Singularity

Singularity såg otroligt lovande ut på förhand. Att kunna förvandla fiender till aska och lösa smarta pussel med en lite handske såg coolt ut. Men sedan när spelet försenades och inte fick så mycket reklam vid releasen så började jag att bli orolig över att spelet kanske skulle bli dåligt, men jag oroade mig helt i onödan.

När USA hade sina atombomber så hade de helt klart ett övertag. Ryssarna är desperata över ett vapen som kan mäta sig mot den fruktade atombomben, och 1955 påbörjade de en operation på den mystiska ön Katorga-12, där de har hittat ett nytt grundämne som kallas E99. Av grundmaterialet kan de få fram ett kraftfullt vapen. Men något går snett, och flera människor fick sätta livet till.

Efter denna introduktion hoppar vi fram till 2010. En satellit hittar märkliga signaler där Katorga-12 låg, och en amerikansk stridspluton skickas dit. Men väl på plats så störtar helikoptern. Här får vi ta kontroll över Nate Renko, den enda överlevaren av kraschen med sin polare, som gillar att svära. Nate försöker hitta tillbaks till kompisen, och man får då även veta vad som lever på ön. En massa mutanter, som alla då måste slaktas innan de slaktar dig...

Efter lite mer än en timme har antagonisten, en rysk galen man, Nikolai Demichev anlänt tillsammans med ett hundratal Spetsnaz-soldater, som då dödar Nate's polare. Kort därpå blir Nate räddad av en Alyx Vance-liknande brud och senare hittar han TMD-handsken (Time Manipulating Device), och då börjar äventyret på riktigt.

Självklart får vi skjuta på ryssar och mutanter, vilket kan ses som vilket standard actionspel som helst, men det är det inte. TMD-handsken är otroligt skojig att använda, och används för att lösa pussel, förvandla ryssar till aska, få ett övertag och, precis som Gravity Gun i Half-Life 2, flytta på saker. De pussel som måste lösas med TMD-handsken är nästan lika kreativa som de i Half-Life 2, och det är inte illa. Inte alls.

Även de vapen som finns i spelet är roliga. Förutom vanliga revolvar, automatkarbiner, hagelbössor, Miniguns och prickskyttegevär så finns det en granatkastare som kan skjuta en bomb som kan styras, ett vapen som kan skjuta en explosiv nål samt min absoluta favorit; Seeker. Med Seeker så kan du styra explosiva skott, och njuta när fienders armar, ben och huvud flyger iväg. Om du är sadistisk, vill säga.

Det finns en del att samla på sig i Singularity. Förutom ammunition till alla vapen och energi till TMD-handksen så kan du även plocka upp hälsopaket. Nej, Singularity använder inte det typiska hälsosystemet som de flesta spel i genren använder. Dessutom går det att samla på sig E99-teknologi, som du kan använda till att uppgradera din TMD-handske och dina förmågor. Glöm också inte bort att att samla på dig väskor som du kan uppgradera dina vapen med.

Många spel innehåller irrationsmoment. Fiender som kan se på flera mils avstånd och har magnetiska skott. Och irriterande, det är inte vad Singularity är. Om man bortser från mutanten som kan göra sig osynlig och kasta tunnar (de var dock bara irriterande i början) så saknar spelet irrationsmoment. Visst har det hänt att jag inte har fattat vad man ska göra, men det dröjde inte så länge tills jag kom på det.

Jag har visserligen inte spelat så mycket av onlineläget, men av det jag har testat så är det väldigt roligt. Roligast är helt klart Creature vs Soldier, där ena laget får spela som ryska Spetsnazsoldater medans andra laget får ta kontroll över mutanter. Det spelas i klassvis och är riktigt roligt.

Grafiken i Singularity är riktigt bra. Det är snyggt designat och luktar 50-tal, vilket är en skön känsla. Ljudet imponerar också, med bland annat bra rösteskådespelare. Det hade dock varit bättre om riktigt ryssar hade spelat ryssarna, då den ryska brytningen blir alltför påklistrad. Storyn är också tillräckligt intressant att följa och berättas på ett bra sätt. Singularity är helt klart årets överraskning, och bör inte missar.

Grafik: 9
Ljud: 9
Spelbarhet: 9