Svenska
MEDLEMSRECENSION

Mafia II

Tre års väntan är över. Den har varit olidlig i vissa stunder och förseningarna har bara gjort längtan och ivern ännu värre. Men nu är det här. 2K Czech och 2K Games tokefeterlängtade tvåa. Mafia II är här och det är nästan lika episkt som väntat.

Regnet värker ner. Akompanjerat av pianomusik, och en grå vy av Empire Bay visas. Känskan som infinner sig är nog precis den 2K har tänkt sig ska infalla hos dig - svek. Kameran zoomar närmare på ett hus och man ser en gestalt passera genom fönstret. Man fortsätter in i rummet och ser en herre i skjorta sitta och tända en cigarrett vid bordet. "Mitt namn är Vito Scaletta", säger han.

Han berättar att han är född i Sicilien, 1925 och att han kommer ihåg för mycket av det gamla landet, som visas på ett kort i albummet han tittar i. Han berättar om sin familj och hur de hade det då. HAn säger att det var svårt, men att hans far en dag bestämde att det var dags att flytta vidare. Scenen skiftar fån mörk stortad till ljus dag, och en båt som åker in mot land. Båten följs utmed sidan och zoomar ut på tre personer. En med en kille sittandes på axlarna. "To start a new life, in America". Musiken går över från pioanospel till någon form av opera, med en episk ton.

Den amerikanska drömmen blev mer som en mardröm, familjen Scaletta flyttade in i en nergången lägenhet på en bakgata, och fadern tog jobb nere i hamnen och det lilla som dem tjänade gick till faderns konsumtion av sprit. Vito skickades till skola, för att lära sig språket och för att få en utbildning. Men under sina studieår mötte han Joe, deltidsgangster som jobbade för att tjäna ihop pengar för dagen. Men efter att ha blivit tagna på bar gärning arresteras Vito och skickas till armén. För att hjälpa amerikanarna vinna över Sicillien.

Där har vi en del om Vitos barndom och hur han kommit in i armén. Men det är nu själva spelet börjar. Vito är hemkommen från armén på tillfällig permission och genom Joes kontakt Harry (bakgate dealer) lyckas dem få fram papper som avskriver Vito ur armén. Tillbaka på barndommens gator så återgår Vito till samma verksamhet från tidigare år, mämnligen kriminalitet. På sedvänligt GTA eller Saint's Row-manér avancerar man i uppdragen, nröjar skäla bilar och utpressa. Gör skitjobb för att sedan, då tiden är inne, få göra något stort och avgörande - framtidsavgörande. Detta tillfälle kommer för Vito då han och Joe ska plantera en bomb i ett kenferensrum. Går det bra blir de invalda i familjen, och allt vad det innebär.

Empire Bay, som spelet utspelar sig i, är fulld av detaljer. Arkitekturen, bilarna och människorna. Exempelvis, när man i selets tidigare stadier rör sig i slumkvarteren och blir påkommen med att stjäla bilar, av områdets gangstergäng. Vad jag märker här är hur etablerade gängen i staden är, om man ser en medlem kan man sätta en tunna hästskit på att han inte är ensam. Så jag råder dig, att såfort plånboken tillåter eqipera dig med ett vapen, eller två.

Vapnen är tillskillnad från Grand Theft Auto IV och Red Dead Redemption (Undead Nightmare exkluderat) inget du leker med, eftersom pengarna och vapnen (speciellt vapnen som försvinner efter vissa uppdrag). Pengarna flödar också ganska fritt, det läggs till enorma summor, lika stora försvinner och mycket går åt till just vapenköp och klädinköp. För att inte nämnda bilmodifikationer. Se alltså till att altid bära minst ett vapen med dig, men polisen vill inte se dig med det synligt dock, så be ware.

