Svenska
MEDLEMSRECENSION

The Lord of the Rings: Conquest

Som en vandrande stenbumling trampar jag mig fram i det kärra Fylke. Trogna Gondorsoldater skriker och flyger hejvilt, kaxiga små hobbitar försöker orsaka skada med små pilbågar och mina allierade har en trevlig dag. Med en gigantisk spikklubba klubbar jag ner allt som står i min väg, jag är en äkta kallblodig jävel.

Dom flesta har säkert hört talas om Starwars Battlefront spelen. En spelserie som verkligen visar vad action innebär, vad episka Hoth-fighter handlar om och att en liten ewok kan göra stor skada. En spelserie som såhär dags är ganska tyst angående en uppföljare. Spelserien som ger dig möjlighet att kontrollera en stor jäkla At-at på stridsfältet.
Nog tjatat om det. Nu ändrar jag tema.
Har du någonsin tänkt på om vad som skulle hända om Sauron, i Sagan om Ringen triologin skulle återhämta den enda ringen. Vad skulle hända om Frodo misslyckades och det fredliga Rivendale skulle stå i lågor? Denna fråga har iallafall Pandemic Studios, som har utvecklat Starwars Battlefront tänkt på och skrivit ner svaret på skivor som kan läsas utav Ps3, 360 och Pc.
Dom skapade The Lord Of The Rings Conquest.

Spelidén är genial. Att gå tillbaka i tiden med stridsfält spelsättet. Att bytta ut plasmapistoler med pil och båge. Att byta ut lasersvärd och rymdskepp till gammal hederlig yxa och troll.
Att dumpa Lucas och ansluta sig till Tolkiens sida. En idé som skulle kunna skapa ett perfekt spel inom actiongenren och som skulle piska Starwars på fingrarna. Nu blev det tyvärr inte precis vad jag förväntade mig och Pandemic gick tyvärr åt helt fel riktning...

Spelet är ett licensspel, vilket betyder att ''storyn'' utspelar sig som filmerna, vilket inte är så värst farligt för min del förutom att sådana spel brukar floppa, totalt. Men i detta fallet så är den filmstorydrivna kampanjen bara en utav av urvalet. Som tidigare nämnt så ville Pandemic vissa vad som hände om Sauron återfick makten. Allt detta läggs på en egen kampanj, vilket leder till att det finns två kampanjer. Nu är det så att den ena är den goda kampanjen och den andra är den onda, och vilken som är vilken både ni kunna lista ut själva...
Nu är fallet också så att kampanjerna inte är speciellt långa, 4 timmar klarade jag nog båda på, på normal svårighetsgrad. Dom är inte speciellt engagerade, detta är speciellt för den goda. Det finns inga mellansekvenser gjorda utav skaparna och emellan varje uppdrag är det klipp ifrån filmerna inklippta, i oordning såklart. Detta kunde ha fungerat, men nu gjorde det tyvärr inte det. Den onda kampanjen, som är lite olikt den goda är inte ett dugg intressant. Den är tråkig och helt enkelt skräp. Detta plus kampanjernas längd, de opassande inklippta filmsekvenserna samt brist på mellansekvenser gör denna ''story'' till ett rent skämt, ingen spelkänsla för fem öre.

Kollar man på grafiken så imponerar det inte heller. Den är tråkig med fula nyanser och stel miljö. Karaktärs modellerna har blivit misshandlade utav av några Pandemic snubbar och brist på rika detaljer gör en spyfärdig. Men självklart så ser inte allt ut som en stor sopptipp. Karaktärerna har såklart sina ansikten gjorda så att dom är igenkända, och ett par karaktärer har faktiskt godkänt på detalj-rikedom. Men det blir inga pluspoäng för omgivningen, den ser verkligen ut som en sopptipp. Jag har spelat både Pc och 360 versionerna och jag ser såklart lite skillnad. Pc versionen ser snyggare ut men skillnaden i mina ögon är absolut inte enorm. Strider som pågår i bakrunden på ett viss antal banor ser ut som ett par pappersdockor, förjävliga rent ut sagt. Och dom gör samma handlingar om och om igen, bla bla bla...

