X-Men Origins: Wolverine

Skrivet av: Akahz   2010-04-17

Mina förväntningar på det här spelet var ungefär lika höga som markhöjden på Nordkoreas älskade ledare. Spel baserade på filmer har funnits sedan TV-spelens barndom men antalet bra licensspel kan räknas på en hand. Så att ett spel om en muterad järv skulle ha något att erbjuda kändes inte särskilt troligt. Men som reklamen för Trisslotter säger, plötsligt händer det...

X-Men Origins: Wolverine är långt ifrån att vara 2009 års bästa spel, men är utan tvekan den starkaste kandidaten för fjolårets mest positiva överraskning. Raven Software (Soldier of Fortune 1 & 2, Star Wars: Jedi Outcast & Jedi Academy) bjuder oss på en stor portion attityd och våld i kombination med utmärkt spelkontroll och bra grafik.

Spelet bygger faktiskt inte så mycket på filmens handling utan använder den mer som en grund för viktiga händelser och områden. I filmen kunde Wolverine fly från Strykers bas efter att ha dödat två vakter och öppnat en dörr. I spelet består basen ett dussin byggnader med massor av våningar, över tusen soldater och det hemliga militära experimentet W.E.N.D.I.G.0, som fungerar som bossar. Afrikas banor består inte av en kontorsbyggnad och en liten försvarslös by, utan av en tät djungel full av fiender, ruiner fulla med fällor och fiender, några mindre baser fulla av fiender och en flod där du åker en snabb båt medan massor av båtar fulla med fiender jagar dig.

Ja, spelet är verkligen fullt av fiender. När sluttexten rullar efter åtta till tio timmar har Wolverine dödat tusentals soldater av olika sorter. En del har fått sina armar, ben eller huvuden avhuggna av hans klor, en del har kapats på mitten och en del dog efter att ha stuckits med klorna i bröst, rygg och mage ett antal gånger. Det är en intressant kontrast mellan filmen, där det gick åt max en deciliter låssasblod för hela inspelningen, och spelet, där mängden blod skulle täcka ett helt årsbehov av blodpudding i svenska skolor.

Kontrollen över Wolverine är utmärkt och lätt att lära sig. En knapp är för snabba attacker, en är för långsammare men kraftigare slag. Han kan blockera attacker, hoppa och även greppa tag i fiender och sedan kasta dem mot deras vänner, ut för ett stup eller kanske mot en vass pelare som sticker ut från väggen. Kameran är även den utmärkt och gav mig nästan aldrig några problem.

Det jag dock måste klaga på är spelets återanvändning av bossar. I slutet av första banan, som utspelar sig i Afrikas djungler, är bossen ett stort stenmonster. Mönstret på monstret är enkelt, undvik dess attack genom att hoppa åt sidan, sedan upp på dess rygg och slå allt man kan. Sedan ska man hoppa av innan monstret greppar tag i en. Börja om till dess att en av er är död.
Spelets andra bana utspelar sig i den hemliga militärbasen där Stryker gav Wolverine sitt skelett av adamantium. Där är en av bossarna W.E.N.D.I.G.0 experimentet, ett stort monster som bäst dödas genom att man hoppar upp på dess rygg och slår den snabbt och hårt innan man hoppar av igen, undviker dess attack och sedan klättrar upp på ryggen igen. De här hade inte varit något större problem om det inte vore för att de här bossarna kommer igen. Och igen. Och åter igen.
En del pussel känns även helt onödiga och att de bara har lagts in i spelet för att det skall verka vara lite större.

Om du tycker om snabba actionspel som Ninja Gaiden, God of War och andra hack 'n slash spel, eller bara är ett stort fan av Marvels karaktärer så är det här ett perfekt spel att njuta av i cirka tio timmar. Av alla de spel som baseras på filmer så är det här ett av de bättre på marknaden just nu. Allt som allt, en positiv överraskning som trots en del upprepning är ett spel jag rekommenderar.

Samlat betyg: 7.8/10
1
2