Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Mangameteoriten har slagit ner och tagit med sig Naruto Shippuden Ultimate Ninja 2. CyberConnect2 står bakom nerslaget och får ta hand om konsekvenserna. Gör dom folket glada och därmed tjänar på det eller har dom skapat en stor kroat mitt i onödan och skapat kaos och blir bombade med sågningar och högafflar.

Naruto är väl ändå något de flesta känner till. En japansk manga-serie som, i min mening, säkerligen kan mäta sig med Pokémon. Hundratals böcker och, om jag inte är helt pantad, massor av tv-serier. En fin liten serie. Självklart ska det släppas spel baserade på serien, en mycket passande genre är ''fighting''. Dom som varit med under åren vet kanske att det redan har släppts en rad spel, däribland ''Naruto: the broken bond'' till 360. Och nu är det dags igen. CyberConnect2 har tagit fram penna och skrivblock, datorer och människor och skapat Naruto Shippuden Ultimate Ninja 2, som bjuder på härlig fighting med karaktärerna ifrån serien. Bjuder det på underbar underhållning eller tråkar det dig till döds, let's find out.

Som en trogen och lojal Naruto-fanboy ska jag härmed döma spelet till ett mästerve....
Nej, skoja bara. Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig spelat, läst eller sett något som har med Naruto att göra. Låter kanske korkat, men det är sant. Så, jag hade ingen aning om vad jag skulle göra eller vem som var vem när jag satte i skivan i X-lådan och började spela, inte en blekaste aning. Det som drog till mig var grafiken. Grafiken såg lovand ut på bilder och filmklipp och nästan identisk med Tales of Vesperias underbara akvarellanimering. Det är den främsta orsaken. Så, noll koll på naruto, och hungrig efter galet snygg grafik, hur tycker spelet om detta. Det tycker att det är fullkomligt oacceptabelt. Introfilmen som tar plats innan menyerna spoilar nästan alla viktiga mellansekvenser i spelet. Och någon slags tutorial blir man inte alls bjuden på, nej nej. Du ska kunna allt, veta hur man slåss, blockerar och hoppar. Efter ''introfighten'' får du din första ''bossfight'' . Här kommer en till sak. Vissa achievements kräver att du får rank S i alla bossstrider, S är maximal rank och du ska prestera stort för att få detta hederliga betyg. Så, roligt tänker jag, men ändå otroligt ogästvänligt. Du får ingen lugn start om du är en total nybörjare. Men som tur är hade jag spelat demot ett antal gånger och kunde kontrollerna hyfsat bra, så ett S var faktiskt ingen svår match. Men det här med Spoilerna i introfilmern ska jag inte försvara. Visserligen hade jag ingen aning om att det var storyn som visades, men insåg det efter en vis tid inuti äventyret att det där hade jag sett, och det där också. Är du inne i böckerna som utspelar sig innan Shippuden kommer mycket att avslöjas, ta hänsyn till det.

Nu till gameplayet. Fighting är genren. Och det gäller att sparka röv, mycket. Men för mycket blir det aldrig, jag blir aldrig mätt på att spöa skiten ur folk online, eller att visa X-boxen att den är dum som en burk. Äventyrsläge, offlinestrider och onlinestrider finns serverat och kommer ta många timmar ifrån dig. Det är nämligen såhär att Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2 är en riktig tidsslukare. Har du ett sinne för spelet och gillar det kan det hålla ända upp till tretio timmar, ännu mer om du är en äkta fighting kille. Adventuremode, som berättelseläget kallas, kan räcka mer än tjugotimmar. I mitt fall har den passerat tjugofem timmars gränsen, vilket jag ser det att vara oerhört bra för att vara ett ''fightingspel''.
Sen har du offline matcher med plåtburken eller med en kompis i tvåspelar läge. Notera att detta är det ända du kan göra med en till handkontroll,stödet finns inte till äventyrsläget.
Kontrollen är, ursäkta, men en utav det enklaste kontrollerna till ett slagsmål-spel jag någosin har upplevt. En knapp för det kommandot och likadant med de övriga. Sen kan du alltid göra ett par kombinationer, men ingenting advancerat, alls. Detta kan kännas surt för vissa, men. Detta höjs upp, i min mening, utav det djup som finns på skärmen. Effekterna är enorma och eldklot och gubbar springer runt hejvilt på skärmen. Kameran gör fantastiskt jobb under matcher och ett sådant här speldjup saknar många spel jag har spelat. Så, varför bry sig om kontrollen när det som händer på skärmen är så jäkla grymt. Påtal om kameran, den är inte alltid fantastisk, tyvärr. Under äventyret har jag märkt en del efterblivande syndrom ifrån den, som stör en massa på vissa platser. Annars är spelbarheten briljant. Japanerna vissar banne mig hur ett mangaspel ska se ut.