På ljudskalan är The Lord Of The Rings klart bättre än vad det är på grafiknivå. Härliga soundtracks ifrån filmerna bjuds det på samt fräcka vrål från tillexempel Gandalf. Men det blir tyvärr allt. Musiken och vissa krigsrop är nästan det enda som ger plus här. Ljudet av klingor som mötts och pilar som flyger är mestadels irriterande och gör en frustrerad. Explosioner och belägringar som rasar är inte heller galanta och gubben som tjatar i Tutorialen är fruktansvärd störrande. Han deltar såklart lite här och där i kampanjerna också, vilket bidrar till irriterande tankar.
Nä, ljudet är knappt godkänt även fast det slår grafik med järnhand.

Som sagt är spelidén genialisk och Pandemic har byggt riktigt bra grunder för vissa spelmoment. Nästan lite väl många, med tanke på att nästan ingen blir slutförd. Dom skapar en idé, och sedan påbörjar dom på något helt nytt, inget blir färdigt. Ett klart exempel är under den goda kampanjen på en viss bana. VARNING FÖR SPOILERS!!!!
Bannan där man ska attackera Isengård, när jag tar mig an rollen som Gandalf för att avsluta Sarumans lömska planer en gång för alla. Inledningen är grym. Enterna omringar tornet, Gandalf stiger in. Dödar en General. Vandrar upp för trappstegen och till sist når jag toppen. Saruman står redo för strid och slagsmålet kan börja...
Här börjar pusselbitarna falla dramatiskt. Vad jag trodde skulle blir en minnesvärd strid blev istället en helt vanlig fight, fast att motståndaren då hade lite mer skada och hälsa. Jag ville ha förflyttningar, mellansekvenser och mer speciellt jämfört med strider mot ''vanliga'' fiender.
Detta är värdelöst och sänker betyget rejält på The Lord Of The Rings Conquest.

På tal om stridssystemet. Här gäller det att ha grymma skills i fingerhammring. Banka knapparna rejält för att utföra kombos medmer. En bra kombo, eller nästan den enda kombon är lätt att lära sig och lätt att genomföra. Stridssystemet är ganska simpelt. Men kombos är såklart inte det enda du kan göra, eftersom det är Krigare som utgör det. Spelet låter dig nämligen att välja på Krigare, Spejare, Bågskytt eller magiker. Jag föredrar spejare. Någon gång får du kanske chansen att beträdda rollen som en hjälte. Ha inte för höga förhoppningar bara eftersom dom är en utav dessa fyra klasser, vilket leder till samma knappteknik, det som skiljer dom åt är speciella skepnader på attackerna samt mer hälsa och skada.

Alltså. Spelet bjuder på två kampanjer, ett läge så kallat ''instant action'' där du väljer spelläge, karta och justerar spelinställningar. Och så finns det såklart Multiplayer där du kan spöa riktiga hjärnor istället för korkade datorallierade som utgör självmord hela tiden. Den enda nackdelen med mulitplayern är väl att EA, som är utgivarna, har stängt servrarna. Detta är självklart sorgligt och gör spelet till ännu mindre köpvärt. Det leder också till att du omöjligt kan få alla achievements/trophies eftersom vissa kräver multiplayer.

Sammanfattat är detta ren skit och förtjänar inga stålar. Rutten kampanj, instant action med korkade AI och ett multiplayer stöd som inte fungerar. The Lord Of The Rings Conquest är en ren flopp, som de flesta licensspel blir. Jag och säkert många andra instämmer på att detta var slöseri ifrån Pandemic Studios med resurser, och all denna utvecklings tid samt resurser kunde ha spenderats på ett Battlefront 3 istället.

<<<<<<<Sammanfattning>>>>>>>>>>

Grafik: 4,7
Ljud: 5,3
Story: 4,0
Spelbarhet: 4,7
Hållbarhet: 4,2

What's good: Soundtrack ifrån filmerna, Bra urval av hjältar samt titeln.

What's suck: Nästan allt möjligt plus lite till.

Sammanlagt betyg: En bajsbrun 4, spelet är inte godkänt och hör inte hemma bland spelhyllorna varken hos dig eller i butik.

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 6.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10