Crackdown 2

Skrivet av: Blawk   2010-07-15

(Obs, jag lägger upp det här för att en användare påpekade att min mastodont-inlägg på recension hade passat bättre här. Jag har inte alls tänkt på disposition och snygga formuleringar. Bara rabbal om vad jag tycker, vilket räcker för att det ska vara värt för någon intresserad att läsa)

Alltså det är skamfullt dåligt i jämförelse med ettan. Liksom hela spelvärlden är ju verkligen inte anpassad efter de nuvarande fienderna Zombies och Cell. Alla gang-terretorium som var finessfullt anpassade efter gängen och bossarna i ettan används inte alls. I det här spelet är fienderna bara slumpmässigt utplaserade.

En sak som jag också inte alls kan begripa är varför Ruffian valde att typ halva Chi-Gen ön har rasat ihop. Den tidigare näst högsta skyskrapan är cuttad på hälften, och likaså jättemånga andra skyskrapor på den ön. Det här spelet handlar ju förbövelen om att klättra skyskrapor!! Man kan inte heller gå in i den stora skyskrapan.

Dessutom är hur man får tag på fordon och vapen är klumpigt utformat. Agency-tornet där man kunde spawna och börja under marken och välja fordon och vapen i garaget och sen åka tunnel till varje ö är borta (inte tornet, men själva funktionen. Plus att tornet är förändrat till det negativa). Det är också supplypointsen där man hämtar vapen. Nu finns det istället emergency drop-points som man inte ser på kartan där man får allting av helikoprar. Förutom att det är klumpigt så är det svårt att tänka sig att det alltid finns en helikopter som väntar med precis rätt bil. Nej, varför skippa Agenct-garaget där man smidigt kunde få sin bil och nå varenda ö?

Det är många konstiga val Ruffian gjort. Hela zombie-grejen är dötrist egentligen och att staden ser ut som att en stor titan sprutbajsat på den gör ju inte spelet snyggare. Allt ser mycket mer likadant ut eftersom allt är täckt med fisfilten. Det kunde ju varit lite skillnad mellan öarna hur nergånget det har blivit, men nej. Ruffian tycker att efter tio år utan underhåll ser allt ut som bajs och rasar ihop. Nej, det tror jag inte, och det är iallafall ett dåligt handlingsval eftersom spelat känns dunkelt och ovälkomnande. Det är inte så jag tänker att Crackdown ska vara. Hela upplägget känns slumpmässigt och ganska ogenomtänkt.

Ingenting känns genialiskt uttänkt utan är bara ditslängt. Exempelvis att det finns fyra ansikten att välja till sin agent i början (brutalt fula dessutom) istället för många de många fler i ettan, och när man går upp sin första level i Agility får man automatiskt en hjälm som ser likadan ut på alla, så det är helt onödigt vad man väljer. Det är ett mönster som upprepar sig genom hela spelet. Många saker känns extremt ogenomtänkta.

Allt som allt är det forfarande roligt, men nästan allt jag stöter på får mig att varmt minnas mina goda stunder i det mycket optimalare Crackdown. Ruffian borde gjort en helt ny spelvärd som varit anpassad efter den nya handlingen, inte bara slänga in något som blir helt finesslöst tillsammans med den gamla spelvärlden. Det enda fina tillskottet är dom nya sakerna man kan göra som agent (glidflyga, groundstompa etc). Annars är det här en brutal besvikelse. Jag förväntade mig faktiskt att dom hade utvecklat spelet efter nästan fyra år. Fy skäms. regångaren (som är en 8-9:a i mina ögon). Jag är en ledsen Paul när jag tyvärr måste ge det här spelet underkänt. Det här spelet är sämre än föregångare.

Samlat betyg: 6/10
1
2