Naruto: Rise of a Ninja

Den nudelätande bråkstaken Naruto får kämpa mot en rad olika ninjor i Ubisofts otroligt sköna spel Naruto: Rise of a Ninja.

Naruto är en fantastiskt bra mangaserie, Men otroligt roligt som spel också. Naruto Rise of a Ninja är det första Naruto spelet till xbox 360. Det har väldigt färgglad grafik som känns ganska verklig påp något sätt. Det är ett väldigt underhållande äventyrs/fighting spel. Man får utforska Konoha, samla på sig mynt, klå up banditer och ninjor samtidigt som man tar sig igenom storyn som utspelar sig från episod 1 till 80 i serien.

Storyn

Det har gått tolv år sedan en hemsk niosvansad demonräv härjat i Konoha. Den fjärde hokage (bynsmästerninja) Lyckades rädda alla från demonräven och införsegla den i en liten nyfödd pojke. Pojken som hette Naruto. Men han fick betala med sitt eget liv för att det skulle kunna ske.

Man börjar spelet vid Narutos skola. Han har misslyckats med att bli godkännd vid sin examen. Vid examen skulle man göra en klon av sig själv men Naruto är jättekass på just det. Examen skulle ge honom ninja ranken. Hans ena lärare Mizuki lurar honom att stjäla en skrifrulle med förbjudna tekniker iskrivna. Han säger att Naruto kan förbättra sina ninjafärdigheter med den, men i själva värket har Mizuki egna ondasyften till att använda skriftrullen.

Man börjar med att klättra upp lite för några brädor och lådor för att komma mot en ingång till hokagehuset. Sedan när man stulit rullen ska man ta sig ut ur byn genom att följa några ringar som visar vägen på tid. Självklart har man en pil som visar vart man ska, som i detta spel är i kunai stil.
När man tagit sig ur byn och in mot skogen
får man lära sig skuggklonstekniken. Man får lära sig vilka knappar man ska använda för att få fram ninjatekniker. Sedan efter det kommer det lite cutscenes. Alltså i spelet visar man klipp från avsnitten vid speciella tillfällen. Såklart är Iruka med i början. Mizuki blir första fighten i storyn och man får lära sig lite combos och vilka knappar man använder vid strid. Man får också utföra skuggklonstekniken under striden. Vid varje ultimata teknik kommer det som en liten film där man sedan ska trycka på knappar som visas upp. Sedan efter detta börjar spelet på riktigt.

Storyn är väldigt lång och bra gjord. Sido uppdragen i spelet kan kännas som om man gjort det tidigare. Att springa omkring, hoppa, glida nerför stållinjer, krocka in i väggarna och blöta ner sig själv i vattnet i läcker design känns otroligt fritt. Man kan hålla på i flera timmar. Musiken i spelet är också härlig, Det förekommer musik från själva tv programmet och där finns väldigt sköna låtar.

Man kan disskutera med invånarna i Konoha. Från början av spelet hatar de honom, men ju längre man kommer vidare i spelet så börjar de gilla honom mer och mer. Man ska mest göra uppdrag för att bli mer omtyckt. Man kan också göra sidouppdrag, leka kurragömma med Konohamaru, köra racing på tid, jobba som nudelleverant och tillfredställa de människor som inte har tur i kärleken med sexy-jutsu. Dessutom kan man köpa vapen, skriftrullar, videos och nudlar (såklart).

Fightingmode är multiplayerläget där man kan välja bland några kämpar. Blandannat Naruto, Sasuke, Sakura, Kakashi, Gaara m.m.
Det är roligt att slåss mot en kompis. Man kan kämpa online också. Det finns en rad banor att välja bland också. Man har också möjlighet att ladda ner fler karaktärer till multiplayern från Xbox Live. Man kan också ladda ner de japanska rösterna till spelet, vanligt så är spelet på engelska.

Naruto Rise of a Ninja är ett Fantastiskt roligt spel till xbox 360. Jag rekommenderar det starkt till de som gillar Naruto, men även till de som inte gör det. Man har enorm frihet att utforska i spelet. Och fightingen är jäkligtkul.

Grafik 8/10

Ljud 8/10

spelbarhet 9/10