Mass Effect 2

Jag tycker Mass Effect 2 är bra men inte så fantastisk som många andra verkar anse. Faktum är att jag tycker ettan var bättre som jag spelade ut för första gången precis innan tvån. Jag tycker därför att det kan vara lämpligt att göra en recension av den först.

Ettan började rätt segt, de första timmarna kändes som uncharted men med tråkigare miljöer. Jag är inte heller så förtjust i spel med mycket story, det blir lätt tråkigt med en massa cutscenes. Det var också ett ställe i början av Mass Effect där det var lite mycket story, men efter ett tag började jag fastna för storyn den är riktigt bra. Det som gör att jag gillade att det var mycket story till skillnad från andra spel är att man är delaktigt i storyn, genom att man hela tiden får välja mellan tre svarsalternativ vid konversationer. Det skadar inte heller att commander Shepard är rätt snygg samt har en passande röst till.

Efter ett par timmar in i spelet tycker jag emellertid att det blev bättre miljöer, bättre fiender, samt att fightingsystemet blev bättre ju mer man uppgraderade. Varvid slutbetyget för ettan blir 8.5.

Vad gäller tvån så börjar den riktigt bra och för att inte spoila något så nöjer jag mig med att säga att den är episk. Kanske är början för bra då förväntningarna på resten av spelet blir skyhöga, vilket det tyvärr inte klarar av att leva upp till. Spelet är fortfarande bra men jag tycker det blir lite enformigt efter ett tag. Jag skulle velat haft mer variation på fienderna samt fler bossar. Jag tycker ettan hade bättre fiender med stora insekter som jag gillar men som saknades i tvåan. Jag tycker vidare att det var mer variation i ettan då man hade Mako att köra runt i. Jag tycker också att ettan hade bättre miljöer då det var mer utomhus miljöer i den. Tvån har några riktigt bra miljöer, men tyvärr även för mycket tråkiga inomhusmiljöer. Jag tycker också att storyn var bättre i ettan, då man var tvungen att fatta mer livsavgörande beslut i den. Jag tycker även att slutet av spelet kändes mer episkt i ettan, då man fick gå på taket utav Citadel.

Jag förstår inte heller varför alla säger att spelet är så långt, för mig kändes det kort om man inte gör alla siduppdrag. Ettan tog mig två veckor att köra ut men då gjorde jag också en del siduppdrag. Tvån tog mig dock bara en vecka, och då gjorde jag alla siduppdrag gällande ens grupp samt några andra. Vad gäller hjälpuppdragen för ens grupp tycker jag de är bra men de är rätt korta så det blir lite hattigt. Jag hade hellre sett att huvudstoryn vart längre. Tvån har dock bättre fightingsystem än ettan, men det räcker tyvärr inte för att överglänsa ettan.

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 9.5/10
1