Little Big Planet

Skrivet av: T-Boy   2010-02-26

LittleBigPlanet utspelar sig i en fantasivärld. En värld där allas tankar och fantasier samlas och bildar världar som häpnar. I denna värld så är huvudpersonen Sackboy, eller Sackgirl om man så vill. Han är en liten sackofigur gjord utav tyg och troligtvis uppstoppad med bomull. Det är allt, när man börjar det vill säga.

Spelet börjar med att man introduceras för denna lilla figur och lär sig då att styra honom. Efteråt så får man lära sig grunderna i spelets banor, något som går relativt snabbt. Sedan så bär det av på det stora äventyret där man reser mellan platser runt hela den "lilla stora planeten". Berättelsen är det som för spelet framåt. Den är dock inge vidare intressant och då är det ju alltid roligare att spela med några vänner istället vilket gör att det genast blir mycket roligare att spela. Och om du nu inte skulle råka ha några vänner (vilket jag hoppas att du har) så kan du gå online och spela med andra spelare från hela världen.

Men när inte storyn är så intressant, vad är det då som får mig att fortsätta spela. Jo, det som får dig som spelare att fortsätta är alla kreativt uppbyggda banor. Banor som ska föreställa stora städer är i själva verket bara uppbyggt utav kartong, trä och lite rep. Det är det som får dig intresserad. Det och den grymma fysikmotorn i spelet. Den som gör allting lite verkligare. Sen så får vi inte glömma att nämna att du också kan ändra allt efter ditt eget tycke.

Du kan t ex ändra din sackboy (eller som jag sa förut, sackgirl) till vad som helst. Inte rent formmässigt men utseendemässigt. Du kan få honom att se ut som en pirat, en amerikan ifrån 50-talet, en haj, en fågel, en kinesisk mästare ja vad som helst. Det är bara fantasin som sätter gränserna. Och om du tycker att det ger dig stor frihet så har du inte hört om skaparläget än.

I skaparläget så får du själv möjlighet att göra egna banor. Även här så är det bara fantasin som sätter gränserna. Du kan bygga precis vad du vill. Vill du göra en racingbana så är det bara att göra det. Vill du göra en kopia av ditt rum, gör det. Vill du göra en Mariobana, visst okej, gör det. Det finns som sagt inga begränsningar. Gör bara det som faller dig in. Och när du är nöjd med din bana så är det bara att döpa och publicera den online. Här kan du också spela andra banor som andra har publicerat.

När det kommer till grafik så är spelet otroligt snyggt. Bara man zoomar in lite så får man se alla detaljer på sackofiguren och alla banor. Det är som om det skulle vara verkligt. Man inser att dem verkligen nyttjar kraften i Playstation 3. Och då finns det kraft kvar att hämta.
Spelets musik är också väldigt skön att lyssna på medans man hoppar omkring på banorna. Om du dock inte skulle tycka att musiken är något vidare bra så kan du alltid spela upp musiken som du har på hårddisken i din Playstation 3.

Jag har inte hunnit nämna kontrollen i spelet som är riktigt bra gjord. Man går som vanligt med vänsterspaken, hoppar med kryss... och sen då? Jo, man kan faktiskt styra Sackboys alla delar. Om man vrider på kontrollen så kan man vicka på huvudet, vill man istället dansa så är det bara att trycka på vänsterspak och vrida på kontrollen igen så styr man dennes kropp istället. Sen så kan man också styra hans/hennes armar. Det gör man genom att man håller in L2 och R2 knapparna och börjar vrida på vänster- och högerspak. Då kan man glatt vinka, göra gester eller bara snurra på armarna. Skulle man vara i behov av att visa sitt humör när man är online (eller offline) så kan man, genom att trycka på riktningsknapparna, ändra på Sackboys humör. Trycker man uppåt så blir han glad, trycker man åt höger så ilsknar han till. Nedåt så blir han ledsen och vänster så blir han orolig. Detta kanske inte är så viktigt men det är definitivt något som höjer upp humöret vid tråkiga stunder.

Det enda som jag finner som är negativt med spelet är att det är bra mycket roligare när man kör flera personer. Roligast offline men även online kan ge dig ett gott skratt.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att det här ett måste för alla som äger en PS3. Och för er som inte äger en så är det här spelet en bra anledning att skaffa en.

Grafik: 10/10