Assassin's Creed II

Antal korrupta köpmänn som föll offer för kniven i det första spelet var tydligen inte nog. Nej, nu 300 år senare ska det uträttas rensing igen, men denna gång i Italien och allt vad det innebär. Lönnmördarluvan på igen.

Det första Assassin's Creed var magnifikt, stroslaget och nytänkande. Spelet som kretsade kring lönnmördaren Altaïr hade dock fått kritik för ett aningen repetitivt upplägg och struktur, som nu i tvåan är åtgärdat. Visserligen var det en viss tjusning med att snatta dokument och sen agera brevbärare med dessa men det hade sannerligen sina gränser.

Det blev repitivt, att göra samma sak uppdrag efter uppdrag i nio gånger om. Nu är det nedtonat då man ibland får göra lite research innan mordet och ibaldn mörda direkt. Detta tycker jag som knivglad mördare är roligare än att smyga bakom en köpman i två minuter för att sedan leverera ett dokument som bara talar om var nästa delmål i uppdraget finns. Tråkigt. Det är också fler mord som ska uträttas i Assassin's Creed II så längden håller.

Berättelsen i Assassin's Creed II kretsar kring Enzio Audiotore Di Firenze, som kommer en stor konspirationm på spåren efter att hans far mördats. Familjen Audiotore har blivit förråd och natten innan fadern avrättas berättar han för Enzio att det finns en kista i huset, och att Enzio vad Enzio måste göra. Tillsammans med andra familjevänner nästlar sig Enzio in i konspirationen för att få reda på vad som egentligen hände. Nu gäller det bara att alla mäktiga männ i Iltalien inte får reda på vad Enzio sysslar med.

Variationen bland spelets uppdrag är som jag sa tidigare bättre och väldigt varierande. Från hela researchuppdrag för ett mord till kallblodigt slaktande och allt där emellan. Vad som också är varierat är sätten att mörda på. I första spelet kunde man mörda på tre sätt. I högprofil, låg profil eller från luften (då med kort avstånd), men i tåvan kan du förutom längre avståd från luften också använda kniven från en höstack, sticka upp den över en kant för att ta ner en takvakt innan du tar dig upp, allt i mesta möhliga diskretion.

Skulle du känna för rampage så lämpar sig några alternativ, nytt för i år är att man kan avväpna fiender och få tillgång till deras vapen som i regel är svagare, men bra om du snabbt vill skifta vass klinga. En av spelets nya fiender är Brute, som i mina ögon har fått ersätta de karaktäristiska Templers. Dessa har större armor men också större vapen som är dödliga om dem hamnar i Enzios händer. Jag låter dig välja, étt litet fjuttigt svärd eller en två meter lång yxa att köra igenom fienden, vilket väljer du?

Grafisk sett är Assassin's Creed II bra, stundtals nästan obeskrivligt snyggt. Detaljrikedommen och texturerna är extremt snygga ochman kan om man inte är tillräckligt uppmärksam på ramen runt skärmen nästan missta för att befinna sig i Italien. Så snyggt är det. Jag kan inte hitta några riktigt straka minus som kan sänka betyget, men om jag måste välja så kan avståndsbedömningen ibland vara lite sådär, och i dessa fall framstår Enzio som en övermäktig Spider Man gemfört med mördaren han faktiskt är.

Detta tillsammans med rikedomen på områderna (Assassin's Creed II är för den historieintresserade en uppsöagsbok) är ett klokrent spel för dig som gillade ettan men som vid slutet suktade efter mer inovativt spelande i samma genre, ett klokrent köp. Möjligheten att simma och dyka som möjliggör ytterligare smidiga attacker minskar inte köpvärdet ett dugg.

Medlemsrecensioner24
Samlat betyg: 8.5/10
1