Mass Effect 2

Skrivet av: Crobos   2010-03-24

Detta är min allra första recension, så det kanske inte håller världens bästa standard, eller är helt spoilerfri. (Jag spelar detta på PC)

LÄS PÅ EGEN RISK!

Så, efter att ha spelat igenom Mass effect en andra gång, efter att jag känner att jag ville starta med en ny karaktär och en ny klass, så började jag om hela äventyret.

Spelet inleds med att två karaktärer som heter Miranda (underbart modellerad efter Yvonne Strahovski och med densammes röst) och "The Illusive Man", som är en excentrisk miljardär och ledaren av Cerberus. Dessa två står och pratar i ett rum som verkar vara i en rymdstation långt uppe i rymden. En del prat, men det som ultimat sägs är att om Shephard dör, så kommer människan att följa efter.

Efter detta så kommer det tillbaka till Normandy SR-1, och man åker genom en galax som verkar vara utforskad, men fortfarande har tre skepp försvunnit här. Och med god anledning, för inom loppet av några minuter så dyker ett enormt skepp upp bakifrån och börjar skjuta mot ens eget skepp. Här visas det första som indikerar att, om man spelar med en sparning från Mass Effect 1, att ens val gör skillnad. Efter en del dialog så beordrar man alla att ta sig ut ur skeppet, och de lyckas. Man själv stannar kvar för att få ut Joker, som fortfarande är kvar. Man lyckas med detta, och han överlever, men Shephard lyckas inte ta sig ut och det ser ut som om man dör.

Men Cerberus, som är The Illusive Man's organisation, lyckas hitta en och återupplivar en, och det är också då man får chansen att göra om sin karaktär, ett nytt ansikte eller en ny klass om man så önskar.

Och med detta så börjar äventyret. Man blir direkt utkastad i eldstrider, men inte längre mot Geth som i första spelet, utan nu mot Mechs mest, men också olika prisjägarorganisationer. Man undersöker också varför hela mänskliga kolonier bara försvinner, utan några spår.

Men såklart så ska man också sätta ihop ett team, som innebär att man åker till olika planeter och hjälper olika människor med saker som måste göras, innan de kan hjälpa dig med ditt uppdrag. Och det är en blandning av både nya karaktärer, och gamla godingar. Alla karaktärer som man hade med från sitt team i ettan, finns med i någon form i tvåan, dock kan man aldrig få samma team. Men jag kan säga så mycket att en av mina favoritkaraktärer kan vara med en.

Men det är väldigt mycket som är förbättrat sedan första spelet också. Både kontrollmässigt och grafiskt (Vilket man borde kunna förvänta sig, eftersom ettan har några år på nacken ändå.) och detta är välkommet, eftersom att jag personligen tycker att de kontroller som man använder i tvåan är mycket mera logiska än ettan.

Med detta sagt så finns det mera plus i kanten för detta spel. AI'n har förbättrats avsevärt, vilket menas att nu måste man inte alltid säga till sina egna kompisar att ta skydd bakom logiska saker, utan nu gör de detta, och använder också sina krafter på smartare sätt. Detta är välkommet, eftersom att då slipper man leka någon sorts barnvakt för att man inte ska behöva återuppliva dem varje sekund. Vad som också är en välkommen förbättring är att man får tillbaka liv och sköldar genom att bara ta skydd i detta spelet, istället för att använda medpacks konstant för att hålla sig levande mot svårare fiender.

Just i skrivande stund så kan jag faktiskt inte tänka på något som är sticker ut, som ska vara speciellt dåligt egentligen, utan det är bara småsaker, som att ett visst sidouppdrag som jag verkligen inte tycker är logiskt, mest för att jag inte förstår mig på det helt, är lite smått dumt. Men annars är det egentligen inget jag tänker på sådär mycket, och att vissa klasser har uppenbara svagheter på de svårare minibossarna än andra, men det kan också vara det att jag bara spelat som två klasser just.

All in all, så får jag väll sätta betyg på det uppenbara med:

Audio: 10/10, allt ljud är bra och röstskådespelarna passar alla i sina roller, även de nya, och Joker är oslagbar i sitt tjafs med EDI.

Kontroll: 8/10. Den kan vara lite jobbig om man försöker vara så effektiv som möjligt när man siktar in.

Det enda jag egentligen kan säga mera är att jag tycker att alla som tycker om Mass Effect 1, verkligen borde spela tvåan. Såklart så kan också folk som tycker om RPG generellt spela det, men då tycker jag att man ska spela det första, för att få ut det största möjliga av spelet.

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 9.5/10
1