Svenska
MEDLEMSRECENSION

Star Wars Force Commander

Antagligen det första Star Wars strategi spelet. Men det blev faktiskt inte så bra som jag hade tänkt mig. Här är min recension till Star Wars: Force Commander.

Spelets gener är som sagt Strategi, men då är det inte strategi på ett bra sätt. Kontrollen är mycket sluddrig och krånglig. Men hur egentligen är storyn då?

Storyn känns inte som en "Star Wars- story" direkt. Man spelar som Imperiet som ska störta Rebbellerna, och Rebbellerna ska göra samma kaos för Imperiets styrkor. Det flesta spel har en fläskig inledning, med snyggare grafik än på själva spelet. Och det hade dock Force Commander. Imperiets AT-AT:s rör sig mot Rebbellerna, och krossar då allt i sin väg. Men när själva spelet startade. Neej, tänkte jag. Vad har ni gjort Lucasarts? Jag blev besviken. Enormt.

Spelets grafik var värdelös. Men jag kanske inte borde vara så hård, eftersom jag inte spelat spelet på två år. Men jag kan fortfarande komma ihåg hur allting var. Spelet släpptes ut 2001, och var ett av Lucasarts första 3D spel. Kul för dom. Kul för Lucasarts som lyckades med det här, som antagligen blev mycket populärt. Men det är inte bra. Jag är ledsen.

Jag ska inte börja klaga om att det är kantigt och fult, utan att jag faktiskt godkänner grafiken. Grafiken är lite speciell av sig, och effekterna är bra. Lite småskojigt att Lucasarts leker med färgerna, då dom har lagt till gröna laserskott till AT-ST:s. Och det tycker jag faktiskt om. Att dom lägger lite olika färger, så det inte bara lyser rött under striderna varje gång Imperiet stöter på Rebbellerna.

Ljudet känns lite svagt, då ljudet är extremt ojämnt, och gubbarna är sega. Känns faktiskt ganska tråkigt att säga något sådant om ett Star Wars spel. Många av Lucasarts spel är faktiskt ganska bra.

Okej, nu var det lite mycket snack om grafik, ljud och så vidare. Så nu tar jag och berättar lite om vad spelet går ut på. Som ni vet är det Star Wars och strategi, men det finns några smådetaljer som jag kommer att klämma in ibland.

Efter att ha spelat det första uppdraget med Imperiet så blev jag faktiskt glad. Jag fick mig ett litet leende, om att det här spelet har något speciellt. Man börjar med en mycket liten grupp av sandiga Sandtrupper, som ska bege sig till en Sandcrawler. Ni vet dom där stora bruna, rostiga maskinerna som är byggda av dom små gulliga Jawas. Miljöerna är extremt stora, så det kanske känns svårt att hitta den.

Men ack, när man börjat att scrolla uppåt för att få se soldaterna från en annan vinkel, så ser man förstås, sand och öken. Döda djur, och dina fem soldater som står och glor. Men sedan så ser du lite otydligt och svagt, små märken eller snarare spår som har gjorts av någonting stort. Och tungt. En Sandcrawler alltså.

På det här uppdraget så får man skjuta ihjäl lite Jawas, med en trist stämmning. Men det passar väl med ett nedtonat öken antar jag. Men det är samma trista kännsla på varje förbaskade bana, och varje nivå har ett enformigt uppdrag. Men ändå så spelade jag det här spelet rätt så pass ofta, och jag blev aldrig riktigt trött.

En liten kul sak med Force Commander är att man kan skapa namn till sina soldater. Jag hade en gång fyra soldater. Alla hette som mina bästa vänner, förutom en. Som jag då döpte till mitt namn. Och då känns det skönare att strida, när man har ett namn åt alla sina karakätrer.

Man kan också ha skepp under striderna. Då gäller det bara Landbattle, eftersom det inte finns möjligheten att strida i rymden, vilket hade höjt hållbarheten en aning. För att kunna skaffa skepp till sin lilla armé krävs det ju att ha dom någonstans. Så som en plattform till exempel. Från plattformen så kan man köpa två olika skepp. Antingen Fighter eller Bombare.

På tal om skepp, skeppen och andra fodorn och soldater kostar rätt så mycket. Och pengarna man köper grejorna med är inte mycket, men såklart så blir det mer pengar ju mer du fightas. Men problemet kommer när du har bara en näve med soldater kvar medan fienderna har en stor monsterarmé.
Så då krävs det smart strategi alltså.

Spelet är bara till PC, men eftersom det är ju gammalt så tar det inte så mycket, och det är lite småskojigt att plocka fram något gammalt spel en trist Höstkväll, så då passar Force Commander perfekt.

Så mitt ord till er, ett spel som inte är så bra, men åndå lite småmysigt. Om du skulle se det någon gång, som inte kostar mer än en femtiolapp, så köp. Kul ett tag, men ändå värt att testa._Captian Price

Sammanfattning: Ett lite småmysigt Star Wars spel, men det mysiga försvinner snabbare än vinden när man ser dom tydliga bristerna.

Testad Version: PC

Slutbetyg: 5/10

Grafik: 6/10 Ljud: 3/10 Spelbarhet: 4/10 Hållbarhet: 5/10

Plus: Lite småtrevligt, Kul ett tag, Det är ju ändå Star Wars, Maffiga strider, Okej grafik.

Minus: Dåligt ljud, Usel kontroll, Tråkigt upplägg, fånigt tempo.

Samlat betyg: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10