Army of Two: The 40th Day

Oj, här hände det verkligen grejer.

Jag visste nog att Army of Two: The 40th Day skulle bli bättre än den ytterst mediokra Army of Two (1), men inte så här mycket bättre. Whoa! Man byggde om mycket från scratch och att avfyra ett vapen känns faktiskt både tillfredsställande och destruktivt. Tryck och tyngd, äntligen. Det märks också tydligt att noggrann research gjordes inför programeringen av alla vapenmodeller. Förutom AK:n, som känns direkt fel, och det faktum att spelet endast erbjuder tre olika handpistoler (!?), så finns det gott allhända skjutvapen här. Och den som vill pimpa loss med skjutjärnen kan denna gång verkligen gotta sig i sysslan då möjligheterna att förändra saker och ting känns nästan övervädigande.

Den kaxiga, både hatade och älskade, attytiden från det första spelet känns något nedtonad nu och kvar finns en lite allvarligare historia. Eller åtminstone en mer involverande sådan. Dessutom känns Shanghai som en underbar lekstuga att leka krig i trots att miljövariationen inte är den bästa precis som Jonas Mäki skriver i sin recension.

Det jag däremot älskar är att man fördjupat coop-möjligheterna samtidigt som man reduserat de trista back to back-segmenten från ettan. Back to back, som nu ändå förekommer här och var, gör det endast hastigt och fungerar mer som pulshöjare snarare än en underutvecklad, alltför återkommande stridsparti. Att man numera kan "ge upp" till ruskprickarna och injicera dessa med en falsk känsla av övertag, samtidigt som man har sin partner speja området med kikarsiktet, för att tillsammans sedan därefter ta ner samtliga hot under loppet av sekunder, bjuder på otroliga dimensioner till striderna samt ren spelglädje.

Också, att kunna sprinta är ju en självklar aspekt i dagens actionspel men i Army of Two: The 40th Day fungerar detta ännu bättre. Varför så? Om man råkar springa in i en fiende som precis fick dig i siktet så utför man en brutal tackling som skickar iväg denne till nästa stopskylt. Roligt och underbart, och något jag saknat i många andra spel.

Som ni har redan kanske kan se så älskar jag det här spelet innerligen. Det första Army of Two lät som ett drömspel på förhand, men innehöll dessvärre så mycket tristess att det föll någonstans halvvägs på löpbanan. Del två lyckas inte enbart hela vägen utan även vinna hela tävlingen. Som regelrätt co-op är detta en triumpf. Bäst med en polare precis som Gears of War 2, Resident Evil 5, Rock Band 2 och Halo: ODST. Utser faktiskt det här till det bästa coop-spelet just nu aktuellt.

Röjiga eldstrider, tryck i vapnen, massor av vapen-skins (tillbehör, annat godis), rafflande ljud i 5.1, underhållande handling, snyggt, välgjort och ett superbt sammarbete.

Samlat betyg: 7.3/10
1