Battlefield: Bad Company 2

Battlefield 2 var det förra spelet som uppmärksammades för sin multiplayerdel och den skulle få en konkurrent, dock från samma skapare...

Jag hade ett problem med Battlefield Bad Company 2 första gången jag spelade det. Jag kunde bara köra på Low Settings, då spelet hackade som en nervös stammande pojke. Dialogerna från karaktärerna hördes inte alls och jag blev sur, tänkte lämna tillbaka skiten och aldrig mer spela. Jag tänkte mig dock för, sökte på lite saker och ändrade allt manuellt i BFBC 2 mappen som dock inte ska behövas. med spelet igång på högsta upplösning startade jag Single Player läget. Easy fick bli en start, jag hade ju ingen aning om hur svårt det skulle vara.

Spelet var högljut från den första början och jag blev lite smårädd när jag befann mig i en tid då Josef Stalin fortfarande levde. Detta var dock en liten Flashback, Storyn var tvungen att bli begriplig på grund av detta. Jag hade till en början svårt för förkortningen LMB och RMB, det första man fick göra i rollen som en soldat 60 år bakåt var att knivhugga en asiat, jag dog fort då jag inte hade en aning om hur man högg ner dem. Tiden läker alla sår, jag kom över mitt misstag och började om på nytt... Bättre framgång blev resultatet och jag plöjde igenom allting med min puffra... på easy.

Första banan tog slut på lika lång tid som jag använde för att knivhugga någon. Slutet var dramatiskt och jag tyckte det på något sätt liknade Lost när man spatserade runt i djungeln för att hitta detta "vapen" som blir det huvudsakliga målet i spelet. Nu är det dock ingen nostalgi då jag blev väldigt glad när jag fick se mina gamla vänner från Bad Company (1). Dålig Hygien, Nördvarning och bossen. Jag är glad att jag fick lämna Lost - ön!

Single Player

Detta spelläget var inget imponerade. Väldigt långdraget, väldigt tråkiga sekvenser och väldigt tråkigt i allmänhet. Humorn fattades och man fick svettas i sitt rum i takt med att man skulle ta sig dit och dit och dit. Ökenbanan igenom halva spelet måste varit det tråkigaste jag gjort på länge. Lite pangpang här och där, men att ta sig till platser som ligger exakt på perfekt avstånd från varandra för att det ska bli jobbigt. Förutom detta så fick jag ingen god hand med de vapen som var tillgängliga. Det var ganska få i jämförelse med Multiplayerläget och att välja var inte så svårt då man på direkten fastnade för F2000, den snabba varianten. Singleplayerläget var inget speciellt och efter att ha klarat det har jag ingen stor lust att spela igen.

Multiplayer
Efter att ha retat upp mig själv och efter att ha blivit lite mer erfaren började jag härja över nätet mot andra spelare. Började ganska lugnt med ett Conquest (Inte Hardcore) och hade en toppenstart. Dödade några, dog några gånger och fick någon medalj. Jag blev ganska glad och spanade in rankingen. Många var bättre än mig.

I Multiplayerdelen har du fyra spellägen. Conquest, Rush, Squad Rush och Sqaud Deathmatch. Olika spellägen med liknande mål. Som spelare har du möjligheten att få vara ryss eller amerikan och det spelar ingen som helst roll. Det finns fyra klasser, Assault, Medic, Engineer och Recon. Tycker du om att stå vid fronterna och skjuta? Hjälpa andra och vara understöd med tunga kulsprutor? Reparera fordon och fixa med explosiva grejer eller att stå på distans och skjuta ner fiende som inte anar att de ska få en kula i hjärnan inom loppet på en sekund...?

Beroende på hur bra du är går du upp i rank, både som spelare och som klass. Du börjar som en låg Recruit och om du dödar många och hjälper tillräckligt kan du nå toppen av berget och bli rank 50. Poäng får du om du dödar andra, om du ger andra ammo, helar andra, reparerar och till och med bara träffar någon stackare. Du får medaljer för vissa speciella befogenheter som t.ex. att döda din nemesis, att spränga flera i luften samtidigt eller helt enkelt döda så många du kan utan att själv stupa. Nya vapen får du i takt med att du går upp i rank i din nuvarande klass som du spelar i.

