Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins var ett av de spel jag var ganska skeptiskt för, det tog ett tag innan jag skaffade det, men till sist efter att ha sett flera grymma recensioner bestämde jag mig för att ta mig i kragen och sticka och handla spelet. När jag kommer hem är det bara att dra ur alla sladdar från datorn, det var så att jag skulle på ett lan, dock inte med Dragon Age, men spelet lades i väskan och fick följa med mig på färden. Väl hos min polare blir första jag gör att installera spelet i min dator och det tar väl hyfsad lång tid, läser på förpackningen och ser att hela spelet ligger på 20 Gb, men spelet går tillslut igång och det första jag gör är att skapa en gubbe och jag väljer en Warrior som finstart, spelet laddar och en filmfrekvens visar sig under ett ögonblick, kort där efter slutar den och jag får greppa taget om min gubbe som ska få uppleva både bra och dåliga känslor i sin närvaro, som en *Grey Warden.

*Grey Wardens är fruktade kämpar på elitnivå, deras huvuduppgift är att besegra Darkspawns som är det huvudsakliga hotet i spelet. En Grey Warden har mer makt än en kung och kan helt själv bekämpa de mesta hoten runt omkring sig.

Det första du får göra innan du greppar rollen som en Grey Warden är att göra din egen karaktär, du får välja om du vill vara en människa, en alv eller en dvärg och även kön. Efter detta får du bestämma vad för klass din karaktär ska ha, om du t.ex. vill bli en råstark Warrior, en Smygande Rogue eller en Mage som kan göra mer saker med sin stav än vad du kan ana dig. Beroende på ras och klass så får du även börja på olika platser runt om i Ferelden som världen heter. Du har även förmågan som i de flesta rollspelen att ge din karaktär det utseende som passar dig.

Det första du får göra är också en separat sak, oftast så börjar det med ett fåtal lätta Quests + ett par tråkiga konversationer. Konversationerna i spelet är helt anpassade utifrån hur du svarar eller vad du säger helt enkelt. Kom ihåg att du pratar med är inte lika dumma som du tror, sticker du ut för mycket kan det bli duell, brustna hjärtan och till och med att du hindras från att klara av ett uppdrag. Välj dina ord rätt när du spelar.

Som Human Warrior och Mage som jag hittills provat igenom hela spelet med får du uppleva ett Quest där du ska skydda en fästning, du ska tända elden högst upp i det högsta tornet och därmed kalla på hjälp då du är underbemannad, som en ny Grey Warden är alla lite skeptiska över dig, men denna gången är det inte ditt fel. Din sida har blivit förrådd av Loghain, en man vars vilja oftast går igenom. Med trupper som marscherar bort från striden blir det Dark Spawns som vinner och du är högst upp i tornet när *Darkspawns invaderar, du är nära döden, men blir räddad av en häxa och ditt huvudsakliga mål nu som hela spelet går ut på är att befria landet från Darkspawn och *The Blight.

*Darkspawns är de huvudsakliga fienderna, de består av tre typer beroende på vilken ras det är som blivit infekterad. Människor blir Hurlocks, Dvärgar blir Genlocks och Alver blir Shrieks. Det finns även starkare typer som du kommer stöta på i spelet.

*The Blight kallas det när darkspawns tagit en av de gamla gudarna, i denna formen en drake kallad Archdemon, Darkspawn börjar då marschera upp mot ytan med mål om att ta död på hela världen.

När det gäller klasser finns det som sagt tre stycken, Warrior, Mage och Rogue. Som Warrior får du lära dig Talents som går ut på anfall och försvar genom vapen och sköldar. Talents finns både hos Warriors och Rogues då Mages har Spells. Som Warrior kan du göra din karaktär din en livsfarlig närstridskämpe, starka attacker med olika vapen som t.ex. Svärd, Klubbor och Yxor, samtidigt som du passar bra som en Tank, en som tål mycket skada och som alla fiender attackerar. Som Warrior kan du välja specialiseringar som Champion, Berserker, Reaver och Templar.

En Rogue gör du om du har i mål att göra svagare attacker, men kanske snabbare och ljudlösare. Du vill kanske specialisera dig på tvåhandade vapen som dolkar eller varför inte pilbågar. En karaktär som Rogue har Talents som går ut på att bli osynlig, att göra attacker bakifrån eller kanske specialiseringar på pilbågar. Denna passar utmärkt om du har en Warrior i din grupp då du kan komma bakifrån och göra attacker som inte fienden är beredda på, detta ger en Critical Hit. De specialiseringar du kan välja som Rogue är Bard, Duelist, Ranger och Assassin.