Efterlysningsystemet är mycket bättre än i ovanämnda GTA och Red Dead Redemption. Här har utvecklarna tagit steget längre, något som de såklart ska ha cred för. Nu räcker det inte längre med att bara gömma sig för polisen i några minuter tills stjärnorna försvinner, utan du måste maskera dig. Låt mig förklara närmare:

För det första finns det olika grad på efterlysningar. Innan stjärnorna som vi alla känner igen från andra spel tillämpas kommer polisen först att skingra dig och den andra killen (detta tillämpas oftast bara vid slagsmål). Fungerar det inte att skingra er så tar dem fram bötningslapparna. Det brukar oftast bli 50 dollar för fortkörning, i alla fall vad jag har erfarat. Det är först om man vägrar betala boten som frågan om arrestering kommer in. Det fina här är att man kan muta polisstyrkan. Allt från 50-500 dollar kan betals in och man slipper buren. LIte beror på vilken nivå man är efterlyst på.

Vid tre stjärnor börjar pistolerna komma fram, och då skjuts det först. Skjuter du tillbaka så kommer tillsut ett anrop om att det är okej att använda "assult rifles" från polisens sida. Nivån stiger till fyra och nu kommer dem jaga dig med Thompson, M1A1-modellen. Rymmer du från polisen och de har sett dig bära en specifik klädesel kommer dem att efterlysa dig i den klädseln, vilket indikeras som en liten wantedskylt i skärmens högra hörn. DU måste byta klädsel för att bli helt lugn, och om en polis ser dig med klädseln, spelar ingen roll vilken polis, så kommer jakten återupptas.

Det avancerade här är också att bilarna kan efterlysas. I och med att spelet stödjer den ytterst roliga funktionen som möjliggör byte av nummerskyltarna kan också polisen efterlysa en viss nummerplåt, och genom att ändra denna i Body Shopsen runt om i staden minskar även efterlysningen av din bil. OM du syns i en bil som är efterlyst, även om du inte har orsakat det, kommer polisen att misstänka dig också. Lite klurigt där, men avancerat. Jag personligen gilar sättet att gå till väga, speciellt eftersom man kan ringa in ett samtal som kostar 500 dollar, men då försvinner efterlysningen utan att du behöver byta kläder vilket kan vara bra om du inte tvättat på ett par dagar.

Grafiken i spelet håller hög klass, bilmodellerna är löjligt detaljerade och vapnen är snygga. Ljussättningen är bra gjord, färgerna är starka men inte överdrivet vilket bidrar till att det blir en skön sak att vila ögonen på. Det ända felet med grafiken jag kan se, och detta från Playstation 3-versionen som jag spelat, är att det inte existerar något blod alls, och heller inget välgjort gräs. Detta skrev jag ett giftigt inlägg om i min blogg där jag även tog med andras åsikter. Bortsett från det så ör grafiken extremt bra. Bilarna beter sig också lite annorlunda. Precis som dem gjorde på 50-talet. Att styra omkring tre ton gjuthärn på Empire Bays gator är precis så tungt och svajit det kan bli. Man behöver lång bromstid pcj bromsarna beroende på fart reagerar inte alltid på sekunden. Vilket har resulterat i många tusen kronor i reperationskostnader.

Vad jag avrundar med, som på något sätt återknyter till början, är storyn och speltiden i sin helhet. Kampanjen är ynka 13 timmar lång och storyn är likt andra spel, väldigt forcerad. Spelet är indelat i såkallade Chapters, kapitel. Efter varje kapitel sparas spelet automatiskt vilket öppnar upp för att genomföra nästa kapitel att genomföras. Som effekt av detta kan man inte ta en paus från storyn för att bara köra lite bil. Det är nog det ända minuset bortsett från grafiken jag anmärker.
Men i direkt gemförelse med The Godfather II som jag recenserade för ett tag sedan är detta rena mästerverket, så det är på alla sätt och vis ett mycket bra spel!

Sammanfattningsvis, ett jättebra spel med trovärdiga och spännande karaktärer, spännande och gripande story, härliga strider och schysst och annorlunda bilkörning som kräver mer av spelaren, ungefär på samma sätt som när Grand Theft Auto IV lanserades med dess bilfysik. Plus för storyn, bilarna och grafiken. Minus för linjärt storyspel och grafik, samt tiden på gameplay. Tackvare linjära spelet sänks betygen några grader, Jag hade hoppats på ett mer GTA-liknande upplägg, men jag är åandra sidan inte rädd för att testa något nytt.

Medlemsrecensioner17
Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy