Mass Effect

Biowares episka rymdäventyr tar dig genom planeter fyllda av rymdödlor och heta stunder. Gamesrule har spelat hela härligheten och här är recensionen.

Jag har alltid varit den som gillat rollspel. Nej, jag har aldrig spelat ett Elder Scrolls och testade aldrig Fable. Men jag har alltid älskat den frihet genren bjuder på. Även om spel såsom Fable II var en liten (pytteliten) besvikelse så njöt jag så länge det varade, för att det är kul. Och för att genren är så fantastisk att man inte kan göra annat än hurra. Det är förmodligen det som lockade med Mass Effect. Två fantastiska genrer mixade i en blandning.

Mass Effect är ännu en del i denna genre. Ett Sci-fi rollspel. Givetvis betyder det att man slåss i rymden, utforskar planeter och gör uppdrag för utomjordingar. Du är Shepard. Tyvärr kan jag inte berätta hans historia, då man skapar sin egen. Har du levt i rymden hela livet? Har du gjort stora saker ute i fält för att hjälpa dina vänner? Du väljer helt enkelt själv vem du är. Detta ger extra med mersmak åt rollspelskänslan, vilket är en tumme upp. Man kommer återkomma till sin egen bakgrund senare i spelet.

Ditt första uppdrag blir att ta dig till en koloni som kallas för "Eden Prime". Med din hjälp har du två vänner som man kan styra genom D-Pad på Xbox 360 (PC har jag ingen aning om) för att säga åt dem vart de ska och om de ska gömma sig eller springa fram. Men som extra stöd har man även en så kallad "Spectre". En intergalatisk beskyddare som bara handlar via Rådet, men även har en arsenal av saker såsom ett eget skepp och kan ta sig vart de vill utan frågor, Rådet är en samling av människor och utomjordingar som bestämmer i stort sett allt i galaxen.

Anledningen varför ni landar på Eden Prime är att ett SOS-meddelande i form av en video visandes soldater bli anfallna och nu behöver hjälp. All kommunikation bröts innan ni han svara, därför behövs du. När ni landar på planeten ser allt ut som en enda stor slakt. Döda kroppar ligger överallt, men det är inte det värsta. Du verkar även ha dragit på dig hittills okända fiender som inte är mycket övers till fred, ladda puffrorna. Det blir en skumpig färd.

De som har styrt slakten är rasen Geth. AI-styrda plåtnicklas som inte låter något komma ivägen. När de lyckats ta död på alla människor på ett område förvandlar de dem till så kallade "Husk". Levande döda styrda av pinnar som håller ihop kropparna. Den människa som numera är en Husk finns inte kvar, kvar är bara kroppen, Mörk och endast med dig i sikte.

Shepards andra mål med Eden Prime är att få tag i den så kallade "Prothean Beacon". Den som hittades under utgrävningarna på Eden Prime, en stor bit metall som skapades av den utdöda rasen Prothean. Som är skaparna av det som fick människorna att hoppa fram 200 år i utvecklingen, nämligen "Mass Relays" och "Mass"-kraften som det mesta människorna numera använder numera får sin kraft från. Mass Relays fungerar som Star Wars överljushastighet, men varje Relay leder bara till specifika platser och kan bara användas när man når en Relay med sitt skepp.

Detta är bara en bråkdel av all den mystik och information som Mass Effects universum delar med sig av. Storyn är sådär makalös den bara kan bli, välarbetad och hela tiden uppdaterad. Allt som händer, alla val man gör är bara en del av Biowares mästerliga rymdepos. Det är en del av trolldomen med Mass Effect, storyn. Jag vet inte många spel som bringar en sådan story, men bra är den. Helt klart.

I Mass Effect finns en så kallad "Codex" för den vetgirige. Denna kan nås i huvudmenyn, och är en informationsbas. Allting du kommer nära eller pratar med eller aktiverar samlas i kodexen så du kan suga i dig ännu mer information om det. Jag pratade med en av rasen kallad "Asari". Blåa ödlor med en frisyr som tillsammans med huvudet ser ut som en lök på något sätt. När sedan kodexen blinkade läste jag om rasen och vad dess färdigheter var och var de finns. Detta är väldigt spännande, då även skepp, datorer och saker såsom sköldar loggas med massor av information.

Något Mass Effect tyvärr inte går så starkt i är grafiken. Här blandas instabil skärmuppdatering med texturer som tar några sekunder på sig att laddas upp (vilket gör att man inte ser några som helst detaljer i ungefär 5 sekunder). Vilket gör Mass Effect till något man förmodligen inte kommer komma ihåg särskilt väl för sin grafik. Tillkommer gör även långa (och många) laddningstider, även om jag varit med om längre. Detaljrikedomen finns där, men ingenting är sådär extra vackert som det hade kunnat vara.

En kontroll utöver det vanliga är något Mass Effect bjuder på, med D-Pad på Xbox 360 så kan man då alltså visa om de ska gömma sig, gå till attack eller bara bestämma en punkt dit de ska gå. Detta fungerar ypperligt smidigt, då man även kan bestämma vilka krafter de ska använda samt ta fram ett vapen åt dem, via samma meny som du tar fram dina egna vapen. Skydd-funktionen är ungefär samma som i Gears of War. Man måste dock huka sig för att kunna gömma sig bakom låga skydd, och stå upp för höga skydd.

Friheten är total. Man kan åka till vilken planet man vill, köra ut med sin Mako (utforskarfordon, med lite klurig spelkontroll. Men jag älskar den trots allt!) och köra uppför berg för att sedan flyga mot marken. Sammanlagt finns det hiskeliga 250 planeter, men till ingen nytta. Då de flesta bara är ödemark som man inte bryr sig om att ens landa på. Favoriten är den kloformade planeten "Citadel" som är oerhört livfull med massor av sidouppdrag som låses upp efter hand. Man vet aldrig om man är helt färdig med en plats.

I Mass Effect ställs man hela tiden inför moraliska val. Ska jag utrota hela rasen genom att döda modern, eller låta den gå? Allt får både för och nackdelar. Min kärlek till en av karaktärerna gjorde mig oerhört ledsen när denne försvann. Karaktärerna etsar fast sig i minnet just för att ingen lämnas utan en riktigt välgjord bakgrund. Man får reda på väldigt mycket om personen när man ställer dem frågor och helt enkelt försöker bli vän med dem. Mass Effects dialogsystem är väldigt genomarbetad det med. Man väljer själv vad man vill säga. Det kommer upp 3 eller fler val, de till höger kommer tillslut leda dig mot slutet av konversationen (de högst upp är positiva, längst ner negativa. Mitten är neutralt och gör ingen skillnad för dig och den du pratar med) de till vänster sida ger mer information och låter dig själv ställa frågorna om det du precis pratat om. Allting fungerar fantastiskt bra, även om texten är lite svår att urskilja på tjock-tv.

Allt detta skapar ett oförglömligt äventyr som (för mig) tog hela 12 och en halv timme att klara ut (gjorde inte ett enda sidouppdrag) och en andra spelomgång kommer både ge mig en achievement och spelglädje som räcker länge. När jag spelar Mass Effect under dess allra mäktigaste stunder njuter jag för fulla drag, och vet att det är just därför jag spelar. För att få se spel som Mass Effect skapas och få spela det. Jag är Shepard, och jag är människans sista hopp.

Grafik - 8/10

Spelbarhet - 9/10

Ljud - 8/10