Pro Evolution Soccer 2010

Skrivet av: Zoiler   2009-11-23

Det är i dagens läge ofrånkomligt att recensera ett PES utan att jämföra med konkurrenten FIFA. Det sistnämnda fick en åtta av mig, och nu när jag satt tänderna även i PES 2010 kan jag bedöma vilket av spelen som tar hem årets buckla.

När man startar upp PES 2010 kommer man märka en stor förbättring i menyerna och presentationen. Ett soundtrack spelar upp svängiga "riktiga" låtar, till skillnad från tidigare nästan enbart instrumentala versioner, och man slipper bläddra igenom de udda menyerna som funnits i tidigare spel - nu är allt lätthittat och smidigt på samma skärm.

De fyra främsta spellägena är Liga/Cup, Become A Legend (som Be A Pro, man gör sin egen spelare och försöker ta sig upp i klubblagen), Master League, och UEFA Champions League som presenteras med pompa och ståt, den klassiska musiken och allt.

Master League är helt klart det bättre alternativet jämfört med FIFAs buggiga och ofärdiga managermode, även om jag hade problem att köpa spelare som inte var transferlistade även här. Det går inte att lägga några detaljerade bud så antingen får man dem eller inte, går inte direkt att påverka. Man kan dessutom bara köpa fem spelare per transferfönster. Men man blir åtminstone inte sparkad vid segrar. UCL och, för första gången, UEFA Europa League (gamla UEFA-Cupen) är integrerade i Master League.

Edit- och taktikläget är som vanligt överlägset FIFAs. Det är enkelt att byta taktik, formationer och positioner och när jag tittade igenom alla nationer och klubbar så fanns en hel del nya och spännande lag från främst Asien, Afrika och "övriga klubblag". En full lista kan ses här, Kalmar FF är nytt lag från allsvenskan.

Nytt är också att man lagt in en overall rating på spelarna så de som vill bara kan kolla på den istället för att lista ut hur bra en spelare är genom att titta på attributen. Jag tyckte dock inte den var rättvisande, vissa spelare som såg klart bättre ut än en annan hade sämre overall rating. Värdet bestäms dessutom av olika faktorer som dagsform och spelarposition.

Det finns också "kort" som ersätter de gamla extraegenskaperna hos spelarna. Egenskaper som "boxspelare", "nummer 10", "spela med utsidan" osv. Varje spelare är beskaffade med ett visst antal kort och det kan givetvis ändras i editmode.

Tyvärr, tyvärr när allt som föregår själva spelandet är så bra så har Konami misslyckats totalt med spelkänslan i år. Spelare är ofta helt inkompetenta när det gäller att ta ned/behandla bollen eller hålla den på planen, kollisionssystemet mellan både spelare och boll är riktigt dåligt, passningarna är långt ifrån lika finkänsliga som FIFA, oslipade och grova. Och glöm kortpassningsspel, tre av tio gånger glömmer din spelare att ta emot bollen. Och vad är det med de förinställda löpningarna som gör att spelet känns som det går på räls? Jag trodde vi blivit av med dem i tidigare års upplagor?

Det känns buffligt, stelt och orealistiskt. Visst är FIFA klart mycket mer simulator och PES mer arkad, men det som PES en gång hade, spelglädje, går bara att finna ibland på offensiv planhalva. För det defensiva spelet måste vara ofärdigt med tanke på hur glidtacklingar bara renderar i att spelare mer eller mindre lägger sig ned och det på något sätt alltid blir så att motståndaren tråcklar sig igenom försvaret även om man är två personer som går in i med kroppstacklingar. Vidare förstår spelet inte alltid att man vill rensa en livsfarlig fri boll i boxen från en rusande anfallare, istället chippar de den lite lätt åt sidan. Trots att man håller inne lobbknappen för fulla muggar. Eller så gör de en glidtackling.

