Svenska
MEDLEMSRECENSION

Battlefield: Bad Company

B-kompaniet bjuder på ett inte fullkomligt B-spel.

Battlefield: Bad Company är DICE första försök att införa en enspelarkampanj i battlefieldvärlden. Storyn går ut på att arméns sämsta kompani, B-kompaniet, får dig som ny rekryt. B-kompaniet är det kompani som får göra skitgörat och vara de som springer in först i striden. När sedan kompaniet får upp ögonen att ett gäng legosoldater härjar i området med ett stort lass guld, så får de fyra grabbarna i kompaniet en guldglänsande idé som är mer lysande än att strida i det fiktiva krig som utspelas, nämligen att hitta guldet och leva resten av sina liv i lyx.

Det märks att DICE tidigare bara jobbat med onlinespel med mänskliga deltagare inom FPS-genren. Fienden i Battlefield: Bad Company är bland de sämsta jag stött på i modern tid. När spelaren väl avslöjat att han finns i närheten så vet fienden hela tiden var han befinner dig och skulle man sticka fram nosen lite för långt möts man gladeligen av en kulskärve rakt i ansiktet oavsett om du smugit runt halva området eller legat och tryckt bakom en kulle i fem minuter. Dessutom är de riktiga skarpskyttar och missar sällan sina mål såvida det inte finns en solid vägg i vägen, inte för att det stoppar dem då det mesta går att skjuta sönder med lite vilja. Det går med andra ord inte att smyga sig på sina fiender speciellt bra och det gäller att lyckas skjuta ihjäl dem innan de lyckas skjuta ihjäl dig och frekvent använda din läkespruta mellan varje fiende. Dina kompanikompisar är lika värdelösa som fiendens AI och gör knappt någon nytta.

Om det inte varit för den tokusla AI:n skulle enspelarkampanjen troligen varit riktigt bra. Miljöerna är väldetaljerade och enorma, fordonen är roliga att använda och uppdragen varierade och bakgrundshistorien känns trovärdig med sköna välspelade karaktärer som ofta har sammanhängande diskussioner om både det ena och det andra, även om de representerar de traditionella stereotyperna. Vapnen känns tyvärr också lite mjäkiga och även om det finns en stor uppsättning så verkar det inte vara så stor skillnad på de olika vapnen inom varje klass. Särskilt granater och granatkastare verkar knappt ha någon sprängkraft att tala om.

Grafiken är blandad men för det mesta bra med varierad ljussättning, snygga byggnader, läckra fordon och massiv förstörelse av miljö. Vissa texturer känns dock trista och platta, de splittrade föremålen går inte sönder helt verkligt och fienden är inte så välanimerade som de borde ha varit. Dessutom är de flesta byggnader helt tomma och saknar oftast all form av möblemang vilket känns väldigt udda.

Ljudet däremot är Bad Companys stora förtjänst. Ljuden av strid är bombastiska och tar hänsyn till avstånden och varifrån de kommer. Skottsalvor kan höras långt bortifrån och ekar över slagfältet och ljuden låter olika beroende på var du befinner dig, ute i det fria eller instängd i ett hus.

Även om kampanjen är väl utförd så är det onlinedelen som är den verkliga fokusen i Battlefieldspelen. Här bjuds man på två spellägen, det traditionella dominering där man ska hålla ett antal flaggor och ett nytt kallat guldrusch. Guldruschen går ut på att ett lag är anfallande och det andra är försvarande, där det gäller för det anfallande laget att spränga ett antal par lådor fyllda med guld innan de har dött för många gånger. Varje gång de lyckas spränga de två guldlådorna flyttas målet till nästa par och anfallarna får förstärkningar.

Trots att onlinedelen är solid och välgjord känns kontrollen inte helt bra. Spelet känns stelt, oprecist och sladdrigt och saknar den känsla som finns i många andra förstapersonsskjutare. Att man måste hålla ner L3 istället för att bara trycka på den för att springa är en oförlåtlig designmiss som gör det otroligt drygt och smärtsamt att rusa. Att man heller inte kan ligga ner och smyga fram är också ganska tråkigt, även om det är till för att inte ge alla krypskyttar alltför stor fördel. Ytterligare en sak som stör mig är den grafiska markör man ser i bilden när någon blivit avslöjad. Det skulle vara helt ok om man dyker upp på kartan som en markering men att man syns genom både väggar, terräng och tak på skärmen i takt med att fienden rör sig gör det irriterande.

Som en extra skönhetsmiss så fungerar inte de som vanligt irriterande troféerna heller. Ibland vägrar de helt låsas upp trots att man uppfyllt kraven vilket genererar en ännu större frustration än de brukar. Att man även inte låser upp troféerna för normal svårighetsgrad trots att man spelade igenom kampanjen på hård som brukligt är ytterligare en glädjedödare.

Battlefield: Bad Company är ett ok spel som skulle behöva lite mer finputsning och genomgång av spelmekaniken för att kunna tävla mot spel som till exempel Call of Duty: Modern Warfare. Fler spellägen och högre spelarantal skulle inte heller sitta i vägen för att fylla de ibland väldigt stora kartorna, men det kan vara värt en genomspelning för den krigssugne.

Grafik: 7
Ljud: 8
Spelbarhet: 6
Hållbarhet: 7

Plus
Massförstörelse med skönt ljud

Minus
Urtrist AI med röntgensyn, stelt, troféer där vissa inte ens går att låsa upp.

Medlemsrecensioner45
Samlat betyg: 8.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10