Uncharted: Drake's Fortune

Jag och alla andra med ett sunt förnuft greps av hypen inför Uncharted 2. Jag förstod att det skulle bli ett underbart spel och att jag skulle njuta av det, big time. Men något saknades. Föregångaren.

Jag hade inga som helst förväntningar på spelet. Inga. Jag ville mest se vilka karaktärer som fanns och möjliga saker man borde veta inför 2:an. Självklart hade jag hört mycket gott om spelet, men jag var ändå helt platt.

Spelet börjar med en mellansekvens som imponerar lagom, våran hjälte och en tv-reporter är mitt ute på havet och har precis fått upp vad de tror är Sir Francis Drake's likkista. De hinner precis öppna den innan de plötsligt får problem. Pirater. Plötsligt är du mitt inne i striden. Jag ska vara ärlig, jag var måttligt imponerad av grafiken och gameplayet så lång. Nate ser inte alls akrobatisk ut, utan mest stel och onaturlig.

Men gud vad fel jag hade! När man väl är av båten börjar plötsligt spelet glänsa. Jag upplever den snyggaste mellansekvensen någonsin och jag är med ens intrasslad i mer jävulskap än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag hoppar mellan gamla ruiner, skjuter pirater och hittar skatter, småförälskar mig och skjuter mer pirater.

Storyn är den bästa jag någonsin upplevt. Hela storyn bygger på just att Sir Francis Drake's lik inte alls finns i likkistan, och man hittar istället en resedagbok. Man förstår att det finns stora skatter där ute, och man tvekar inte en sekund för att leta upp den. Många tycker att det finns många bättre, men det tycker inte jag. Så som man levde sig in i Uncharted: Drake's Fortune är oslagbar och man kände verkligen att man spelade storyn och inte bara såg på. Helt underbart.

Grafiken i Uncharted: Drake's Fortune är precis som storyn, underbar. Ljuset, miljöerna och alla texturer imponerar stort. Men det jag speciellt fick upp ögonen för var mellansekvenserna. Så otroligt bra. Men inte bara grafiken är de på topp i, utan de är välregiserade, genomtänkta och fulla med humor. Karaktärerna rör sig så relistiskt, humorn känns inte krystad och jag är målös. Såhär i efterhand tycker jag personligen att det inte var långt efter Killzone 2 rent grafiskt.

Gameplayet i sin tur. Första genomspelningen var underbar. Allt fungerade bra, bra spelkontroll och man kände sig alltid säker på det man gjorde. Att skjuta skurkar var kul och hoppa från en klippavsats till en annan var en mäktig upplevelse. Men när man sen spelat igenom spelet några gånger börjar man faktiskt hitta fel. Fienderna är faktiskt ganska tråkiga och man skulle ibland vilja ha mera lugna partier där man inte hela tiden behövde dra vapen. Påpekas ska det att det var fört på tredje genomspelningen jag började anmärka detta.

Det som dock höjer det hela är att man faktiskt inte alltid behöver skjuta, man kan även använda de alltid lika tillfredsställande käftsmällarna. Att slåss fungerar väldigt bra och är en sak som höjer upp gameplayet avsevärt. Det är också en av de sakerna som gör Uncharted till just Uncharted. Det enformiga skjutandet som det lätt blir i olika spel är borttaget i med denna funktion, som fungerar utmärkt!

Även om spelet har underbara miljöer så går det inte helt att undgå att man blir lite trött på dom. Att åka ifrån denna eviga djungel skulle inte vart helt fel. Men detta är ännu en sån sak som man först märker när man spelet spelet några gånger. Men om man vänder på det så skulle man kanske inte kunnat behålla storyn på samma sätt om man bytte miljöer? Troligtvis inte på samma sätt, men att slänga in lite mer färger i djungeln än grönt skulle faktiskt inte vara helt fel.

Det enda som jag verkligen saknade såhär i efterhand var ett onlineläge. Men med ett sådant bra storymode som Uncharted har glömmer man lätt av sådant.

För att sammanfatta det hela; ett spel med en otroligt bra story, grafik som fortfarande är i topp och ett bra gameplay finns det inte många spel som underhåller mer. Synd bara att det saknas onlineläge. Ett måstespel för alla Ps3 ägare!

Grafik: 10
Ljud: 8
Spelbarhet: 9