Du kan spela på tio banor och med 31 andra spelare. Dör du kan du faktiskt starta om på nytt vid en bas eller varför inte vid din polare? Det är så att man spelar i Teams (Squads) i stort sätt hela tiden och har du ett team ska du hoppas på att de är bra så att du snabbt kommer in leken igen.

När det gäller Fordon så finns det lite olika för olika smaker. Banorna är stora ibland och du kan ta plats i helikoptrar som splittrar infanteri och använder en stor del olika dödliga medel som till och med kan döda Tanks. Tanks är tunga grejer som finns i olika varianter, dödliga för det mesta och ganska snabba. De har dock inte sikt för alla håll så en Engineer med Carl Gustav Launcher kan lätt ställa till det. Bilar och fyrhjulingar hör till den lätta och smidiga delen. Använd dessa för att snabbt nå baser som tas över eller varför inte för att spåra upp andra spelare? Båtar finns också, dock kanske inte lika användbara som det övriga, beroende på bana.

Vapen fanns det få av i Single Player, i Multiplayer utökas det med massor och med rätt handslag kan du få tillgång till allt. Du får börja med det "sämsta" i varje klass, men i takt med att du når högre grader får du nya vapen och ny utrustning. Bättre styrka, snabbare och pricksäkrare. Dessa tre punkter visar hur bra ditt vapen är. Du kan dock göra det "kloka" och döda en överordnad jävel och sno hans M16. Sen är det bara att gå ut på jakt. Runt om på banorna finns det också monterade vapen som såväl är lättare kulsprutor till tungt artilleri för det ovan dig. Det finns många godsaker när det gäller vapen och utrustning, till och med förmågan att få dina vapen att bli bättre!

Betygsystem

Grafik

Bad Company var från starten känt för att man genom lite lättillgängliga åtgärder kunnat separera väggar från hus. Den förmågan finns även i detta spel och 90 % av allt går att ta sönder. Använd detta taktiskt för att ta koll på fiender som gömmer sig i en liten frigebod. Granater är då otroligt viktiga. Även fast fysiken är grym så finns det missar och buggar som drar ner på 10:an. Flera delar i spelet, såsom vegetationen och marken blir ibland ett hackigt streck med tusentals funktioner. Kollar du noga så blir detta jobbigt, dock så störs du inte speciellt av det i Multiplayer där du inte har tid att titta på blommor.

Ljud
Grymt... Även fast dialogerna inte hördes i början så tog jag tillbaka alla svordomar när den högljudda atmosfären tog över min själ. Det låter som ett krig när man är i ett krig. Man kan fixa så att man får som man vill när det gäller balans från musik, dialoger och effekter. Även ljuden är taktiskt användbara då dessa i Multiplayerläget kan avslöja var fienderna och eldstriderna äger rum.

Spelbarhet
Ett dåligt Singleplayerläge och ett fantastiskt Multiplayerläge. Så länge du håller dig till det sistnämnda så ligger det på världsklass. Man ser dock att DICE fokuserat mer på en sak. Det finns otroligt många valmöjligheter och man dreglar nästan som en kåt pojke utanför godisfabriken när man spanar in det som man faktiskt kan få, om man är duktig och har tid. Sen är det en fråga om smak, spela inte detta om du är trött på krig där hemma eller helt enkelt föredrar det lite lugnare tempot då man efter fem raka kills i spelet bara vill dö.

Hållbarhet
Åter igen, håll dig till Multiplayer och var ingen dålig förlorare. Du har god tid på dig att gör allt och när du bemästrat en klass, börja bara med nästa. Om du får en taskig start och vill döda spelet istället för motståndarna så finns det inget att göra... Är du en bra förlorare så kommer du kunna köra spelet väldigt länge, är du en bra vinnare kan du köra i evigheter då man blir lite mallig när man ser sig själv högst upp på listan med 45 Kills.

Multiplayer och Singleplayer har jag skrivit om, men Storyn kan jag dock ta med och jag säger att jag vet detta. "Det handlar om ett vapen, typ elektromagnetiskt, jag vet att ryssarna vill åt det och jag vet att helikopterpiloten är en Hippie". Förutom detta då vet jag inget mer, lite som att förstå allt som händer i filmen "Legion".

Betyg

Grafik: 8
Ljud: 9