Offensivt går det att göra fantastiskt snygga mål faktiskt och det är nästan enda funktionen på plan som jag tycker PES 2010 slår FIFA 10 i. Distansskott är avsevärt bättre. Och frisparkar är inte så enkla att sätta som i FIFA tack och lov. Av någon anledning har man dock försämrat dribblingssystemet som förut var så skönt, man saknar någon riktig respons och har inte många finter att välja på. Varje fint i spelet kräver ett kort, så om spelaren saknar kort är hans dribblingsegenskaper lika med ett kylskåp. Skottfinterna ser verkligen inte ut som skottfinter gör i verkligheten, på tok för flyktiga. Däremot är många duktiga på att nicka så förvänta er stenhårda nickmål, att springa på kanten (rakt fram i stort sett) och slänga in en boll till framstörtande forward brukar löna sig.

Det verkar också som att man tagit bort en del inställningar för hur mycket hjälp man vill ha från datorn. Åtminstone hittade jag det ingenstans. I tidigare PES brukade jag köra ett läge som tillät mig att manuellt kontrollera mina lobbar och inlägg så jag kunde köra korta, precisa varianter i straffområdet. Nu gör datorn inläggen åt mig vilket betyder att om jag är i boxen och bara vill chippa fram den lite lätt så blir det oftast en lång boll dit jag inte vill. Man har ingen finkontroll överhuvudtaget, inte heller på lobbarna/crossarna.

PES har dock bättre hörnor än FIFA, framför allt går det att vinna andrabollar. Tyvärr behöver spelaren ofta någon minut på sig att ta ned bollen och missar skottläget, dvs ungefär hälften av den tid det tar att ladda en match. Man har också numera 360 graders kontroll över sin spelare.

Om man ser på datorns spel så verkar det som Konami lagt ned mest tid i år på att motverka ett av de enklaste sätten att göra mål på i tidigare PES, nämligen att sno bollen från backarna. De spelar nu snabbt bort bollen, precis som resten av laget som spelar ett snabbt, monotont passningsspel - overkligt bra hur de håller i bollen, gärna i egen backlinje. Det är klart det går att ta den från dem, men någonting med sättet motståndarna hanterar sitt spel på känns inte naturligt. Alla kör inte one touch football.

Medan de motverkat den metoden har en ny smygit fram. Jag gjorde många mål på att målvakten tar utspark, mitt mittfält vinner nickduell till anfallare, som sedan har öppen motorväg eftersom mittfältarna inte springer hem och backarna inte springer upp. Man springer lätt fram till straffområdet och drar på, eller spelar förbi.

Kommentatorerna (plural även om man knappt hör expertkommentatorn) är faktiskt usla. Samma ljudspår som vi minns från tidigare år, de verkar inte ha bemödat sig med att spela in något nytt. Det känns mycket mer som en robot än EA:s flytande kommentatorer. Publiken må reagera ifall man spelar runt den i backlinjen, och de sjunger ramsor likt verklighetens lag, men det är riktigt mystiskt att det är helt tyst när ens lag eller datorns målar på bortaplan. Glömde de släppa bortabiljetter?

En annan konstig grej är att man inte får trofeér om man spelar två spelare. Är det för att man inte ska kunna fuska? En lite väl hård åtgärd att idka enspelarläge bara för att motverka något så trivialt.

Som vanligt brukar Konami i sina pressreleaser skriva om en rad förbättringar på alla plan som ska förbättra spelet. Den största förbättringen i år måste vara grafiken, för spelaransikten ser riktigt, riktigt bra ut och planerna likaså. Men i övrigt tycker jag man totalt har tappat greppet och blivit fråntagna tronen av EA. Eller abdikerat kanske jag ska säga, för det är producent Seabass eget fel att det blivit som det blivit. Man har gjort små, små förbättringar varje år tidigare och nu går man åt fel håll och gör försämringar istället.

Jag är ytterst besviken på serien överlag på senare år och årets upplaga i besynnerhet. Som jag såg fram emot en uppfräschning av serien, det här skulle vara den nya generationens PES, det som utvecklats mest. Men de menade tydligen bara grafiken. PES 2010 får ett godkänt betyg för de förbättringar som gjorts utanför planen och för de snygga mål man ibland kan skapa, men allt för mycket är fel för att det ska vara en seriös utmanare till FIFA-serien i år. PES interface, edit- och taktikläge, samt målkänsla borde kombineras med FIFAs spelmotor för den ultimata upplevelsen.

+ Tekniskt snygg grafik
+ Smidiga menyer

- Spelkänslan som bortblåst