Som Mage får du göra starka attacker på långt avstånd för det mesta. Dina stavar kanske inte skadar så mycket i vanliga fall, men använder du dina spells blir det andra bullar då t.ex. kan göra magiska sköldar, stora eldstormar, paralyzeringar eller kanske spells som ökar livet på dina motståndare. Som Mage måste man dock ha viss kunskap då det finns oerhört många spells som både kan vara bra och dåliga i vissa sammanhang, du kan också kombinera spells så att de blir ännu starkare. De specialiseringar som ingår i denna klassen är Shapeshifter, arcane warrior, Spirit Healer och Blood Mage.

Det sista jag ska ta upp innan jag börjar med betyget är att ta upp saker som är extremt viktiga att veta.

Genom vissa konversationer kan du faktiskt få en spelare att bli med dig och det är helt beroende på dig då du kanske hellre vill ha en Mage i din grupp istället för en Warrior. Du kan dock byta gruppmedlemmar i vissa platser. Din grupp kan ha en plats på fyra personer inklusive dig själv, och dessa fyra personer följer med dig hela vägen till slutet. Du kan även införa bra vänskap och till och med romanser med dina gruppmedlemmar och med mycket skicklighet och tur får du spelaren i säng, trott eller ej. Du kan också kyssas med vissa karaktärer under flera tillfällen. Du kan ge presenter till dina kompisar och detta får dem att bli ännu bekvämare med dig, dock så är vissa presenter bättre lämpade för vissa karaktärer.

En annan viktig sak är Taktik, du måste ha en bra taktik under vissa tillfällen där du kanske möter din död. Taktikalternativet finns högst upp på skärmen där även Backpack och Journal finns, här kan du ställa in dina gubbar i förväg att göra olika saker, t.ex. att ta vissa spells, att angripa vissa fiender osv.

den tredje och viktigaste saken är att du inte har oändlig tillgång till pengar, gör ett flertal Quests, döda många fiender eller sälj dyra saker innan du går in i strid. Köp på dig saker för du kommer förmodligen behöva både liv och *Mana under dina resor.

*Mana är din livskraft, hos Warriors och Rogues finns det istället Stamina och detta reduceras beroende på hur starka och hur många Talents/ Spells du använder.

Grafik
Grafiken är otroligt snygg i Dragon Age och det finns inte mycket att klaga på. Texturen hos NPC's och byggnader är de mest välgjorda och man ser verkligen att mycket arbete har lagts ner. Även att matcha munnrörelserna som också är riktigt bra. Jag skulle gärna ge tio, men det finns en sak jag blir sur på och det är miljön. Marken och omgivningen i allmänhet ser ful ut ibland och otroligt kantig. Betyg = 8

Ljud
Ljudet är också i toppklass och låter bra med ett par grymma 5.1 högtalare, musiken i Dragon Age passar otroligt bra och är mysig under flera tillfällen. Bra sångröst i vissa delar kan du också få höra och spelet är verkligen roligare att spela när musiken är på topp. Ljudet spelar ju också roll på vad du använder för högtalare osv. Betyg = 9

Spelbarhet
Många saker väntar dig och det möts få problem, men det som ibland drar ner på betyget är att det som fler andra PC spel hackar ibland, då menar jag inte att det stannar och att skärmen får tuppjuck utan att döda fiender fastnar med huvudet i marken. Vissa vinklar på skärmen kan också få spelet att hoppa ibland, dessa stunder är fåtal och inget märkvärdigt. Det finns flera olika väggar du kan gå och många möjligheter som tids nog alltid slutar på samma ställe. Spelet har även en sak som inte många spel, riktiga känslor och smarta karaktärer. Du kommer ibland bli gråtfärdig och att läsa konversationen utan att hoppa över scener är en smart grej då det är en stor del av spelet. Betyg = 8

Hållbarhet
Spelet håller verkligen i längden om det nu inte är så att du är typen som bara kör med Warrios. Om du provar på olika raser, olika klasser och olika specialiseringar tar det lång tid att tröttna. Du kommer även bli förälskad i hur bra din karaktär kan bli, har du tur blir det inte svårt alls, även fast utmaningar är roligast. Di kommer få flera utmaningar i spelet, tro mig, vissa kan du inte hindra heller. Um´tmaningarna är riktigt roliga såklart och drar upp spelbarheten då adrenalinkicken är hög. Finns nog inget som man tröttnar på direkt, men ibland så är det lite för mycket fightande, men har än så länge inget problem med det. Långa laddningstider drar ner på betyget en aning. Betyg = 9

Betyg
Betyget blir 9 och är välförtjänt då detta kanske är ett av de mest underhållande spelen jag haft, har än så länge efter drygt 70 timmars spelande inte tröttnat. Ska föresten köra lite nu.

Medlemsrecensioner17