Call of Duty: Modern Warfare 2

Grus skvätter upp i ansiktet på mig. Jag hör ingenting annat än ett starkt pip. Plötsligt skriker min kapten. Go Go Go! Alla rusar och börjar skjuta mot de kommande ryssarna.

Call of Duty Modern Warefare 2 är en uppföljare till det kända Call of Duty Modern Warefare som är utvecklat av Infinity Ward. Spelet tar plats i nuvarande tid och utspelas lite överallt i världen. Kampanjen går ut på att en ryss med namnet Makarov sätter ryssarna och amerikanerna emot varandra. USA sätter även ut en special grupp för att hitta Makarov. Under spelets gång så växlar man huvudpersoner. Så man får spela soldat i Amerikas armé och en soldat i special gruppen.

Jag blev förvånad över att kampanjen var så bra som den är. Blev lite imponerad faktiskt. Jag hade inga höga förhoppningar på den då det klagats hit och dit. Även att den var väldigt kort. Men tycker att kampanjen är väldigt bra faktiskt. Det händer ofta något väldigt dramatiskt i varje bana. Så den är spännande att följa. Dock så är den faktiskt för kort. Hade gärna sett ett längre äventyr, då jag klarade spelet på ca 5 timmar.

Tempot i kampanjen är riktigt högt och ibland kan det bli lite frustrerande då man inte ser varifrån man blir beskjuten. Men längre in i spelet så är detta inget problem.

Det finns många underbara spelmoment i kampanjen. Till exempel den kända "flygplats banan" där man får spela som terrorist och skjuta ner varenda människa och levande ting på flygplatsen. Infinity Ward varnar för denna banan i början av spelet. Detta är ju väldigt bra för personer som inte vill skjuta ner civila människor och är väldigt känsliga. Själv har jag inget problem med det och denna banan var något av det bästa i spelet. Banorna är väldigt varierande. Allt från en liten by i Sydamerika till en rysk bas i snöiga Afghanistan.

Det finns också ett spel läge som heter Special Ops. Där du ska klara vissa saker på tid eller bara försvara ett torn från kommande attacker. Helst ska man spela detta läge i Co-op då det blir mycket roligare. Samarbeta tillsammans eller tävla emot en kompis i ett skoter race. Snabbare tid eller på en högre svårighetsgrad får man fler stjärnor.

Men Call of Duty Modern Warefare 2 är inte känd för sin kampanj, utan multiplayer läget. Jag har inte spelat det tidigare Modern Warefare spelet. Så jag var väldigt ivrig att se hur det skulle se ut. Det var inte så svårt att komma in i det som jag trodde, utan det var relativt lätt för en nybörjare.

Det finns flera olika lägen att spela i multiplayer. Bara springa runt och döda varandra eller en kamp om utposter. Du kan också designa dina egna vapen. Där det finns massor av valmöjligheter. Till exempel om du ska ha laser sikte eller inte, du får bestämma färg och liknande. Det märks att det är här Infinity Ward har lagt krutet. Multiplayer läget är mycket bra, Banorna är välgjorda, var man än står så är man sårbar. Inga fega ställen för snipers här inte.

Musiken i spelet är underbart. Hans Zimmer har verkligen lyckats. Älskar verkligen musiken och den passar utmärkt. Ljudet har det klagats på en hel del. Mest angående vapnen. Jag kan då inte höra detta fel. Utan tycker den låter bra.

+Bra multiplayer, mycket vapen, banvariation, underbar musik.

- För kort singelplayer kampanj.

9/10