Grafiken har jag hyllat en del i överstående text och nu går jag in lite djupare i det. Animerad HD grafik, med häftiga vyer och härliga animeringar är väl ändå något man ej kan säga nej till. Suget efter sådan här grafik var stor efter Tales of Vesperia och sökandet var intensivt. Naruto bjuder på precis det jag var ute efter. Animeringar vackra som vattenfall och effekter som skiner som himlen. Inga bilduppdateringar som är efter eller allvarligare glitcher. Dock måste jag påpeka alla hack i texturer och animeringar som kommer upp då och då. Karaktärernas detaljer hackar som bara den och detsamma gäller stillastående objekt. Mun synken är inte heller något som CyberConnect2 kan vara stolta över. I amerikansks tal ser den på vissa ställen bedrövlig ut, den slår nästan Alan Wakes mardrömsliknande mun-synk, men bara nästan. I helhet ser jag grafiken som fantastisk, men tyvärr slår det ej ToVs läckra grafik. Inte denna gång.

Ljudet presterar. Ingenting märkvärdigt här. Inget katastrofalt eller skräpliknande förekommer. Musik i japansk anda som aldrig fastnar på hjärnan. Stridsljud som låter ubergrymt och som aldrig blir tjatig. Det gamla vanliga helt enkelt. Röstskådespelarna (de amerikanska) gör ett godkänt jobb. Vissa karaktärer har utmärkt och andra lite sämre. De allra första som man stöter på övertygade mig inte alls i början. Det kändes som att man hade hyrt in ett par amatörer ifrån Burger King. Men efter en tid med spelet vande jag mig och åsikten ändrades med små steg i taget. Så, godkänt på den punkten blir det.

Som en trogen achievementgalning bedömer jag oftas de troféer som finns på lager. Listan här är väldigt bra. De flesta ger dig en liten utmaning och andra får du med tidens gång utan att du tänker på det. En som jag har hakat upp mig på är en tjatig jävel som aldrig blir upplåst. Du behöver äkta kämparglöd för att får tag på denna lilla impen. Lycka till säger jag bara, det lär du behöva om du satsar på ett hundra procent.

I slutändan steg denna titel över mina förväntningar. Spektakulära bosstrider och en oväntat häftig berättelse som gav mig ett sinne för Naruto. Härliga karaktärer och snygga strider. De antal spelbara karaktärer är mer än fyrtio stycken, alla med sin egna stil och attacker, och du kommer säkerligen hitta en personlig favorit ibland alla dessa. En story som håller och smidigt onlinesystem. Nackdelar är att det är fattigt på inställningar till fria strider och att mer banor skulle kunna önskas. Sen så är det konstigt nog svårt att kommunicera med den motståndare man vill utmana i onlinestrider. Men när striden dock har börjat flyter det på oväntat bra, inte alls mycket lagg.

>>>>>>>>>>>>>Sammanfattning<<<<<<<<<<<<<<<<<<

What's good: Många spelbara karaktärer, härlig grafik och djup story.

What's bad: Vissa kameraproblem, hack i texturer och att det ibland är jobbigt att ansluta till motsåndare.