Mass Effect 2

Actionpackade strider, fantastiskt karaktärsgalleri, urgrymt dialogsystem, spännande story.
Allt detta i ett och samma rollspel.
Mina damer och herrar, det här är Mass Effect 2.

Efter att ha spelat ett antal timmar Dragon Age Origins så var lusten efter ett rollspel skapat ut av Bioware nästan borta.Lusten av att spela ett rollspel överhuvudtaget var nästan borta.Dragon Age Origins hade äcklat mig, misshandlat mig, knivhuggit mig, med mer.Jag sökte efter ett rollspel som kanske skulle kunna bota detta , först så hittade jag inget som skulle kunna ge lusten tillbaka.
Oblivion, nej, Borderlands, nej, Fallout, aldrig i livet.Den lilla låga av hopp var nästan som bortblåst, jag fann ingenting.Men så hittade jag Mass Effect 2... BIOWARE !
Jag ville bara stänga fönstret men jag var tvungen att se trailern, det skulle väl inte kunna skada.Efter de minuter som trailern vara var jag i shock tillstånd, det där såg ju faktiskt bra ut.Efter ett antal kollade gameplays och lästa recensioner så var spelet beställt.

Jag hade inte spelat ettan innan så jag hade ju noll koll på vad spelet gårut på, vilka som var huvud fienderna, vad som hade hänt innan och hur allt hade börjat...Men det gick bra ändå.Mass Effect 2's intro var, helt ärligt, det bästa jag har sett i ett spel under hela min spelar karriär.Det var spännande och fartfyllt, och det slutade inte där utan varade ända tills spelet var slut.Allting var så briljant, striderna, dialogerna, karaktärena var fantastiska och storyn var helt makalös.Under spelets gång så fick jag ofta tanken '' vem är hon, vem är han ? '' eftersom vissa karaktärer ifrån ettan dyker upp här också, ibland näms det såklart också.

Vad handlar detta rymdäventyr om då ?
Det handlar om att flera kolonier, bemannade med homo sapiens försvinner.En efter en så förvandlas varje koloni till övergivna ödemarker utan en enda levande livsform.
Vad är det som orsakar detta då ? Det är det som du, huvud karaktären, ska lösa.
Vid namn Hum Hum Shepard ska du ta reda på vad som händer och stoppa det med vilka medel som än krävs, med våld om det så krävs.Men ska du göra detta helt själv, ska du åka runt i en liten skiten farkost och bekämpa ondskan? Nej, utan du är nämligen kapten på ett stort, lyxigt rymdskepp som åker från galax till galax. Och dessutom så sammarbetar du med en organistation vid namn *SPOILER* Cerberus. Och är det bara du och *SPOILER* Cerberus som åker från galax till galax i ett stort rymdskepp? Nej, för under resans gång kommer du att samla på dig ett stort antal aliens och människor som kommer att strida vid din sida. Det kommer innehålla från en galen psykopat till en känslosam lönmördare, med att bara nämna två. Och det är det här som jag älskar med Mass Effect 2, att varje karaktär har sin egen personlighet och en helt egen bakrund som säkerligen några kommer dela med sig av till dig. Varje karaktär har en egen unik röst och sätt att hjälpa dig i strid, kort sagt, varje karaktär är unik. Vissa har och sitt eget sätt att, ja, visa sina känslor för dig säger vi...

Grafiken då, är den lika fantastisk som det övriga du har nämnt ?
Nej, tyvär. Grafiken i Mass Effect 2 är helt klart godkänd, över godkänd kanske jag ska säga. Men jag fick inte en sån där känsla '' OAO'' eller '' herregud'' utan tyckte att den var mycket väl godänd. Men buggar i animeringar och i själva spelet finns det gott om. Förvänta dig inte ett buggfritt spel ut av det här, för det är det ej. I början kunde jag leva med det men ju mer jag spelade destu mer irriterad blev jag på det, hoppas ni fixar det till framtida spel, Bioware.

Ljudet i spelet är däremot fantastiskt, inte riktigt mästerligt men fantastisk. Röstskådespelet är på topp hela storyn och ljudeffekterna passar mitt i prick.
Sound tracket är tyvär ingenting som riktigt fastnar på hjärnan, under film sekvenserna är det ganska bra men under spelandet i realtid höjer det inte stämningen direkt. Musiken gav mig inte någon adrenalin rush alls, och det är synd, det skulle jag allt behövt. När det gäller ljudet så har Bioware lyckats otroligt bra, lite missar på sound tracket men för övrigt helt klart makalöst.

