Call of Duty 2

Du landstiger stränderna i Normandi. Du jagar bort gnälliga Nazister ifrån Stalingrad. Du ser en lätt man med rödbasker och är alltid sugen på att smiska flera Tyskar.

Hela Call of duty 2 går ut på att du ska kriga under Andra världskriget bland flera olika slag i olika länder. Som i Ryssland så ska du pricka Nazister med en Mosin Nagant scoped, och sedan gå med kort shorts i Afrikas varmaste dagar. Call of duty 2 är något helt extra med skön kampanj och stört snygg grafik.

Call of duty 2 tar sin början i Ryssland- Moskva och innan själva striden ska börja så måste man traska igenom träningen. Du följer Commisarie Letlevs order så att man simpelt kan klara denna träningsnivå helt utan problem. Dina kamrater hinner redan ta sitt frusna vapen från bordet, så du får gå in i vapen huset och skaffa dig en pistol och ett gevär. När du väl har kommit tillbaka till dina kamrater så ska du skjuta teddy björnar, flaskor och tallrikar, hjälmar och sedan slå ned en skyltdocka med en Tysk väst på. Och så kommer det lustiga.
Du kommer kanske ihåg träningsnivån på Call of duty. Där skulle man kasta handgranater in genom fönster och dörrar, det är ungefär samma sak här. Förutom att du kastar potatisar genom fönster och badkar.

Då undrar man ju varför potatisar och inte handgranater. Då säger Letlev till en av soldaterna som precis frågade varför man skulle kasta just potatisar. Som sagt så svarade Letlev: "För att riktiga granater är nödvändiga, förresten så är dom värda mer än dig!".
Jaha, då fick vi ett svar på den frågan. Efter att ha spelat klart hela träningsnivån så ska man ut i krigsfronten, och just dom blodigaste striderna också, som till exempel när man ska kriga i den snötäckta Stalingrad som är proppfull med sura Nazister. Du ska även pricka en och annan Tysk med ett prickskytte gevär. Dock så var den Ryska kampanjen ganska så kort, fast det var mycket att upptäcka. Se dom ner bombade husen som rasar mer och mer, och dom unga Ryska soldaterna som då och då tar en paus och värmer sig själva. Man får en riktig krigskänsla i just dom här miljöerna.

I den Ryska kampanjen så är dom bästa stunderna då när det är som lugnast och när det är som kraftfullast. Som ett exempel när man spränger ett hus fullt av Nazister eller när man kryper inne i dom såkallade "Pipe Lines".
Vi har sett män strida. Vi har sett våra kamrater lida av blodförlust eller något helt annorlunda. Men det Call of duty 2 bljuder på är kvinnliga soldater. Dock så finns det ju en annan kvinnlig huvudroll i Call of duty 3 men på Call of duty 2 så är det helt anonyma karaktärer som springer omkring och vrålar precis lika mycket som dom mannliga rollerna.
Den Ryska huvudrollen däremot, heter Vasili och är en simpel soldat som bara följer order. Det var efter att hans familj hade dött av Tyska artelleri bombningar.

Så kommer det äntligen dom charmiga Britternas kampanj. Det är en ljuvstämmning med den mörka miljön. Innan man kommer i själva dagsljuset så ska man smiska Nazister igenom natten mörker. Spränga Tyska bunkrar som är fyllda med ammonution tillsammans med Kapten Price är underbart. Du ska dock strida bland annat i Tunisien, Egypten och ett par ställen till. Infinity Ward gjorde ett bra jobb med att byta miljö på ett så bra sätt som i Call of duty 2.

Man blir så himla van vid den vita, dystra Rysslands miljön och sedan plopp. Så är det varm och Tyskarna går i shorts och T-shirts. Istället för tjocka vinter rockar med svarta handskar och halsduk.
Dock så ser det lustigt ut med dom gul-vit klädda Britterna och just dom urlöjliga och värdelösa hjälmarna så får man allt ett gott skratt om man aldrig sett glada Britter i potthjälmar.

Det finns två huvudroller för Britterna. En som är sergeant och du springer omkring på fots, medans den andra Brittern är en Tank kommander och leder en grupp med Crusarder Tanks igenom Tunisiens sandiga ödemark.
Tråkigt nog så finns det endast två nivåer med Pansar- Vagn.

Vad händer nu efter att har spelat runt Afrika med dom flitiga Britterna? Jo, då börjar invasionen av Normandi den 6 Juni 1944. Fast nu invaderar du Point du hoc som ligger några mil bort från den själva Omaha Beach. Det är då den 5 Juni och inte den 6.

Allt börjar med att din grupp sitter i en gungig båt som är just på väg mot dom höga bergen på landet Frankrike. En av soldaterna spyr (Denna nivå påminner om filmen "Saving Private Ryan" ) och sedan börjar striden. Och bara så du vet. Du har inte tid med att knyta kängorna utan får snabbt för brinnande livet lämna båten, men just under denna sekund blir båten träffad och du ligger på marken precis intill stranden. Du vänder dig om och ser ett antal Amerikaner som fick samma öde med båten, och brinnande soldater springer förtvivlat omkring tills dom dör.
Som vanligt så blir du räddad av din ledare. Vid denna lag heter han Sergeant Randall. Du och Randall ska överleva dom blodiga striderna igenom Frankrike ända in till Tyskland. Ljudet av alla skott som viner förbi huvudet är lika trovärdiga som designen på vapnerna var. Alla explosinoner frång granater och granatsplittret som flyger på andiktet är bara för maffigt.

Efter att ha spelat igenom dom 25 uppdragen (Eller fler) så börjar man ju med Multiplayern. Mulitplayern är nästan detsamma som i dom tidigare Call of duty spelen fast med en hel del förbättringar. Som att grafiken är bättre, fler banor och ett par nya vapen. Dock har spelet inga fodorn att styra som i Call of duty: United Offensive fast det överlever ändå. Och en liten nyhet är att om du nu träffar en fiender så kommer det snabbt upp en sorts vit "Crosshair" som har ett blodigt ljud. Det var ingen direkt känsla av i dom tidigare spelen när man inte visste om man träffade någon eller inte. Dock så är det här med i resten av Call of duty spelen så det är här dom började.
Och det är lätt att börja spela Online. Ta en serv. Vänta....Ta ett lag, välj en klass och sedan är det bara att börja strida mot polare till exempel!

Det var en hel drös med fördellar, såklart så finns det ju nackdelar. Men inte så många, spelet är så fantastisk. Nackdelarna är nog att den Ryska kampanjen är så oerhört kort och att spelet då och då är lite ojämnt.
Men annars är spelet grymt bra.
Så om ni inte äger ett exemplar av Call of duty 2 så varför inte kila ner till billigaste affären och skaffa det här!

Call of duty 2 bjuder på ljuvlig andravärlds kriget känlsa som alla som gillar just andra världskriget kommer att älska! Dock kommer andra människor också bli riktigt nöjda._Captian Price