Battlefield: Bad Company 2

Preston, Sweetwater, Haggard och Sarge. Grabbarna från B-Company, eller arméns svarta får, är tillbaka för ett nytt äventyr. Denna gång läskigt likt Call Of Duty: Modern Warfare 2.

Ja, killarna blev rika i slutet på ettan. Då dem i lätt skymning körde iväg mot horisonten med en lastbil lastad med guldtackor. Men Bad Company löstes inte upp där. Nu är dem tillbaka för ett annat mål som dem inte deserterar ifrån, nämnligen att få tag på en rysk krigsförbrytare som tar dem runt hela jordklotet. Sinnessjuk miljövariation med andra ord.

Det första Bad Company satt som handen i handsken för min del. Jag älskade det. Ratade multiplayer men älskade storyn. Den kretsade runt B-company som struntade i sitt ordinarie uppdrag när dem fick nys om en drös guld. Den storyn kretsade förutom guld en himla massa humor, vilket kritiserades från många håll.

Det är därför jag är lite besviken över tvåan kampanj. EA har apat efter Modern Warfare 2 så mycket det går och gått från hunoristiska militär- rejects till gravallvarlig millitär simulator, allt det roliga är borta. En utveckling jag inte gillar, Bad Company var ju under tidigare dagar känt för just flamsig story. Jag spår att EA tog denna kritik till sig, men det blev för mycket om man frågar mig. Men EA vill ju sälja, och allvarliga militärspel säljer, så på den vägen har dem kommit precis rätt.

Vad som räddar Bad Company 2 är multiplayer, som till skillnad från första nu är extremt underhållande. Det finns olika klasser att välja mellan, Conquest, Gold Rush eller min personliga favorit, Team Deathmatch. Jag har inte nosat närmare på dem två första lägena mer än allmänt. Deathmatch är jag åandra sidan mycket bekant med. Du väljer olika stridstyper (Assult, Engeneer, Medic eller Reacon) via en smidig popup meny, där du sedan under matchens gång kan ändra antingen typ ellervapen.

Vad som också är roligt med multiplayer är att jumer du levlar så låser du upp nya tillägg till dina vapen såsom bättre skyddsvästar och kikarsikten med förbättrad zoom. Detta öpnnar möjligheter, jag komponerade en gång en sniper med hjälp av en AK-74 och ett rödpunktsikte, väldigt effektivt.

När det kommer till ljud så är det fortfarande toppen, världklass och låter lika bra som i ettan. Om du missat det så låter explosioner, skott och fallande tegelstenar extremt verklighetstroget. På tal om fallande tegelstenar, möjligheten att förstöra byggnader går bättre nu, även om man inte kan skjuta sönder den bärande balken i ett hus på en gång. Men ha sönder hela hus går, men då krävs det en rejäl dusch av raketer först.

Sammanfattningsvis så är Bad Company 2 ett toppenspel, sunkig singleplayer räddas av en multiplayer som spelar i samma liga som Modern Warfare 2, utan tvekan. Ett klokrent köp för dig som gillar att döda polarna, eller förstöra saker med fin grafik och sperbt ljud i en bra symbiosis.

Medlemsrecensioner36
Samlat betyg: 9/10
1