad, med övriga karaktärer. Det här är ett unikt fräscht tankesätt som gör att man sitter som på nålar när man spelar eftersom man så gärna vill se vad som händer med karaktären i nästa scen om man överlever.

När jag först testade demot till Heavy Rain var jag lite tveksam. Visst, det var redan då gripande och medryckande uppdrag. Men kontrollen är inte sådan att man känner att man har någon frihet eller total kontroll över sin karaktär. Man kan säga att spelet är helt tvärtom mot Super Mario. Där är kontrollen prickfri medan storyn, röstskådespelarna och spänningen helt ignoreras. Jag gillar båda spelen. Heavy Rain är det första spelet som verkligen är som en interaktiv film. Med handling manus, skådespelare och motion capture på samma nivå som en Hollywood-produktion.

Det tar några timmar att verkligen komma in i storyn, men när man väl kommit in är man helt fast i karaktärerna och kan inte tänka på något annat. Heavy Rain är det första spelet till Playstation som jag direkt efter jag klarat det vill spela om. Man vill se alla slut och verkligen lära känna alla karaktärer. Jag har nog spelat om spelet 6 gånger. Om det är något man kan klaga på är det att trots så många omspelningar får man ändå inte ihop samma speltid som en genomspelning av spel som GTA. Och efter att ha sett samma dialoger 6 gånger börjar man tröttna lite på dem. Jag delar ändå ut en 10 i betyg pga den första magiska genomspelningen och det nytänkande konceptet.

Jag rekommenderar alla som har Playstation att skaffa ett exemplar av spelet snarast!

Medlemsrecensioner26
Samlat betyg: 8.9/10