Portal

Skrivet av: JK-112   2010-06-15

Ingen kan ha undgått att höra om underbara The Orange Box, spelvärldens bästa erbjudande någonsin och 30 timmar med mästerlig underhållning. Hela paketet var... fulländat.

Aldrig har ett spel hyllats så hysteriskt av världens alla spelkritiker som vid premiären för just Half-Life 2, när Valve släppte sitt mästerverk sket halva världen ner sig av upphetsning. Årets spel 2007 satt säkert. Däremot var det som just jag imponerades så fullständigt av bara ynka sex timmar långt, sex timmar med så briljant, unik och nyskapande underhållning att hjärnan tycktes koka över.

Mina Damer och Herrar, låt mig presentera Portal.

De kliniskt rena väggarna runtomkring tycks skrika åt mig, radion vid min sida spelar en hopplöst klämkäck melodi och jag som spelare kan inte göra något annat än att förvirrat titta mig omkring. Känslan av hopplöshet svallar över mig, det är nästan så att cellskräcken gör sig påmind genom Tv:n och det lilla vita rummet känns plötsligt bisarrt skrämmande, men samtidigt lite komiskt.

Portal utspelar sig i Aperture Science test- laboratorium och känslan av utsatthet som jag beskrivit ovan vill aldrig riktigt släppa. Under spelets gång nystas spelets invecklade historia upp och avslöjar en otroligt välskriven berättelse. Vad som av Valve var tänkt som ett sidospår till den verkliga storsäljaren Half-Life 2 blev precis så bra som ett pusselspel kan bli. Berättandet såväl som spelandet i Portal är minst sagt helt originellt.

Du får redan efter några få spelade minuter bekanta dig med spelets berättare, en mystisk och syrligt ironisk kvinnoröst. Kvinnan kallas Glados och genom hennes gåtfulla, dock oftast hysteriskt roliga, kommentarer får du all hjälp du behöver samtidigt som spelets story förs vidare på ett ofta helt fantastiskt sätt.
Däremot handlar inte Portal bara om story.

Oh, nej.

Spelets verkliga stjärna är den hopplöst genialiska "portal-framkallaren". Fysiken är enkel, skapa två portaler, gå in genom den ena, kom ut genom den andra. I och med detta vapen skapar Valve en hel värld av enorma möjligheter och pusslen du tvingas lösa är dem bästa jag någonsin spelat. Detta kombineras med Half-Life 2:s briljanta fysik samt grafik-motor och allting tillsammans bildar en färdig produkt som vida överskrider dina vildaste fantasier. Portal är genialiskt.

Du tvingas genom äventyret att ta dig igenom 19 olika pussel för att överhuvudtaget överleva de iskalla forskarnas alla obarmhärtiga tester. Och ju längre du kommer desto mer lyser den inneboende galenskapen igenom. Den yttre så blankpolerade och sterila fasaden faller samman och spelet visar upp en mörkare sida. Tidigare test-subjekt drivna till vansinne kladdar med sitt eget blod och det är under dessa stunder, när du verkligen får möjlighet att testa dina förmågor i en virtuell verklighet, som Portal bevisar exakt hur bra det är och att det, än idag, är ett av världens allra bästa spel.

Atmosfär: 10
Story: 9
Spelbarhet: 10