Om vi ska snacka spelbarhet så finns det en sak att säga, perfekt.
Stridssystemet är fartfyllt och fullt med action, och sånt är verkligen min spelsmak. Skrota Dragon Age Origins usla strider och trista miljöer och låt Mass Effect kliva fram, såhär ska ett rollspel se ut. Du kommer erbjudas ett antal vapen att panga med, fixa en egen rustning och såklart, bygga en egen Commander Shepard. Med detta erbjuds som sagt ett grymt stridssystem och så finns det ju ett urgrymt dialogsystem också. Påtal om det, dialog systemet är också ett bevis på hur grymt skillade Bioware är inom rollspel.
Du väljer ut av de val som du får, och du får leva med det som du väljer. Du vill bete dig som en gangster, visst, gör det, men du får skylla dig själv om du får svåra konsekvenser.
Ett fåtal gånger kommer det att vara ett val som du '' måste '' ta för att det ska fungera, men det händer inte alls ofta. En till sak att påpeka är att ibland så känns valen lite för svaga. Jag väljer det som verkar vara värsta maffia handlingen men så blir det inte alls så som jag trodde. Ibland känns badass moves lite som neutral, detsamma vad som gäller paladin moves, det behöver fixas till nästa Mass Effect.

Håller detta länge då ?
Jadå, iallafall om du gillar det. Antalet timmar kommer troligen inte passera 100 + gränsern, men om du som sagt var gillade det kan det säkert gå till 50-70 timmar. En spelomgång kommer säkert ta 20-25 timmar, men gillade du det KOMMER du att spela minst en rond till.
Och Bioware ger dig flera anledningar att göra det också. Dels för att spela som det motsatta könet, sedan för att välja en ut av de fem övriga klasserna. Och om du var en riktig hippie i första spelomgången kaske du vill testa på neutral eller varför inte en riktig djävul ? Sen så kanske du har missat en eller två achievements som kräver att du spelar en gång till, så det finns många anledningar till varför du ska spela minst två omgångar.

Jakten på 1000 G då ?
Jo den är inte alls så krånglig. Du kommer säkert få alla '' original'' achievements efter typ två spelomgångar, om inte, börja då på en tredje eller fortsätt på en klarad sparfil.
Just det, viktig information. En fil som du klarar kommer inte bli ospelbar utan kan spelas om så önskas. Inga huvud uppdrag kommer vara tillgängliga, men side quests och ads on uppdrag kommer du kunna köra.

Är du trött på att höra samma röster om och om igen i Oblivion eller att springa runt i ödemarken på Fallout 3 så borde du testa detta. Detsamma gäller för dig som gillar grym action, djupa karaktärer eller älskar rymdspel, ni borde testa detta. Om du vill hålla dig till medeltiden eller hatar rollspel så borde ni fortsätta spela det ni gör, men våga testa nytt, det är bara ett tips. Mass Effect 2 känns så välarbetat och extremt engagerat, detsom ger mig den kännslan är dels hur Bioware har riktiga skådespelare som spelar vissa röster och sedan hur väl skrivet manuset är, det slår nästan vissa filmer.
Storyn känns också otroligt genomtänkt, spänningen hänger med hela resan. Det som kanske inte är så genomarbetat är alla buggar som poppar upp så ofta, Bioware borde skaffa något utrotningsmedel mot buggar...
Storyn är dock det ända som bjuds, det finns inget multiplayer och inget bonus läge, men vem bryr sig när den är så otroligt bra och har flera skäl till att omspelas. Vad som hindrar Mass Effect 2 från att bli ett sant mästerverk är dels soundtracket som inte känns sådär awesome som jag ville, sedan också för alla irriterande buggar, vissa justeringar på stridsystmet såsom mer möjligheter och mer kontoll, sedan också laddningstiderna. Laddningstiderna är många, onödiga och långa, men det får man helt enkelt stå ut med om man spelar denna titel.
Sen finns det såklart lite önskemål jag har till del 3 som kunde ha funnits i det här. Det jag främst tänker på är att ha möjligheten att spela som medlemmarna i gruppen, det skulle ha varit awesome.

Testad version: Xbox 360

Grafik: 8.9