Call of Duty

Plikten kallar på dig, och allt börjar med sträng träning. Men för att bli en bra soldat så måste man få ta i hårdhandskarna.

Om vi nu spolar tillbaka tiden med sju år så befinner vi oss i år 2003 och det var då Infinity Ward släppte ut deras allra första spel som blev magnifkt! Dock så jobbade Infinity Ward hos EA games ett tag och hjälpte dom med Medal of honor spelen men sedan så har dom själva gjort sina egna spel. Och ja, Call of duty blev antagligen bättre och mer omtyckt än Medal of honor.
Infinity Ward hade den gamla grafikmotorn från 1999 men den gick ändå att använda fast det kunde ha varit bättre om Infinity Ward hade gjort modernare grafik. Samtidigt så släppte EA ut Medal of honor: Rising Sun som inte kunde mätas med Call of duty.

Om vi nu tar det från allra första början. Hela Call of duty börjar med ett litet läger eller snarare en tränings nivå innan själva striden. Du ser öga mot öga med din kapten som med en snäll röst försöker att låta sträng ber dig att först ta dina första steg och sedan ta en titt på några Patriot eller Propaganda bilder. Kaptenen är inte Price utan Foley. En Kapten som har lite utstående tänder och en fult animerad hjälm, han kommer att dyka upp flera gånger i spelets gång men han kommer dock inte fighta lika mycket.

Efter du tagit en titt på dom stora skyltarna så ska du gå till dina andra kamrater och ni ska gå igenom en liten hinderbana där ni ska skutta, traska och krypa över kulspruteeld. Och efter ni kommit över det så ska ni klättra över en vägg och sedan är den orginella träningen klar. Trodde du ja. Nej, man fortsätter att gå in till en plats där du ska träna på att skjuta. Du plockar upp en orange färgad mojäng som i själva verket är en M1A1 Carabine och du ska skjuta lite på tavlor och sedan så ska du träna med en Thompson en Springfield sniper och sedan kasta granater. Innan denna träning är slut så ska du plantera en bomb på en liten del av en förstörd mur och efter den lite klena explosionen så har du avklarat träningsdelen.

Dom första minuterna av spelande på Call of duty kan ge dig en märklig känsla om att de här spelet är bäst eller att det här spelet är bara för grymt. Men efter ett tag av skjutande med dom Amerikanska flygburna så ska du som på nästan alla Call of duty:s byta till dom charmiga britterna. Britternas kampanj är förmodligen den bästa av alla kampanjerna i spelet. Där du bland annat får träffa Captain Price och lite andra typer som man inte känner igen. En bana som man sent glömmer påminner lite om den sista nivån på Plikten kallar 4. Där man ska åka med en bil och skjuta ner sura Specnaz ryssar som åker med lastbilar påmminer väldigt mycket om just den brittiska banan på Call of duty. Där man ska åka i en lastbil och sedan skjuta ner fåniga nazister från sina lastbilar samt mopeder och andra bilar. Miljön är detsamma som på Call of duty 4 så om man spelat 4:an innan ettan så kommer man känna igen det.

Efter att ha spelat som dom Brittiska S.A.S så ska man åka till Ryssland och spela som en Ryss och allt börjar med att Ryssarna ska ta tillbaka staden Stalingrad av nazisterna som hade ockuperat Stalingrad för ett tag sen. Man sitter alltså i en båt som ser ut att ha byggts av en 8 åring. Alltså så ser den inte hållbar ut. Men så snabbt man lämnat bryggan så börjar en Rysk Kommisarie att pladdra om en massa Propaganda tillexempel om att så snabbt ni kommit ut ur båten och satt er fot i Stalingrads mark så ska ni få mat, utrustning och så mycket ammo ni kan bära. Och som vanligt så är det inte sant. Så snabbt man stigit av båten så får man ett magasin och inget gevär. För det är så att en annan Kommisarie pratar nu om att den som flyr blir omedelbart skjuten och att om man är ammo bärare ( Vilket man är ) så måste man försöka hitta ett gevär av en död.

Efter att ha spelat igenom den korta kampanjen som tar drygt 4-6 timmar att klara så vill man ju inte lägga av än. Man vill ju såklart testa Mulitplayern. Och som sagt så fastnar man framför Datorn ett långt tag och lirar Mulitplayer så då höjs alltså hållbarheten.
Multiplayerna däremot är ett väldigt stort plus. Det är både charmigt och trevligt att spela igenom banor som man redan lirat tidigare i storyn. Spelarna på servarna är olika. Det kan vara 2-8 eller 2-18 eller kanske till och med högre. På Mulitplayern så ska man göra det som man brukar göra på Mulitplaying. Man väljer ett lag och sedan så strider man mot ett annat lag. Man har inga klasser så man måste ta antingen Rifleman, Sniper, Submachingun osv.

Spelet hade bra grafik men en och annan bugg kan uppstå, ljudet var bra men inte perfekt. Tyvärr så var ljudet lite ojämnt ibland men annars så var det fantastisk musik och ljudeffekter. Miljöerna var olika. Det kan vara sprängt, skog, städer mm. Men tråkigt nog så var det ganska så fula miljöer med tråkig färg med små fula detaljer. Spelkontrollen var perfekt, precis som ett helt vanligt FPS spel till dator. Det är WASD kontrollen som man använder på Call of duty och andra spel.

Infinity Ward gjorde ett bra jobb men grafiken kunde förbättras till och med för att vara 2003. _Captian Price

Sammanfattning: Stört skönt tempo med grymt kul multiplayerdel med perfekt musik.

Testad version: PC