Lair

Drakar. Man kan inte leva med dem och man kan inte leva utan dem.

I Lair träder du i sadeln som en drakryttare i en fantasyvärld som är karg och ogästvänlig. Världen består av ett vulkanlandskap och lavafloder är mer vanligt förekommande än vatten. Världen är uppdelad i två fraktioner, där den ena är Asylia som du tillhör vilken blomstrar och frodas och en motsatt, Mokai, som slåss för sin överlevnad med begränsade resurser och lever på gränsen till svält och torka.

Storyn är ganska traditionell där den goda sidan kämpar mot den onda i all sin enkelhet med de sedvanliga tvistarna, men fungerar alldeles utmärkt som en bakgrund till fantasyvärlden som Factor 5 byggt upp. Tyvärr känns dock vissa av varelserna lite väl malplacerade som till exempel de gigantiska flygande rockorna som används som bombplan. Även viss arkitektur och infrastruktur känns inte helt klockrena och passar ibland inte in i den medeltida fantasyvärld som detta spel utspelas i.

Uppdragen är varierade och innehåller ofta flera moment och du är ofta bara en enhet i gigantiska slag, både till land och vatten. Du får olika deluppdrag tilldelade under uppdragens gång som att slå ut anstormande fiendedrakar, bränna upp fiendebåtar, eller försvara dina trupper mot fienden. Helst ska man utföra allt detta samtidigt då tempot är högt och nya deluppdrag utdelas i en rasande takt. Här finner man tyvärr spelets största brist. Ofta hinner man knappt påbörja ett av momenten innan nästa katastrof nalkas och man blir tilldelad en ny order. Om man då inte väljer rätt eller hinner göra allt som ska tas om hand så blir det ofta slut på spelet och man måste börja om hela uppdraget från början. Ibland är ordrarna också alltför otydliga och man inte vet vad man ska göra eller var man ska göra det, även om man för det mesta har en gigantisk pil som pekar åt det håll man borde flyga åt. Många gånger krävs flera genomspelningar så att man vet vad som kommer att ske så man kan förbereda sig genom att påbörja allt innan ordrarna utropas. Till råga på allt så avbryts spelet med små mellansekvenser som föregår alla ordrar som visar vad som håller på att hända, vilket får till följd att man tappar koncentrationen i vad man höll på med för tillfället och man tappar bort fiender som man hade låst i siktet.

Dessa kaotiska uppdrag förekommer genom hela spelet men varvas med simplare där man bara ska flyga till ett visst ställe och ha sönder vissa saker.
Roligast är att landa med sin drake bland fiendeinfanteri och sprida död och förintelse med den genom att bränna, trampa, bita och svepa iväg sina fiender med svansen. Det är även här som det grafiskt ser bäst ut med en detaljerad drake och action som ibland övergår i slow motion då man utför något spektakulärt.

Du kan välja att styra din drake med antingen gyron eller de analoga spakarna (efter en nedladdad uppdatering). Gyrokontrollen fungerar oftast tillfredsställande även om den inte ger en precis kontroll utan en mer yvig känsla av kontroll över din drake. Ibland kan det dock vara svårt att få draken att göra som man vill, som till exempel när man ska göra 180-graderssvängar genom att vända kontrollen upp-och-ned. För övrigt ger kontrollen en ganska inlevelsefull känsla som om man verkligen håller i tyglarna till en lite bångstyrig drake som har en egen vilja.

Spelet renderas i 1080p och alla texturer och objekt är väldigt högupplösta. Tyvärr har grafikerna inte lyckats så väl med att göra levande varelser utan de flesta är ganska sparsamt animerade vilket gör dem rätt stela och ganska livlösa. Man har även lagt på en alldeles för låg allmänbelysning i världen vilket gör att de flesta objekt och varelser har för dålig kontrast och man ser knappt några detaljer på drakar eller omgivningar som inte ligger i direkt solljus utan dessa ses nästan endast som svarta silhuetter. Detta gör att det är väldigt svårt att upptäcka saker och att se skillnad på vän- och fiendedrakar och andra enheter.

Spelet känns väldigt splittrat. Man märker att ambitionerna har funnits där för att göra ett utmärkt spel, men har slarvats bort av dålig och ogenomtänkt speldesign och dumma val då det gäller grafik. Resultatet har blivit en medioker draksoppa där man kan bli oerhört frustrerad på grund av spelets brister, även om man sällan har tråkigt.

Grafik: 6
Ljud: 6
Spelbarhet: 5