Resident Evil 5

Om du plötsligt blev förlamad så skulle du troligen tycka att livet sög och saknade mening. Men efter hand så skulle du troligen finna dig i din situation och leva väl efter dina förutsättningar.
Det är just den känslan man kan sammanfatta Resident Evil 5.

Jag går inte närmare in på story eller handling då den borde vara ganska känd vid detta laget.

Man tar på sig rollen av en supermacho specialforcetyp vid namn Chris eller en badass brud som heter Sheva, snygga o vältränade. Problemet är bara att de lider av en sjukt svår ledgångsreumatism och ett lätt förståndshandikapp. Detta gör att man inte kan hoppa annat än på bestämda ställen, man kan inte kasta sig åt sidan eller springa åt nåt annat håll än framåt. Det allra svåraste handikappet är dock oförmågan att inte kunna skjuta springandes eller ens gående. Samma gäller även att hugga med kniv.
Förmågor som vi lönnfeta pizzaätande datanerdar tagit förgivet irl.

Chris o Shevas fysiska begränsningar är ett riktigt handikapp i en värld fylld med levande döda som har en rörelsefrihet som våra spelarkaraktärer bara kan drömma om. Detta gör att spelet känns värdelöst man vill bara slita ut skivan o använda det som frisbee. Men "om" man ger spelet lite tid så kommer du att anpassa dig till livet som rörelsehandikappad och kanske även se tjusningen i det. När man väl accepterat sina rörelseförutsättningar så kan man njuta av en ganska hyffsad story (för att vara japansk o Capcom) och en helt underbar grafik.

Om vi bortser ifrån rörelsekontrollen så är nog spelet en av de allra mest genomtänkta och grafiskt imponerande som släppts och värt nära en 10. Men man kan inte annat än att bli lite tårögd av avundsjuka när man ser dessa döingar kasta sig runt bakom skydd, skjuta med geväret ovanför skyddet (i bästa Gears stil) och göra allt det där man själv alltid kunnat göra i alla andra spel.

En annan sak som är riktigt störig är vapnen. Man kan i shoppen uppgradera sitt vapen på ett närmast orealistiskt sätt men inte köpa någon ammunition!?

Jag ger dock detta spelet "9". Om man låtsas att Chris och Neva helt enkelt är rullstollsbundna så funkar spelet riktigt bra. Bossfighterna e grymma och har jag nämnt att grafiken är fantastisk?

Medlemsrecensioner38